حالت رست مود PS5 چیست و چه کاربردی دارد؟

اقتصاد ایران: در حالت رست مود PS5، بدون نیاز به روشن نگه‌داشتن کنسولتان می‌توانید به امکانات جالبی دسترسی داشته باشید و گیمر حرفه‌ای‌تری باشید.

کنسول بازی پلی استیشن ۵ مانند PS4 و ایکس باکس، قابلیت‌های جالبی دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید انتظار کارایی بهینه‌تری را از کنسول خود داشته باشید. یکی از این قابلیت‌ها، حالت رست مود PS5 است.

در زمانی‌که کنسول پلی استیشن ۵ شما در وضعیت رست مود یا استراحت قرار دارد، به‌نظر می‌رسد که کنسولتان خاموش است؛ اما این‌طور نیست. در این حالت، تقریباً عملکرد کنسول شما حفظ می‌شود و صرفاً با مصرف برق بسیار کمتر از وضعیت روشن‌بودن، به کار خود ادامه می‌دهد.

تفاوتی ندارد که گیمر آماتور باشید یا نیمه‌حرفه‌ای، در هر صورت بهتر است با کاربردهای حالت Rest mode در PS5 آشنا شوید؛ زیرا امکانات و قابلیت‌هایی که کنسول پلی استیشن ۵ در این حالت دراختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند شما را چند پله از دوستانتان بالاتر ببرد و کمک کند تا به گیمر حرفه‌ای‌تر تبدیل شوید.

فهرست مطالب
  • حالت رست مود PS5 چیست؟
  • حالت رست مود PS5 چه کاربردی دارد؟
  • چگونه در حالت رست مود PS5 دانلود کنیم؟
  • فعال‌کردن حالت رست مود PS5
  • غیرفعال‌کردن حالت رست مود PS5

حالت رست مود PS5 چیست؟

به‌زبان ساده، حالت Rest mode در PS5 عملکردی مشابه وضعیت Sleep در ویندوز دارد و نوعی وضعیت برای صرفه‌جویی انرژی در کنسول بازی پلی استیشن ۵ است. در این حالت، کنسول شما روشن است و خاموش نمی‌شود؛ اما با غیرفعال‌شدن برخی از قابلیت‌های آن، مصرف برق کنسول تا حد زیادی درمقایسه‌با وضعیت روشن‌بودن کاهش می‌یابد.

برخلاف باور برخی از گیمرها، قرارگیری کنسول PS5 در وضعیت رست مود نه‌تنها برای کنسول ضرری ندارد؛ بلکه از واردشدن فشار به کنسول در مواقعی که به هر دلیلی نمی‌خواهید بازی کنید؛ اما قصد دارید برخی از فعالیت‌ها مانند دانلود بازی ادامه داشته باشد، جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر‌این، اگرچه پلی استیشن ۵ به‌دلیل استفاده از SSD، سرعت زیادی در لود‌کردن بازی‌ها دارد، قراردادن کنسول در حالت رست مود سرعت لود بازی‌ها را سریع‌تر از زمانی می‌کند که کنسول خود را خاموش کرده‌اید و دوباره روشن می‌کنید.

حالت رست مود PS5 چه کاربردی دارد؟

اگر حالت رست مود را در کنسول پلی استیشن ۵ روشن کنید، می‌توانید کارهای زیر را با کنسول خود انجام دهید:

شارژکردن دسته PS5

در حالت رست مود در کنسول پلی استیشن ۵، در پورت‌های USB همچنان برق وجود دارد. این مزیت به شما امکان می‌دهد تا بتوانید دسته بازی خود را شارژ کنید. برای شارژ دسته PS5 در حالت خاموش‌بودن این کنسول، باید مدت‌زمانی را تعیین کنید که کنسول شما پس از قرارگیری در حالت رست مود، درگاه‌های USB را روشن نگه می‌دارد. برای این منظور، از مسیر زیر تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید:

Settings > System > Power Saving > Features Available in Rest Mode

تنظیمات مربوط به شارژ کردن دسته PS5 در حالت رست مود

در این مسیر، سه گزینه‌ی زیر دراختیار شما قرار می‌گیرند:

  • Always: تنظیم روشن‌بودن همیشگی درگاه‌ها پس از قرارگیری کنسول در حالت رست مود
  • Three Hours: تنظیم روشن‌بودن درگاه‌ها به‌مدت ۳ ساعت پس از قرارگیری کنسول در حالت رست مود
  • Off: تنظیم خاموش‌شدن درگاه‌ها پس از قرارگیری کنسول در حالت رست مود

توصیه می‌کنیم از این بخش، گزینه‌ی اول را انتخاب کنید تا همیشه بتوانید امکان شارژکردن دسته کنسول خود را پس از ورود به حالت رست مود داشته باشید.

 به‌روزرسانی بازی‌ها

تقریباً تمام بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ شامل یک یا چند پچ مختلف هستند که باید پیش از دانلود بازی یا پس‌از‌آن، آن‌ها را دانلود و روی کنسول خود نصب کنید. تفاوتی ندارد که بازی شما جزو بهترین بازی‌ های رایگان PS5 باشد یا بازی‌هایی که می‌خرید، در هر دو حالت تا پیش از دانلود این فایل‌ها که اغلب حجم زیادی دارند و شما را ساعت‌ها معطل می‌کنند، نمی‌توانید بازی اصلی را اجرا کنید.

با فعال‌کردن حالت رست مود PS5، دیگر تلف‌شدن زمان شما و انتظارکشیدن برای اتمام دانلود بازی جدید یا پچ و به‌روزرسانی بازی قدیمی مشکل‌ساز نخواهد بود. در حالت Rest mode کنسول شما، مواردی را دانلود می‌کند که تعیین کرده‌اید و حتی درصورت تمایل، موارد دانلودشده را نصب خواهد کرد.

بارگذاری سیو بازی‌ها در فضای ابری

اگر مشترک سرویس پلی استیشن ۵ باشید، استفاده از حالت رست مود مزیت دیگری نیز برای شما دارد. با انتخاب رست مود در این حالت، می‌توانید بدون نیاز به تهیه‌ی SSD برای PS5 درکنار SSD خود کنسول، تمام پیشرفت‌هایتان در بازی‌ها را در فضای ذخیره‌سازی ابری PSN ذخیره کنید. این مزیت باعث می‌شود تا درصورتی‌که اتفاقی برای کنسول شما بیفتند، زحماتتان هدر نرود و به‌راحتی به تمام سیوها دسترسی داشته باشید.

بازی اسپایدرمن مایلز مورالس در پلی استیشن 5

معلق نگه‌داشتن بازی

کنسول PS5 برخلاف ایکس باکس سری ایکس، عملکرد Quick Resume را به‌طور کامل ندارد و نمی‌توانید در حالتی که این کنسول روشن است، بازی خود را موقتاً تعلیق کنید. پس از روشن‌شدن حالت Rest mode در PS5، درصورتی‌که بازی در حال اجرا باشد، متوقف می‌شود و تا زمانی‌که از حالت رست مود خارج نشوید، به همان شکل می‌ماند. پس از خروج از حالت رست مود، بازی شما دقیقاً از همان جایی شروع می‌شود که آن را رها کرده بودید.

امکان بازی‌کردن با پلی استیشن ۵ از راه دور

برنامه‌ی Remote Play امکان اجرای بازی‌های PS5 را از راه دور به کاربران می‌دهد. با این برنامه، می‌توانید بدون اینکه به نزدیک‌بودن به کنسولتان نیاز داشته باشید، با اتصال دسته PS5 به کامپیوتر، بازی‌های دلخواهتان را روی کامپیوتر اجرا کنید. امکان استفاده از این برنامه در حالت رست مود، یکی از مزیت‌های جالب این حالت در کنسول PS5 است که آزادی‌عمل خوبی را برای بازی روی کنسول یا انتخاب کامپیوتر به شما می‌دهد.

چگونه در حالت رست مود PS5 دانلود کنیم؟

اگر بخواهید پس از قرارگیری پلی استیشن ۵ روی حالت رست مود، کنسول بازی شما به‌طور خودکار موارد مدنظرتان را دانلود کند، ابتدا باید امکان اتصال کنسول به اینترنت را در این حالت فعال کنید.

  • برای این منظور، از بخش Settings وارد قسمت System شوید.
  • مطابق مسیر زیر پیش بروید:

Power Saving > Features Available in Rest Mode

  • به‌ترتیب گزینه‌های Stay Connected to the Internet و Enable Turning On PS5 from Network را روشن کنید.
تنظیمات مربوط به دانلود بازی در حالت رست مود PS5 مرحله اول
SONY
  • دوباره به بخش Settings برگردید و از قسمت Saved Data and Game، به‌ترتیب وارد بخش‌های App Settings و Automatic Updates شوید.

براساس تصمیم خود برای دانلود یا دانلود و نصب بازی در حالت رست مود، گزینه‌ی Auto-Download یا Auto-Install in Rest Mode را روشن کنید.

تنظیمات مربوط به دانلود بازی در حالت رست مود PS5 مرحله دوم
SONY

دقت کنید که اگر از DNS برای PS5 استفاده می‌کنید، در این حالت نیز DNS شما کارایی خود را حفظ می‌کند و درصورتی‌که بازی تحریمی نصب‌شده روی کنسول شما به‌روزرسانی جدیدی دریافت کرده باشد، کنسول به‌صورت خودکار آن را دانلود می‌کند.

فعال‌کردن حالت رست مود PS5

برای فعال‌کردن حالت رست مود پلی استیشن ۵، دکمه‌ی PS روی دسته‌ی بازی خود را فشار دهید. این دکمه ظاهری شبیه به لوگو پلی استیشن دارد و در مرکز دسته‌ی بازی شما قرار دارد. با فشاردادن این دکمه، منویی در پایین صفحه برای شما باز می‌شود.

  • نماد پاور که در تصویر زیر با مربع سبزرنگ نشان‌ داده‌ شده است، انتخاب کنید.
فعال کردن حالت رست مود PS5 مرحله اول
Wiki How
  • از منو نمایش‌داده‌شده، گزینه‌ی Enter Rest Mode را انتخاب کنید.
فعال کردن حالت رست مود PS5 مرحله دوم
Wiki How

توجه: هرگز کنسول خود که در حالت رست مود قرار دارد، از برق جدا نکنید. اگر به جداکردن برق کنسول خود نیاز دارید، ابتدا آن را خاموش کنید.

غیرفعال‌کردن حالت رست مود PS5

اگر پس از مدتی، به فعال‌ماندن حالت رست مود تمایلی نداشتید و می‌خواهید بدانید که چگونه تایمر خاموش‌شدن PS5 را غیر‌فعال کنیم، باید بگویم که این کار نیز مانند فعال‌کردن این حالت از مسیری کوتاه و سریع انجام می‌شود.

  • با فشاردادن دکمه‌ی PS روی دسته‌ی بازی خود، منو تنظیمات PS را فعال کنید و دکمه‌ی پاور واقع در پایین صفحه را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ی Rest Mode settings یا تنظیمات رست مود PS5 را انتخاب کنید.
  • روی گزینه‌ی Don’t put in Rest Mode (آخرین گزینه) کلیک کنید.
غیرفعال کردن حالت رست مود در PS5
Dot Esports

علاوه‌بر این مسیر، می‌توانید از روش زیر نیز حالت رست مود PS5 را غیرفعال کنید:

  • دکمه‌ی PS روی کنترلر خود را فشار دهید و نگه دارید.
  • صبر کنید تا دو بار صدای بوق را از کنسول بشنوید. پس‌ازآن، دکمه را رها کنید تا حالت رست مود غیرفعال شود.

در این مقاله، درباره‌ی کارآمدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های حالت رست مود PS5 صحبت کردیم و گفتیم که استفاده از این حالت، شما را به گیمر حرفه‌ای‌تری تبدیل می‌کند. دیدگاه شما درباره‌ی حالت رست مود در کنسول پلی‌استیشن ۵ چیست؟ تابه‌حال از قابلیت‌های کنسولتان در این حالت استفاده کرده‌اید؟

سوالات متداول زومیت

  • آیا رست مد باعث خراب‌شدن پلی استیشن ۵ می‌شود؟

    خیر، حالت رست مود یکی از تنظیمات و قابلیت‌های رسمی است که سونی در کنسول پلی استیشن قرار داده است و علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی کنسول شما در زمانی‌که نمی‌خواهید بازی کنید، قابلیت‌های جالبی را دراختیارتان قرار می‌دهد.

  • آیا در حالت Rest Mode در PS5 دسته بازی شارژ می‌شود؟

    بله، درصورتی‌که پیش از فعال‌کردن حالت رست مود، وضعیت روشن‌ماندن درگاه‌های USB را مشخص کرده باشید، امکان شارژشدن دسته PS5 در این حالت وجود دارد.

  • آیا بازی در حالت رست مود پلی استیشن ۵ بسته می‌شود؟

    خیر، بازی شما پس از روشن‌شدن کنسول و غیرفعال‌کردن حالت رست مود، از همان نقطه‌ای آغاز می‌شود که متوقف شده است.

  • آیا رست مود برای پلی استیشن ۵ ضرر دارد؟

    خیر، شما با قراردادن کنسول پلی استیشن ۵ در حالت رست مود، از واردشدن فشار بیش‌از‌حد به کنسول خود برای روشن‌ماندن طولانی‌مدت جلوگیری می‌کنید.

  • آیا در حالت رست مود پلی استیشن ۵ می‌توان بازی دانلود کرد؟

    بله در حالت رست مود می‌توانید بازی‌های جدید دانلود کنید یا به‌روزرسانی بازی‌های قدیمی خود را انجام دهید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ