نشانه‌گیری تیروکمان در همکاری با مربی خارجی

اقتصاد ایران: فدراسیون تیروکمان در حالی با صرف هزینه‌های بالا برای جذب مربی خارجی موفق به ثبت یک برد در المپیک شد که بسیاری بر این باورند با مربی داخلی هم این موفقیت دستیافتنی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، المپیک ۲۰۲۴ پاریس درحالی برای تیروکمان ایران به پایان رسید که مبینا فلاح تنها نماینده ایران در این بازی‌ها با قرار گرفتن در جمع ۳۲ ورزشکار به کار خود پایان داد. فلاح در دور مقدماتی بازی های المپیک بین ۶۴ کماندار از کشورهای مختلف با امتیاز ۶۵۲ در رده ۲۸ قرار گرفته بود و در مرحله یک سی‌ودوم نیز موفق شد با تیر طلایی حریف چین تایپه خود را شکست دهد. فلاح با شکست حریف ویتنامی در مرحله یک سی و دوم، اولین برد تیر وکمان ایران در المپیک را رقم زد و در نهایت مقابل حریف ترکیه‌ای در مرحله یک شانزدهم نهایی از المپیک حذف شد.

انتقاد مربیان داخلی از بی‌مهری فدراسیون

با حذف مبینا فلاح از بازی‌های المپیک طبق قرارداد، کار «هونگ سونگ هو» مربی کره‌ای هم با تیم ملی ایران به پایان رسید و او باید تهران را ترک کند.‌ در چند سال اخیر و با توجه به عملکرد نچندان مطلوب این رشته در مسابقات مختلف از جمله بازی‌های آسیایی هانگژو، کارشناسان این رشته با دیدگاه‌های متفاوت عملکرد تیم ملی و دلایل ناکامی تیروکمان ایران را چه در سطح آسیا و چه در سطح جهانی مورد بحث و بررسی قرار دادند. از جمله واعظی که خود زمانی سرمربی تیم ملی ریکرو کشورمان بود از فدراسیون بابت بی مهری نسبت به مربیان داخلی انتقاد کرد.‌

او در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: «من از کارهای شعبانی بهار تعجب می‌کنم، او مغرور است و نمی‌خواهد از کارشناسان استفاده کند تا تیمش نتایج بهتری بگیرد. همین نتیجه را یک مربی داخلی هم به راحتی می‌توانست بگیرد. فلاح اگر نمایش خوبی داشت مربوط به عملکرد شخصی خودش بود نه مربی کره‌ای؛ منِ واعظی رزومه و کارنامه پربارتری نسبت به این مربی کره‌ای دارم. اما فدراسیون دوست دارد مربی بی‌تجربه‌ای را بیاورد که برایش در المپیک کارنامه درست کند.»

مربی کره‌ای هر چند با تیم ملی در مسابقات اخیر نتایج مشابه ادوار گذشته را به دست آورد و تیم ریکرو ایران همچنان و مانند دوره قبل فقط با یک نماینده راهی بازهای المپیک شد اما نمایش تنها ورزشکار او مبینا فلاح در المپیک پاریس به گونه‌ای بود که حالا فدراسیون خواهان تمدید قرارداد با «هونگ سونگ هو» شده است.

نشانه‌گیری تیروکمان در همکاری با مربی خارجی

مربی کره‌ای تیم ملی کیست؟

هونگ سونگ هو در در سال ۱۹۹۸ قهرمان جهان در رشته ریکرو و در بخش تیمی نایب قهرمان جهان شده او همچنین در مسابقات قهرمانی جهانی پاراتیراندازی با کمان ۲۰۲۱ به عنوان مربی تیم ملی کامپوند و ریکرو کره جنوبی در مسابقات حضور داشته است. گفته می‌شود هونگ سونگ هو جزو مربیان تیراندازی با کمان جهان است که همزمان توانایی مربیگری در دو رشته ریکرو و کامپوند را دارد. وی سال‌های زیادی در کره‌جنوبی رکورددار ۴ مسافت بوده و پس از پایان دوران ورزشی‌اش در رشته ریکرو به کامپوند روی آورده و در آنجا نیز افتخارات زیادی را کسب کرده است.

تیروکمان ایران بالاخره بعد از پنج بار حضور در بازی‌های المپیک صعود به جمع ۳۲ ورزشکار را جشن گرفت. این اتفاق و پیروزی که فدراسیون از آن به عنوان اتفاق تاریخی نام می‌برد درحالی رقم خورد که در ادوار گذشته المپیک تیم ملی تیراندازی با کمان ایران با مربیان متفاوتی مانند مجید میر رحیمی و بهزاد پاکزاد در کسب یک پیروزی ناکام مانده بودند اما بالاخره این اتفاق رقم خورد و بعد از سال‌ها تیروکمان ایران با فردی غیر از مربی ایرانی به اولین برد خود در بازی‌های المپیک دست پیدا کرد.

نشانه‌گیری تیروکمان در همکاری با مربی خارجی

فدراسیون راضی؛ کارشناسان ناراضی

اگر چه حالا این اعتبار و موفقیتی که صرفا فدراسیون را راضی نگه داشته است به پای «هونگ سونگ هو» مربی کره‌ای نوشته شده اما هستند کارشناسانی که خود مبینا فلاح و عملکرد شخصی او را عامل کسب این نتیجه می‌دانند. برخی از این کارشناسان حتی معتقدند تیم ملی بدون این مربی کره‌ای هم به مشکل خاصی نمی‌خورد و به همین راحتی می‌توانست تک سهمیه تیروکمان ایران را برای المپیک پاریس به دست بیاورد و فدراسیون زمانی می‌توانست از تاریخ سازی صحبت کند که بتواند در بخش تیمی بانوان و مردان به سهمیه برسد.

البته هدف از این گزارش تشخیص این مسئله نیست که در حقیقت چه کسی و یا چه افرادی در به دست آمدن این نتیجه سهم داشتند؛ البته که به دست آمدن یک برد آنهم در برابر یک حریف نه چندان مطرح که خود به تنهایی جای بحث دارد و فدراسیون به هر شکل سعی دارد از آن به عنوان یک اتفاق تاریخی نام ببرد که در حقیقت اینطور به نظر نمی‌رسد؛ در این بین بسیاری بر این باورند که قراردادهای فراوان و گاها غیر حرفه‌ای که اغلب هم با مربیان دسته چندمی جهان بسته می‌شود در بیشتر مواقع نتیجه‌ای جز خروج ارز از کشور ندارد و شرایط فعلی اقتصاد ایران چندان انتخاب مناسبی برای ادامه همکاری با این مربی کره‌ای نیست.

فلاح در گزینشی‌ها بهتر از المپیک بود

مجید میررحیمی، سرمربی پیشین تیم ملی تیروکمان در گفت وگو با خبرنگار مهر در واکنش به عملکرد مبینا فلاح در سی و سومین دوره بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار داشت: من حس می‌کنم چون فلاح در اخرین مرحله از مسابقات کسب سهمیه موفق به گرفتن سهمیه حضور در المپیک شد آمادگی زیادی برای حضور در این بازیها را نداشت. ایراد از فدراسیون است که البته کسب سهمیه این ورزشکار را پیش‌بینی نکرده بود تا برنامه ریزی دقیق‌تری را روی او انجام دهد.

وی افزود: فلاح در مسابقات کسب سهمیه خیلی فراتر از انتظار ظاهر شد مخصوصا در کاپ جهانی ترکیه بسیار خوش درخشید ولی در پاریس انتظارات را برآورده نکرد. در المپیک جدا از آن مانور تبلیغاتی که شد اصلا خوب ظاهر نشد و تمرکز لازم را نداشت. از دید من فلاح حتی آن تایمی که برای تمرین در پاریس داشت را به جای تمرین در فضای مجازی سیر می‌کرد. این از دید من یک ضعف بزرگ بود که بهتر بود ورزشکار خوب هدایت شود. اما در کل خوب بود و شانس این را داشت بهتر ظاهر شود.

شرایط برای مربی کره‌ای ایده آل بود

سرمربی پیشین تیم ملی تیروکمان در مورد تصمیم فدراسیون برای ادامه همکاری با مربی کره‌ای هم گفت: اجازه بدهید در این مورد نظر ندهم. چون سرمربی تیم بودم الان نمی‌توانم بی‌طرف نظر بدهم چون از دید دیگران ممکن است مغرضانه به نظر برسد. من از بیرون فقط چیزی که دیدم این بود که شرایط برای مربی کره‌ای ایده آل بوده و آقای شعبانی بهار تلاش کردند همه چیز را برای او و تیمش مهیا کند. اردوهای برون مرزی داشتند و در چند رویداد خوب هم شرکت کردند. فقط این را بگویم که شرایط این مربی از وضعیت تمام مربیان ایرانی که برای کشورمان سهمیه المپیک گرفتند بهتر بوده است.

این مربی در واکنش به این پرسش که آینده این رشته را با این نتیجه و تصمیم فدراسیون برای حفظ مربی کره‌ای چطور می‌بینید؟ گفت: بچه‌های ریکرو در این سالها رشد کردند و تیم به شدت جوان شده است. اگر همین بچه‌ها درست هدایت شوند قطعا می‌توانند در آینده تاریخ ساز واقعی شوند. همین تیراندازان ما اخیرا در برخی مسابقات حتی رکورد شکنی کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ