تشدید درگیری ها در شمال سوریه؛ جنگ «همه علیه همه»

اقتصاد ایران: درگیری ها در شمال و شرق سوریه طی دو هفته گذشته بطور ملموسی تشدید شده و جدایی طلبان کرد با حمایت آمریکا، عشایر عرب با حمایت دمشق و گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه در محورهای مختلف درحال تبادل آتش و درگیری هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناطق شمال و شرق سوریه طی روزهای اخیر شاهد تشدید وضعیت امنیتی بوده و گروه‌های مختلف در چندین محور در حال درگیری هستند که عمده این درگیری‌ها در مناطق شرق فرات و شمال سوریه تمرکز یافته، جایی که طی سال‌های اخیر در نتیجه حضور نظامی و اشغالگرانه آمریکا، به جولانگاه گروه‌های مسلح تروریست تبدیل شده است. درگیری‌های اخیر را می‌توان در 4 محور مورد بررسی قرار داد؛

 

  1. درگیری در شرق دیرالزور:

نیروهای عشایر عرب در شرق دیرالزور نزدیک شهر البوکمال در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه نیروهای قسد (جدایی طلبان کرد سوری که مورد حمایت آمریکا هستند) عملیات مسلحانه‌ای را در منطقه آغاز کرده‌اند. طی این درگیری‌ها دستکم 8 نفر کشته و 18 نفر نیز زخمی شده‌اند و نیروهای عشایر عرب موفق شده‌اند تا نزدیک میدان نفتی العمر پیشروی نمایند که این امر منجر به ورود جنگنده‌های آمریکایی شد.

آمریکایی‌ها برای مقابله با عشایر عرب اقدام به گلوله باران مواضع عشایر عرب در این منطقه کردند تا در این فرصت شبه نظامیان قسد (جدایی‌طلبان کرد سوری) بتوانند دوباره خود را سازماندهی کنند. در این میان حمله به اهالی روستای الدحله که منجر به کشته شدن تعدادی از غیرنظامیان شد، بهانه‌ای برای رسانه‌های محور غربی و مرتجع شده تا تلاش کنند شبه نظامیان قسد را از این جنایت تبرئه نمایند.

قسد , شهر دیرالزور , ادلب , کشور آمریکا , کشور سوریه , گروه های تروریستی در سوریه ,

  1. درگیری‌ها در استان حسکه:

عناصر شبه نظامی قسد همزمان با درگیری‌ها در شرق دیرالزور در حسکه، در نزدیک شهر قامشلی به مواضع نیروهای ارتش سوریه نیز حمله کردند. جدایی‌طلبان قسد در این حمله اقدام به محاصره ریف حسکه کرده‌اند و این درحالی بود که براساس توافقاتی که با میانجی گری روسیه حاصل شده بود، این منطقه طی ماه‌های اخیر خارج از دایره درگیری ها قرار داشت.

در حالی که جدایی طلبان کرد سوریه مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده بودند، حمله پهپادی نیز به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در «خراب‌‌الجیر» صورت گرفت. در این بین روسیه در تلاش است تا مانع از تشدید درگیری در این منطقه شود، اما این تلاش‌ها تاکنون ناموفق بوده و انتظار می‌رود در روزهای آینده شاهد تشدید درگیری‌ها در این منطقه باشیم.

قسد , شهر دیرالزور , ادلب , کشور آمریکا , کشور سوریه , گروه های تروریستی در سوریه ,

  1. درگیری در شرق ادلب  

همزمان با زمزمه‌هایی درخصوص احیا روابط میان دولت سوریه و ترکیه، اختلاف میان گروه‌های مسلح نزدیک به ترکیه در شمال سوریه با گروه‌های تکفیری نیز تشدید شده است. در این میان درگیری‌هایی میان گروه «حراک الثوری» با گروهک تحریر الشام در منطقه ریف شرقی ادلب رخ داده است. حراک الثوری که تحت حمایت ترکیه هستند مدعی‌اند که تحریر الشام به دنبال افزایش کنترل بر شهرهای این منطقه هستند.

یک هفته قبل در همین منطقه گزارش‌هایی منتشر شد که در آن پهپادهای سوری مواضع ارتش و یک گشتی ارتش ترکیه را هدف قرار داده بودند که امری بی سابقه در یکسال اخیر به شمار می رود.

 

  1. درگیری در ریف شرقی حلب

شبه نظامیان قسد در 4 محور در منطقه درع الفرات در ریف شرقی حلب با شبه نظامیان ائتلاف وطنی سوری که مورد حمایت ترکیه هستند، درگیر شده‌اند. جدایی طلبان کرد به دنبال ورود به شهر مارع در شمال حلب، همچنین ورود به شهر  الباب و ورود به شرق جرابلس بودند که مخالفان مسلح دولت سوریه با حمایت توپخانه‌ای و هوایی ترکیه این حملات را دفع کردند.

قسد , شهر دیرالزور , ادلب , کشور آمریکا , کشور سوریه , گروه های تروریستی در سوریه ,

این وضعیت امنیتی بحرانی را می‌توان از سه زاویه مورد بررسی قرار داد؛ در وهله اول احتمال احیا روابط آنکارا و دمشق که منجر به نگرانی گروه‌های شبه نظامی جدایی طلب کرد و تکفیری‌های حاضر در شمال سوریه شده است. دوم وضعیت جاری میان ایران و رژیم صهیونیستی است که آمریکایی‌ها را واداشته تا در سوریه آتش افروزی کنند تا با تشدید درگیری در این مناطق، تمرکز جبهه مقاومت از غزه را منحرف کنند. سوم هم ناکامی قسد در برگزاری انتخابات که در نتیجه فشار ترکیه به آمریکا لغو شد، این گروه را برآن داشته تا در عرصه میدانی فشار حملات‌اش را تشدید نماید تا بتواند از این رهگذر به امتیازهای سیاسی مدنظر جهت ایجاد اقلیم کردی در سوریه دست پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ