۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز 5هزار کشته در سال برجای می‌گذارند!

اقتصاد ایران: نقاط حادثه‌خیز در کشور هرساله موجب مرگ یا جرح تعداد زیادی از مردم کشور می‌شود؛ هم‌اکنون ۸۷۷نقطه پرحادثه‌ در کشور شناسایی شده که البته مسئولان می‌گویند براساس اولویت، ایمن خواهند شد. چند روز قبل در این رابطه آمار عجیبی اعلام شد براساس آن در تصادفات نقاط حادثه‌خیز کشور سالانه 5هزار کشته ثبت می‌شود. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

چند نقطه حادثه‌خیز اصلاح شده است؟

نقاط حادثه‌خیز همواره نقش زیادی در بروز تصادفات جاده‌ای دارند و اصلاح آن‌ها یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی است. از طرفی سال‌هاست تلفات ناشی‌از تصادفات جاده‌ای تبدیل به مساله غیرقابل حل شده، به طوری‌که انگار این تعداد تلفات عادی شده و حالا باید بعد از رسیدن هر نوروز یا یک تعطیلی چندروزه، منتظر مرگ‌ومیرهای بعد از آن هم باشیم.

به‌گفته قائم‌مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور مهم‌ترین شاخص، تعداد کشته به ازای هر صدهزار نفر جمعیت است. این شاخص برای کشورهایی که در این زمینه پیشرو بودند، مانند سوئد و هلند به ۲نفر در صدهزار نفر رسیده است. میانگین آمار کشورهای توسعه یافته در این زمینه ۱۰ یا ۸نفر است. در کشور ما این عدد تا حد ۲۰ نفر است. یعنی 10برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم.

علی توکلی‌کاشانی در ادامه گفت: ما دو بحث داریم؛ یکی علت وقوع تصادف و دیگری مساله شدت تصادف. در وقوع تصادف تقریبا چه در ایران و خارج از کشور، عامل انسانی نقش مهمی دارد. اما در بحث شدت تصادف، عوامل دیگری هم موثر هستند. راه، خودرو، تجهیزات ایمنی و کلاه در موتورسیکلت نقش مهمی در این زمینه دارند. شاید ۱۲درصد علت تصادفات، مشکلات راه باشد.

همان‌طور که قائم‌مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بیان کرده است، وضعیت راه‌های کشور در بروز تصادفات رانندگی سهمی حدود ۱۲درصدی دارند؛ سهمی که می‌تواند در کنار کیفیت خودروها و البته رعایت نکردن نکات ایمنی، همین فاجعه تلفات جاده‌ای را رقم بزند. درحالی‌که نیاز به اصلاح راه‌ها و محورها برای کاهش تلفات جاده‌ای احساس می‌شود، اما آمارهای ضد و نقیضی در این زمینه به‌گوش می‌رسد.

چندی پیش سیدکمال هادیان‌فر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: صورت‌جلسه‌ای بین پلیس و سازمان راهداری وجود دارد که براساس آن ۸۸۷ نقطه پرتصادف داریم. رئیس پاسگاه‌های پلیس راه با راهدارها نشستند و با بررسی کروکی‌های پلیس، صورت‌جلسه نوشته و به این ۸۸۷ نقطه رسیدند که از منابع داخل وزارتخانه ۴۱۲ نقطه آن برطرف شده و ۴۷۵ نقطه دیگر باقی مانده که برطرف کردن آنها امسال جزو اولویت‌هاست.

این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش صحبت از آمارهای دیگر به میان ‌آورد. وی در این زمینه گفته بود: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته قصد داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

برخورد با مسببان و ترک فعل‌ها

چند روز قبل دادستان دامغان از ورود دستگاه قضایی به پرونده تصادفی در شهرستان دامغان و در نقطه‌ای حادثه‌خیز خبر داد و تاکید کرد: برخورد با مسببان و ترک فعل‌ها صورت خواهد پذیرفت. مهدی کلامی‌مقدم با بیان اینکه درپی تصادف رانندگی در محور چشمه‌علی به دیباج سه‌نفر جان خود را از دست دادند، افزود: تعلل در تکمیل پروژه راه جاده چشمه‌علی به دیباج و دو طرفه بودن آن منجر به وقوع تصادفات شده است.

دادستان دامغان با بیان اینکه مراتب به سازمان بازرسی نیز اعلام شده است، گفت: نسبت‌به شناسایی دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در این موضوع قصور، کوتاهی و ترک فعلی داشته‌اند، اقدام خواهد شد. کلامی با بیان اینکه متخلفان خیلی زود به دستگاه قضایی برای برخورد قانونی معرفی خواهند شد، ادامه داد: برخورد جدی با متخلفان خواهیم داشت. وی ادامه داد: این تصادفات سوانح در محور مذکور مسبوق‌به‌سابقه بوده و کوتاهی مسئولان امر باعث شده است همچنان شاهد و ناظر چنین اتفاقات ناگواری باشیم.

اواخر اردیبهشت ماه امسال، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: پیش‌بینی اعتبارات لازم برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های اولویت‌دار و توجه ویژه به مسائل بر زمین مانده در سطح استانی و ملی ازجمله رفع نقاط حادثه‌خیز در محورهای حمل‌ونقل یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳ است.

بر اساس آمار تا آبان ماه سال گذشته تهران، خوزستان و فارس بیشترین نقاط حادثه‌خیز را داشتند که تعدادی از این نقاط تاکنون رفع شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان نیز از کاهش ۵۰درصدی نقاط حادثه‌خیز استان در یک سال گذشته خبر داد.

علیرضا باوی با بیان اینکه در خوزستان ۱۹نقطه حادثه‌خیز توسط پلیس راهور کشور و وزارت راه و شهرسازی احصا و به استان ابلاغ شده، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹نقطه که در تعهد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان بود، رفع شده است. در سال‌های اخیر کارهای متعددی در حوزه بهسازی و ساخت راه‌های خوزستان با هدف کاهش تصادفات انجام گرفته اما هنوز ایرادهایی در کیفیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز در استان وجود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ