آمریکا ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان را لغو کرد

اقتصاد ایران: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت جو بایدن، ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را بر می‌دارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت جو بایدن، تصمیم گرفت ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را پس از سه سال بردارد.

یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد این وزارت خانه تعلیق انتقال برخی مهمات هوا به زمین به عربستان سعودی را بر می دارد. ما نقل و انتقالات جدید را براساس یک مورد به مورد معمولی و منطبق با سیاست انتقال تسلیحات متعارف، در نظر می گیریم.

یکی از مشاوران کنگره در این باره گفت: دولت بایدن هفته جاری، تصمیم خود برای برداشتن این مممنوعیت را به اطلاع کنگره رسانده بود.

منبع دیگری در این خصوص اظهار کرد فروش این تسلیحات ممکن است از اوایل هفته آینده از سر گرفته شود. دولت آمریکا پس از اطلاع دادن این موضوع به کنگره در حال پیشروی در این باره است.

یک مقام ارشد دولت بایدن ابراز کرد سعودی ها به پایان قرارداد خود رسیده اند و ما نیز آماده پایان دادن به قرارداد خود هستیم.

براساس قوانین آمریکا، قراردادهای مهم بین المللی تسلیحاتی باید پیش از نهایی شده، توسط اعضای کنگره بررسی شود. قانون گذاران دموکرات و جمهوری خواه در سال های اخیر با اشاره به مواردی همچون شمار تلفات غیرنظامیان در جنگ عربستان با یمن و دامنه نگرانی های حقوق بشری، مفاد قرارداد تسلیحات تهاجمی با عربستان سعودی را مورد پرسش قرار داده اند.   

با این اقدام، سیاست 3 ساله دولت آمریکا برای فشار بر عربستان به منظور خاتمه دادن به جنگ یمن، پایان می یابد.

یک مقام دیگر دولت بایدن تصریح کرد از مارس 2022، که عربستان سعودی و شبه نظامیان انصارالله قرارداد آتش بس موقت سازمان ملل را پذیرفتند، هیچ موردی از حمله هوایی عربستان به یمن مشاهده نشده و پرتاب آتش از سوی یمن به آن سوی مرز عربستان به طور گسترده ای متوقف شده است.

یک مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد ما شاهد گام های مثبتی بودیم که وزارت دفاع عربستان به طور اصولی طی سه سال گذشته برای بهبود فرآیند کاهش آسیب غیرنظامیان با کمک مشاوران و مربیان آمریکایی برداشته است.

دولت بایدن در سال 2021، به دلیل تلفات گسترده و سنگین غیرنظامیان یمنی، موضع سختگیرانه تری نسبت به فروش تسلیحات به عربستان اتخاذ کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که سطح تهدیدات در منطقه از اواخر ماه گذشته میلادی و پس از به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران، و وعده جمهوری اسلامی برای انتقام سخت از رژیم صهیونیستی به شدت افزایش یافته است. همچنین تنش های فزاینده در منطقه با ادامه درگیری ها بین حماس و رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون که باعث کشته شدن دستکم 40 هزار فلسطینی بی گناه شده، بر شدت نگرانی ها و تهدیدات ازفوده است. در این بین انصارالله یمن حمایت گسترده ای را از فلسطین و حماس انجام داده و از اوایل  سال جاری بارها به کشتی های تجاری مرتبط با اسرائیل یا عازم بنادر اسرائیل، حمله کرده است.

در همین حال عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد که از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و حل اوضاع بحرانی این منطقه حمایت می‌کند.

در این بیانیه آمده است که عربستان از درخواست میانجیگران از اسرائیل و حماس برای ازسرگیری مذاکرات آتش بس استقبال می کند.

خاطر نشان می شود که جان کربی مشاور شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود مذاکرات آتش بس در نوار غزه از پنجشنبه آتی در دوحه ازسرگرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ