کم آبی باعث سرگیجه و سبکی سر می شود؟

اقتصاد ایران: اگر بدن شما بیش از حد با کم آبی روبرو شود، ممکن است احساس سرگیجه یا سبکی سر داشته باشید، به خصوص زمانی که ایستاده اید و ممکن است حتی بیهوش شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، کم آبی زمانی اتفاق می افتد که شما بیشتر از مقداری که آب دریافت می‌کنید، از دست می‌دهید.

این کار انجام برخی از کارهای اساسی مانند ثابت نگه داشتن دمای بدن و دفع مواد زائد را برای بدنتان سخت‌تر می‌کند. شما در حالت عادی با عرق کردن، اشک ریختن و هر بار که به دستشویی می روید، آب از دست می دهید. حتی نفس کشیدن هم کمی آب مصرف می کند. این مقدار را معمولاً با چیزی که می نوشید و می خورید جبران می کنید. اما هوای گرم، ورزش و بیماری می تواند این تعادل را از بین ببرد.


کمبود آب چگونه بر شما تأثیر می گذارد؟

بیش از نیمی از وزن بدن شما از آب تشکیل می شود. کم آبی خفیف می تواند باعث احساس خستگی و سرگیجه-و-سبکی-سر-می-شود">سردرد شود. حتی تمرکز ذهنی، خلق و خو و حافظه شما می تواند تحت تاثیر کم آبی قرار بگیرد. حتی وقتی در باشگاه بدنسازی به شدت به خود فشار می آورید، این همه تعریق در واقع میزان خون شما را برای مقداری کاهش می دهد.


آیا تشنگی شدید نشانه کم آبی بدن است؟

بله. زمانی که میل به رفع تشنگی خود را دارید، در حال حاضر کمی کم آب شده اید. تا زمانی که توجه کنید و وقتی بدنتان به شما دستور می دهد یک نوشیدنی بنوشید، مشکلی ایجاد نمی شود. برای افراد مسن تر، این تاخیر ممکن است کمی بیشتر باشد. بنابراین بهتر است به ایجاد عادت نوشیدن آب فکر کنید، به خصوص زمانی که هوا گرم است یا احساس بیماری می کنید.


کم آبی شدید چه کسانی را تهدید می کند؟

در صورت داشتن اسهال و استفراغ می توانید بیش از یک گالن آب در روز از دست بدهید. نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار کم آبی می شوند زیرا بدن آنها کوچکتر است. افراد مسن باید مراقب باشند زیرا حس تشنگی شما با افزایش سن ضعیف تر می شود. بیماری کلیوی و برخی شرایط سلامتی می تواند بدن شما را شدیدا کم آب کند. زنان باردار یا شیرده نیاز به نوشیدن بیش از حد معمول دارند.


علائم کم آبی در کودکان خردسال

نوزادان و بچه های کوچک همیشه نمی توانند به شما بگویند که در بدنشان چه می گذرد. به دنبال خشکی شدید زبان کودک، گریه بدون اشک، پوشک خشک به مدت 3 ساعت و بی قراری بیش از حد معمول باشید. هنگامی که شدت آن بیشتر شود، دهان آنها خشک و چسبناک می شود و چشم ها و گونه های آنها ممکن است گود رفته به نظر برسد. آنها همچنین ممکن است سریع نفس بکشند و نبض تند یا ضعیف داشته باشند و ممکن است نقطه نرم بالای سر کودک شما فرو رفته باشد.

علائم کم آبی در کودکان بزرگتر و بزرگسالان

ممکن است تشنه باشید و دهانتان خشک یا چسبناک باشد. شما اغلب ادرار نمی کنید که این میزان کمتر از 4 بار در روز است. حتی وقتی نیاز به دفع ادرار پیدا می کنید، مقدار ادرار ممکن است زیاد نباشد و تیره باشد یا بوی تند بدهد. ممکن است احساس سرگیجه یا سبکی سر داشته باشید، به خصوص زمانی که ایستاده اید و ممکن است بیهوش شوید.

با بدتر شدن علائم، تشنگی شما نیز افزایش می یابد. تنفس و ضربان قلب شما ممکن است سریعتر از حد معمول باشد. ممکن است بیش از حد گرم باشید و ممکن است احساس سردرگمی یا بدخلقی کنید.


آیا باید درروز 8 فنجان آب بنوشیم؟

مقدار آبی که باید بنوشید به میزان تحرک، محل زندگی و سلامت کلی شما بستگی دارد. پس به تشنگی خود گوش فرا دهید. اگر مطمئن نیستید که به اندازه کافی نوشیدنی می نوشید، رنگ ادرار خود را بررسی کنید. زرد روشن یا کم رنگ به این معنی است که همه چیز در شرایط مطلوبی قرار دارد. ادرار تیره تر هم به این معنی است که باید آب بیشتری بنوشید.


در مورد الکترولیت ها چطور؟

آنها فقط نمک های اساسی مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم هستند اما در همه چیز از نحوه عملکرد اعصاب شما تا ساختن استخوان سالم نقش دارند. سطح الکترولیت شما با میزان آب موجود در بدن شما ارتباط نزدیکی دارد. این بدان معناست که اگر مقدار زیادی مایعات از دست داده باشید، با تلاش بدن برای بازگرداندن تعادل الکترولیت ها، احساس تشنگی و ادرار کمتری خواهید داشت.


آیا به نوشیدنی ورزشی نیاز دارم؟

نه. این ترکیبات آب، نمک و قند برای ورزشکاران سطح بالا مانند دوندگان ماراتن ساخته شده است. بسیاری از ما در حین ورزش به چیزی بیش از آب نیاز نداریم. برای سوزاندن کالری اضافی نوشیدنی های ورزشی فقط باید سخت تر کار کنید. اگر تمرینات شدید را بیش از یک ساعت انجام دهید، مصرف آنها می تواند منطقی باشند. حتی در این صورت، تا ساعت دوم نیازی به شروع نوشیدن یک نوشیدنی نخواهید داشت.


مایع‌درمانی خوراکی

وقتی کم آبی خفیف یا حتی متوسط است، اغلب می توانید آن را با آب فراوان کنترل کنید. اما اگر اسهال شدید دارید یا استفراغ می کنید، یک محلول آبرسانی خوراکی ممکن است به کنترل علائم شما کمک کند. بیشتر اوقات این کودکان هستند که به آن نیاز دارند، اما بزرگسالان نیز می توانند از آن استفاده کنند. ترکیب ویژه نمک ها و قندها با آنچه بدن نیاز دارد مطابقت دارد. می توانید آن را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

هنگامی که علائم کم آبی شدید را مشاهده کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. کم آبی می‌تواند به سرعت به بچه‌ها ضربه بزند، بنابراین بهتر است زودتر علائم و نشانه های آنها را چک کنید.

این علائم عبارتند از:

  • اسهال بیش از 24 ساعت
  • احساس سرگیجه، گیجی یا غش
  • بدون انرژی
  • ضربان قلب یا تنفس سریع
  • مدفوع سیاه یا خونی

درمان اورژانسی کم آبی شدید

وقتی سطح آب شما خیلی کم می شود، نمی توانید به تنهایی با کم آبی مقابله کنید. شما باید در بیمارستان درمان شوید. برای وارد کردن مایعات به بدن و بازگرداندن تعادل بدن احتیاج به مداخله پزشک دارید. پزشکان درمان را از طریق ورید با IV آغاز می کنند، زیرا آب و املاح را خیلی سریعتر از آنچه که بتوانید بنوشید وارد بدن شما می کند.


آیا می توان بیش از حد آب نوشید؟

احتمال آن زیاد نیست. وقتی بیش از توانایی کلیه هایتان نوشیدنی می نوشید در نهایت به وضعیتی به نام هیپوناترمی مبتلا می شوید. این زمانی است که سطح سدیم شما بسیار پایین می آید و باعث می شود سلول های شما متورم شوند. می تواند کشنده باشد. این وضعیت فقط برای افرادی اتفاق می افتد که در مسابقات طولانی مدت رقابت می کنند.


نکاتی برای هیدراته ماندن

اگر به یاد نمی آورید که به اندازه کافی آب بنوشید، به دنبال راه هایی باشید که آن را یادآوری کند. آب را به نوشیدنی مورد علاقه خود تبدیل کنید. در هر وعده غذایی و بین هر وعده غذایی یک لیوان از آن بنوشید. یا یک یادآوری روی گوشی خود تنظیم کنید تا هر ساعت یک لیوان بخورید. برخی افراد متوجه می شوند که حمل یک بطری آب این کار را انجام می دهد و اگر مشتاق یک میان وعده هستید، به جای آن آب بخورید. گاهی اوقات بدن ما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ