بررسی چالش‌های «خودرو در پیچ سیاست»

اقتصاد ایران: عصر خودرو- موزه خودروهای تاریخی ایران ۲۰ ام مردادماه میزبان نشست «اندیشکده خودرو» بود. در این نشست که با حضور آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، هادی ملکان رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، علی خسروانی نایب‌رئیس انجمن فروشندگان خودرو، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان و عباسعلی غیاثی دبیر انجمن خدمات پس از فروش و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، روش‌های چگونگی شکوفا شدن صنعت خودروسازی ایران موردبررسی قرار گرفت.

در ابتدا محبی نژاد با اشاره به این موضوع که صنعت خودرو بسیار تحت تأثیر وقایع سیاسی است گفت: لازم است با کمک این اندیشکده و با حمایت مسئولین بالا رده اسناد بالادستی تدوین شود که مسیر صنعت خودرو را برای بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت طرح‌ریزی کند تا سیاست‌مداران و مسئولین نتوانند با تغییر در ساختار سیاسی جهت و مسیر این صنعت را تغییر دهند.

وی در ادامه با انتقاد از مقایسه غیرمنصفانه موشک‌سازی و خودروسازی گفت: در صنعت خودرو برخلاف موشک‌سازی بهای تمام‌شده بسیار موردتوجه است. دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی اضافه کرد: امید است این دولت و مجلس جدید بیش از گذشته با دغدغه‌های این صنف توجه داشته باشند و صنعت خودروسازی را با چند رأی بودن و تصمیمات متغیر تنها نگذارند.

هادی سلیمانی ملکان رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در ابتدا با پیشنهاد این موضوع که اگر انجمن‌ها در کنار هم باشند و در یک مسیر حرکت کنند، حرفشان زودتر و دقیق‌تر به گوش مسئولین می‌رسد گفت: در دولت سیزدهم واردات خودرو از سر گرفته شد و این موضوع قطعاً کمک به سزایی به تعدیل شرایط در بازار کرده است.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که اجماع نخبگان می‌تواند عامل اصلی رشد و توسعه صنعت باشد گفت: هیچ‌گاه انتظار نمی‌رود که تمام تصمیمات به نفع یا ضرر مطلق برای یکی از اعضای زنجیره باشد بلکه راه درست، اجماع نظرات متعدد حاصل هم‌فکری و هم‌صحبتی مسئولین است که باید به یک دستورالعمل جامع و مشخص منتهی شود.

علی خسروانی نایب‌رئیس انجمن نمایشگاه داران خودرو در صحبت‌های خود با تشبیه صنعت خودرو به یک اکوسیستم گفت: در یک اکوسیستم اگر یک عضو از کار بیافتد، روند کار دیگر اجزا را هم با اخلال روبه‌رو می‌کند. این اکوسیستم شامل تولیدکننده قطعه و خودروساز و شبکه خدمات واردات و شبکه فروش و مشتری است. وی در ادامه با تأکید بر این موضوع که مونتاژ، تولید و واردات منافاتی باهم ندارند گفت: هر یک از این مسیرها می‌تواند بخشی از بازار را پوشش دهد و اتفاقاً اگر هر یک از آن‌ها از کار بیافتد، تأثیر منفی بر روی روند کار دیگر اجزا خواهد گذاشت.

عباسعلی غیاثی دبیر انجمن خدمات پس از فروش گفت: درحالی‌که مجوز واردات ماشینالات و قطعات آموزشی را لغو کرده‌اند از خدمات پس از فروش انتشار رشد و شکوفایی دارند. با نرسیدن قطعه و تمرکز بر روی فروش، شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در ابتدا با اشاره به اینکه حدود دو سال است مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده نشده گفت: در سال گذشته بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شد که عمده این تعداد مربوط به دو شرکت خودروساز بزرگ است. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از این عدد با ضرر و کمتر از عدد تمام‌شده به فروش رسیده‌اند و این اتفاق به‌اضافه شدن زیان شرکت‌ها کمک می‌کند.
وی اضافه کرد: برای این‌که بتوانیم در صنعت خودرو پیشرفت داشته باشیم باید مسیری را که خودروسازان بزرگ جهان رفته‌اند را دنبال کنیم. زمانی که رنو و سیتروئن به ایران آمدند به وزیر صنعت وقت پیشنهاد دادم تا اجازه دهد تمامی پروسه ساخت و تولید و فروش محصولاتشان را خودشان انجام دهند تا ما از این مسیر بیاموزیم. ما نباید مسیر جدیدی ابداع کنیم بلکه باید دنبال‌رو مسیرهای درست امتحان شده توسط نمونه‌های موفق خودروسازی در تاریخ باشیم.

نوشته: روزبه نوروزیان

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ