قد این آدم‌ها از یک متر بیشتر نمی‌شود!

اقتصاد ایران: دندان‌ها و استخوان‌های ۷۰۰ هزارساله پیداشده از گونه‌ باستانی انسان‌ها به نام «هابیت» نشان می‌دهد که آن‌ها ازآنچه فکر می‌کنیم بسیار کوتاه‌ترند.

خبرآنلاین: تجزیه‌وتحلیل دندان‌ها و استخوان‌هایی از گونه‌ باستانی انسان‌ها که در جزیره‌ای در اندونزی پیدا شدند نشان می‌دهد آن‌ها کوتاه‌تر از آن چیزی بودند که دانشمندان تصور می‌کردند. بقایای فسیل‌شده ۷۰۰هزارساله متعلق به هابیت یا هومو فلورسین (Homo floresiensis) گونه‌ای منقرض‌شده از انسان‌های بسیار کوچک است که زمانی در فلورس، جزیره‌ای در جنوب سرزمین اصلی اندونزی زندگی می‌کردند.

این پژوهش‌ها ممکن است نشان دهند که هابیت‌ها دقیقا چه زمانی به این شکل تغییر پیداکرده‌اند. بدن بزرگ، مغز بزرگ و باهوش شدن لزوماً سرنوشتی نیست که برای ما تعیین‌شده؛ درواقع بسته به محیط طبیعی که هر جانوری حتی انسان در آن قرار می‌گرفت، مسیرهای تکاملی متفاوتی وجود داشت.

پیش‌ازاین تصوّر می‌شد که قد هابیت‌ها به‌طور متوسط ۱ متر بوده است. اما پژوهش جدید نشان می‌دهد که این‌گونه، به‌طور متوسط ۶ سانتی‌متر کوتاه‌تر بوده است.

قبل از این پژوهش، کوچک‌ترین استخوان‌های هومو فلورسین در لیانگ بوآ، غاری در فلورس پیدا شد. محققان مجموعه‌ای از فسیل‌های جدید ازجمله دندان‌ها و استخوان بازو (بازو) را که در محل کشف‌شده بود، بررسی کردند. آن‌ها تشخیص دادند که استخوان بازوی این‌گونه کوچک‌ترین استخوانی است که از یک فرد بالغ پیداشده است. از طرفی محققان بلافاصله به این نتیجه رسیدند که این استخوان متعلق به یک کودک نیست.

قد این آدم‌ها از یک متر بیشتر نمی‌شود!

فسیل هومو فلورسین نشان می‌دهد که این بدن کوچک و ظاهر آن در ۳۰۰هزار سال اول تاریخ آن‌ها در جزیره تکامل‌یافته است و سپس این ابعاد کوچک بدن برای بیش از ۶۰۰هزار سال حفظ شد. این‌که چرا این اتفاق افتاد یک سؤال دشوار دیگر است. ازیک‌طرف، تغییر اندازه بدن کوچک‌تر می‌تواند به‌سادگی موضوع انتخاب طبیعی جزیره باشد. چراکه علاوه بر انسان‌ها، فیل‌های جزیره نیز باگذشت زمان کوچک‌تر شده‌اند. محققان بر این باورند که شاید نیازی به بزرگ بودن در این جزیره وجود نداشت، چراکه هیچ جانوری مثل شیر و ببر در آن جزیره وجود نداشت.

در همین حال، بزرگ بودن دارای معایب قابل‌توجهی است، به‌عنوان‌مثال برای رشد و تولیدمثل نیاز به زمان بیشتر و بیشتر غذا خوردن دارد. انسان‌های باستانی که در جزیره‌ای منزوی قرارگرفته‌اند، ممکن است به دلیل این فشارها کوچک‌تر شده باشند. اگرچه به نظر می‌رسد انسان‌ها در میان حیوانات خاص‌اند اما شواهدی که در این جزیره وجود دارد نشان می‌دهد که ما نیز همانند سایر حیوانات تحت کنترل انتخاب طبیعی هستیم و می‌توانیم به اشکال غیرمنتظره‌ای تکامل پیدا کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ