نگاهی به سوابق گزینه پیشنهادی دولت پزشکیان برای وزارت اطلاعات

اقتصاد ایران: حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت اطلاعات است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم پیش از ظهر امروز (یک‌شنبه) طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارسال شد. در این میان «حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب» برای تصدی وزارت اطلاعات انتخاب شده است؛ سید اسماعیل خطیب در ۳ شهریور ۱۴۰۰ از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت و در صورت رای اعتماد نمایندگان در واقع اسماعیل خطیب در سمت خود ابقا خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با گزینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور، نگاهی به سابقه و مسئولیت‌های او کرده‌ایم.

اسماعیل خطیب یک سیاستمدار و مقام امنیتی ایرانی است که در سال ۱۴۰۰ به عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. او از جمله افراد با سابقه در حوزه امنیتی و اطلاعاتی در ایران به شمار می‌آید. خطیب پیش از این، در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین در وزارت اطلاعات فعالیت کرده است.

خطیب تحصیلات خود را در رشته‌های حوزوی و علوم اسلامی در حوزه علمیه قم انجام داده و از شاگردان رهبر معظم انقلاب، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مصباح یزدی است. او به عنوان یکی از روحانیون فعال در دستگاه امنیتی ایران شناخته می‌شود. خطیب در دوران کاری خود در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، نقش‌های مهمی ایفا کرده و در حوزه مبارزه با تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی فعالیت داشته است.

تحریم توسط آمریکا

سید اسماعیل خطیب در ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ به دلیل انجام فعالیت سایبری علیه ایالات متحده آمریکا و متحدانش توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شد، این تحریم بعد از حملهٔ سایبری به آلبانی، مقر فعلی سازمان مجاهدین خلق ایران صورت گرفت، حمله‌ای که آمریکا، ایران را مسئول آن می‌داند اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرده است.

اسماعیل خطیب دارای سوابق متعددی در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوابق او اشاره می‌کنیم:

۱- سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: خطیب بخش عمده‌ای از سوابق امنیتی خود را در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذرانده است. او در این سازمان نقش‌های مهمی ایفا کرده و در سطوح بالای مدیریتی فعالیت داشته است.

۲- وزارت اطلاعات: حجت الاسلام خطیب در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و به عنوان یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه شناخته می‌شود. سوابق کاری او در این وزارتخانه به دوران‌های مختلفی از جمله دوران جنگ ایران و عراق و دوران پس از آن بازمی‌گردد.

۳- تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س): پیش از انتصاب به عنوان وزیر اطلاعات، اسماعیل خطیب به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم فعالیت می‌کرد. این سمت به او مسئولیت نظارت بر امور اجرایی و مدیریتی این مکان مذهبی مهم را می‌داد.

۴- ریاست حفاظت اطلاعات قوه قضائیه: اسماعیل خطیب همچنین مدتی به عنوان رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه فعالیت کرده است. این نقش او را در قلب سیستم قضایی ایران قرار داد و به او اجازه داد تا به صورت مستقیم با مسائل امنیتی و اطلاعاتی در دستگاه قضایی درگیر باشد.

۵- وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران: در سال ۱۴۰۰، اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات در دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی منصوب شد. او در این سمت، مسئولیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های امنیت داخلی و خارجی، مبارزه با تروریسم، و مقابله با تهدیدات اطلاعاتی برعهده دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ