اعلام آمادگی گرجستان برای احیای روابط با آمریکا

اقتصاد ایران: نخست‌وزیر گرجستان بعد از دیدار با چند سناتور آمریکایی در تفلیس، تأیید کرد که کشورش آماده بازنگری و از سر گیری مجدد روابط با ایالات متحده است و معتقد است که این اقدام روابط دوجانبه را تقویت خواهد کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان شب گذشته، شنبه تاکید کرد که دولت این کشور آماده بازنگری و تجدید روابط با ایالات متحده است. 

وی این مطلب را در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام و  تأکید کرد که این موضوع را در جریان دیدار خود با سناتور آمریکایی جین شاهین و نماینده کنگره آمریکا، مایک ترنر، که به تازگی به تفلیس سفر کرده بودند، مورد بررسی قرار داده است. کوباخیدزه نوشت: «من آمادگی دولت گرجستان برای از سر گیری مجدد و بازنگری در روابط و همکاری‌های خود با مقامات واشنگتن را تأیید کردم.»

نخست‌وزیر گرجستان معتقد است که این بازنگری می‌تواند روابط دوجانبه را تقویت کرده و به توسعه بیشتر، رفاه، صلح و امنیت در منطقه و فراتر از آن کمک کند.

کوباخیدزه پیشتر در اواخر ماه ژوئن نیز گفته بود که تفلیس قصد دارد روابط خود با واشنگتن را مورد بازنگری قرار دهد و ابراز امیدواری کرده بود که از سوی آمریکا نیز اقداماتی در این راستا صورت گیرد. وی همچنین تعمیق روابط دوجانبه با واشنگتن را برای گرجستان از لحاظ استراتژیکی مهم دانست.

روابط گرجستان با ایالات متحده و اتحادیه اروپا در بهار امسال به دلیل تصویب قانون مربوط به عوامل خارجی رو به تیرگی گذاشت. پس از آن، ایالات متحده تحریم‌های روادیدی علیه ده‌ها شهروند گرجی، از جمله نمایندگان پارلمان، اعمال کرد و هشدار داد که این محدودیت‌ها را گسترش خواهد داد.

در واکنش به این تحریم‌ها، کاخا کالادزه، شهردار تفلیس، اعلام کرد که هیچ‌کس در گرجستان از تحریم‌های آمریکایی نمی‌ترسد. نخست وزیر کوباخیدزه نیز این تحریم‌ها را توهین‌آمیز خواند.

علاوه بر این، در اواخر جولای، اعلام شد که دولت ایالات متحده تصمیم گرفته کمک مالی به گرجستان به مبلغ بیش از 95 میلیون دلار را به دلیل تصویب قانون عوامل خارجی متوقف کند.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ