دیفندرسواران چینی میهمان جاده‌های ایران

اقتصاد ایران:   چند روز قبل در آزادراه تهران -  قزوین شاهد رژه چند دستگاه خودرو آفرود مجهز به پلاک‌های آبی‌رنگ عجیب و غریب بودیم.

این خودروها (که شامل ۹ دستگاه از جدیدترین محصولات لندروور بود) با پلاک کشور چین و برخوردار از تجهیزات آفرود به‌طور کامل، توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کردند. تمام خودروها از نوع لندروور دینفدر بوده و روی بدنه آن‌ها یک نقشه راه چسبانده شده بود که مسیر حرکت این تور را مشخص می‌کرد.

مبدا این تور جذاب از کشور چین آغاز شده و درنهایت بعد از عبور از چندین کشور آسیایی و اروپایی به‌انگلستان ختم می‌شود؛ مسیری بسیار طولانی که جاده‌های ایران را نیز شامل می‌شد. خودروهای شرکت‌کننده در این تور (که از مرز ترکمنستان وارد ایران شده‌اند) قرار است بعد از عبور از قزوین، زنجان و تبریز از طریق مرز ترکیه وارد اروپا شوند.

این تور که از کشور چین آغاز شده شامل چند نفر چینی علاقه‌مند به آفرود است که با شاسی‌بلندهای آفرود ساخت انگلیس خود به‌سمت کشور سازنده این خودروها سفر می‌کنند.

رانندگی ۱۳ هزار کیلومتری!

فاصله چین تا انگلیس ۷.۷۷۵ کیلومتر است. اما این فاصله به‌صورت مستقیم محاسبه شده و در اصل مسافت سفر هوایی است، نه جاده‌ای. اگر بخواهید با خودرو و به‌صورت جاده‌ای سفر کنید، مسافت بین این دو کشور به‌بیش از ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد. البته این مسافت در نزدیک‌ترین حالت ممکن محاسبه شده که از کشور روسیه عبور می‌کند؛ اما تور دیفندر سواران چینی عبور از کشورمان را برای عزیمت به‌کشور انگلیس برگزیده‌اند.

همین تغییر مسیر ساده حدود ۳ هزار کیلومتر به‌مسافت این تور افزوده است؛ یعنی چیزی حدود ۳۰ درصد بیشتر از مسیر اصلی.

اگر دیفندرسواران بخواهند روزانه حداقل حدود ۶ ساعت رانندگی کنند، می‌توان تخمین زد که این سفر چیزی حدود یک ماه به‌طول می‌انجامد. سفری که یکی از طولانی‌ترین‌ها در جهان بوده و از شرقی‌ترین کشور آسیا آغاز شده و بعد از عبور از کشورهای زیادی همچون قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران در آسیا و همچنین کشورهای اروپایی همچون ترکیه، بلغارستان، صربستان، کرواسی، اسلوونی، اتریش، آلمان و بلژیک به ‌غربی‌ترین کشور اروپا که اکنون دیگر جزو اتحادیه‌اروپا محسوب نمی‌شود، یعنی انگلیس ختم می‌شود.

وقتی دیفندر به زادگاهش بازمی‌گردد

دیفندر یکی از قدیمی‌ترین محصولات لندروور بوده که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۳ تولید شد و به‌نوعی باید آن را میراث‌دار خودرو لندروور (نخستین ساخته این برند که به‌همین نام در سال ۱۹۴۸ ساخته شد) دانست.

دیفندر به‌صورت پیوسته به‌مدت ۳۳ سال روی خط تولید قرار داشت تا این‌که در سال ۲۰۱۶ لندروور برای عرضه نسل جدیدتر، تولیدش را متوقف کرد. اما عرضه نسل جدید دیفندر به‌موقع انجام نشد و این خودرو محبوب یک غیبت ۴ ساله را در بازار جهانی تجربه کرد. تا این‌که در سال ۲۰۲۰ شاهد رونمایی از دیفندر جدید بودیم. دینفدر جدید دیر آمد؛ اما بسیار خوش درخشید.

جالب است بدانید دیفندر جدید اصلا در کشور انگلیس تولید نشده و حتی در کشور هند که مالک فعلی برند لندروور (یعنی تاتاموتورز) است هم تولید نمی‌شود.

پس دیفندر کجا تولید می‌شد؟ لندروور اکنون ۴ سال است که دیفندر جدید را فقط در خط تولیدش در اسلوواکی تولید کرده و به‌بازار جهانی عرضه می‌کند.

با وجود این‌که در سال‌های گذشته برند لندروور مالکین زیادی را از کشورهای مختلف به‌خود دیده، اما هنوز هم محصولاتش اصالت انگلیسی‌شان را به‌خوبی حفظ کرده‌اند و همچنان می‌توان دیفندر را یک بریتانیایی اصیل دانست که اکنون ۹ دستگاه از آن از کشور چین درحال رفتن به زادگاهشان هستند.

ملاقات با جدیدترین لندروور دیفندرها

همان‌طور که اشاره شد، تمام خودروهای حاضر در این تور بزرگ از برند لندروور بوده و جالب این‌که همگی از نوع دیفندر هستند. جالب‌تر از آن هم این‌که دینفدرهای حاضر در تور چین - انگلیس همگی از نسل جدید این شاسی‌بلند آفرود هستند و خبری از دینفدر قدیمی در میان آن‌ها نیست.

۹ دستگاه دیفندر جدید حاضر در این تور با رنگ‌های جذاب و متفاوتی که داشتند، مورد توجه بینندگان قرار می‌گرفتند. رنگ نقره‌ای در میان شان محبوب‌ترین بود؛ اما در کنار آن می‌توان به‌رنگ‌های جذاب زرد، سبز یشمی، مشکی و همچنین مشکی مات نیز اشاره کرد. حضور این تعداد رنگ خاص در این تور، در نوع خود جالب بود.

دیفندرسواران چینی میهمان جاده‌های ایران

از ظاهر خودروهای تجهیزشده به لوازم و قطعات آفرود کاملا مشخص بود که مالکان این دیفندرها همگی اهل سفر و آفرودسواران حرفه‌ای هستند.

خبرنگار «دنیای‌خودرو» که حد فاصل مسیر قبل از قزوین تا زنجان را به‌مدت چند ساعت با این تور همراه بود، شاهد حرکت منظم و هماهنگ این خودروها بود. البته باید به‌این نکته نیز اشاره کرد که این رانندگان چینی برخلاف اکثر رانندگان اروپایی مسافر کشورمان که سفت و سخت پایبند قوانین رانندگی هستند، گاهی مرتکب برخی تخلفات رانندگی همچون سبقت از راست می‌شدند.

از دیفندر ۱۱۰ تا دیفندر ۱۳۰

از آن‌جا که فرصتی برای بررسی کامل خودروها فراهم نشد، از مشخصات فنی دیفندرهای حاضر در تور بزرگ چین - انگلیس اطلاعاتی در دست نداریم؛ اما از مشخصات ظاهری آن‌ها می‌توان به این نکته پی برد که لندروور دیفندرهای حاضر در این تور از دو نسخه ۱۱۰ و ۱۳۰ هستند. حالا این ۱۱۰ و ۱۳۰ به چه معناست؟

برای پاسخ به‌این سوال باید گفت دیفندر جدید در حال حاضر در ۳ نسخه ۹۰، ۱۱۰ و ۱۳۰ به‌بازارهای جهانی عرضه می‌شود که نسخه ۹۰ از نوع ۳ در بوده و کوتاه‌ترین طول را دارد. نسخه ۱۱۰ از نوع ۵ در بوده و از نظر طول، مدل میانی به‌حساب می‌آید.

درنهایت نسخه ۱۳۰ هم همچون ۱۱۰ از نوع ۵ در بوده؛ با این تفاوت که طول بیشتری نسبت به‌سایر نسخه‌ها دارد. دیفندرهای حاضر در تور مورد نظر نیز همگی از نوع ۵ در هستند؛ با این تفاوت که طول برخی از آن‌ها بیشتر بوده و نسخه ۱۳۰ محسوب می‌شوند.

بی‌شک نسخه‌های ۱۱۰ و ۱۳۰ برای مسافرت طولانی همچون تور ۱۳ هزار کیلومتر چین تا انگلیس مناسب بوده و نسخه ۹۰ به‌دلیل کم بودن فضای کابین و بار، محدودیت‌های زیادی را برای سرنشینان خود ایجاد می‌کند.

قیمت پایه یک دستگاه لندروور دیفندر در بازار جهانی در نسخه ۱۱۰ از ۶۰ هزار و ۸۰۰ دلار آغاز شده و اگر قصد خرید نسخه ۱۳۰ آن را داشته باشید، باید حداقل ۶۹ هزار و ۷۰۰ دلار پرداخت کنید.

درنهایت باید گفت امیدواریم با سرعت گرفتن واردات خودروهای خارجی به کشور، روز به‌روز شاهد حضور مدرن‌ترین محصولات از خودروسازان معتبر جهانی در جاده‌ها و خیابان‌های کشورمان باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ