عدم استقرار تسلیحات آمریکا شرط حزب آلمانی برای ائتلاف

اقتصاد ایران: حزب تازه تاسیس صحرا واگنکنشت در آلمان که اخیرا در نظرسنجی‌ها محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است مخالفت با طرح استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک کشورش را شرط حزبش برای تشکیل ائتلاف با احزاب در دولت‌های ایالتی نامیده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، صحرا واگنکنشت رئیس حزب تازه تاسیس BSW خواستار رد طرح‌های استقرار موشک‌های دوربرد جدید ایالات متحده آمریکا در آلمان به عنوان شرطی برای ائتلاف با حزبش در سطح ایالتی شده است. واگنکنشت در مصاحبه ای با شبکه تحریریه آلمان (RND) گفت: این که مایکل کرچمر، نخست وزیر ایالت زاکسن اخیراً استقرار موشک های دوربرد ایالات متحده در آلمان را کاملاً درست توصیف کرد، باعث عصبانیت شدید طرفداران BSW شد.

واگنکنشت همچنین تاکید کرد که این سلاح ها شکاف دفاعی را از بین نمی برند، بلکه سلاح های تهاجمی هستند که آلمان را به هدف اصلی موشک های هسته‌ای روسیه تبدیل می کند.

وی تاکید کرد: دلایلی وجود دارد که هیچ کشور اروپایی دیگری چنین موشک هایی را در خاک خود مستقر نمی کند. واگنکنشت این استدلال خود را با جزئیات بیشتر توضیح نداد.

در ماه ژوئیه، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که تسلیحات دوربرد ایالات متحده آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ سرد - از جمله موشک های کروز تاماهاوک - در خاک آلمان مستقر خواهند شد. قرارداد مربوطه قرار است در سال 2026 اجرایی شود. سپس روسیه تهدید کرد که به این استقرار برنامه ریزی شده پاسخ نظامی خواهد داد.

واگنکنشت در مورد مذاکرات احتمالی ائتلافی در ایالات زاکسن، تورینگن و براندنبورگ پس از انتخابات ایالتی در ماه سپتامبر گفت: BSW تنها در دولت ایالتی شرکت خواهد کرد که به وضوح طرح های موشکی آمریکا را که خطر جنگ را برای آلمان به شدت افزایش می دهد، رد می کند.

بر اساس نظر سنجی های جدید، BSW اخیراً به آراء چشمگیر 15 تا 20 درصد در تورینگن، زاکسن و براندنبورگ دست یافته است. بالا بودن آراء این حزب در نظرسنجی ها بحث هایی را در مورد ائتلاف های احتمالی برانگیخت. در این شرایط حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرده که نمی خواهد اساساً BSW را به عنوان یک شریک احتمالی ائتلافی در سطح ایالت رد کند. تورستن فری، رئیس پارلمانی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان در این باره گفت که البته این حزب یک "نامزد رویایی" برای حزب دموکرات مسیحی نیست. با این حال، رد اساسی همه چیز از طرف برلین نیز مفید نیست.

فردریش مرز، رهبر حز دموکرات مسیحی نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرد. مرز گفت، اگرچه او ائتلاف با حزب صحرا واگنکنشت را در سطح فدرال غیرممکن می‌داند، اما تصمیمات دیگری در سیاست ایالتی گرفته می‌شود. اولاف شولتز، صدراعظم فدرال آلمان نیز به سادگی تاکید کرد که اتحاد با BSW در سطح فدرال برای او غیرممکن است.

نتایج یک نظر سنجی اخیر هم نشان می دهد که حدود نیمی از شهروندان آلمانی استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک کشورشان را منفی ارزیابی کرده و از تشدید تنش‌ها با روسیه در سایه اجرایی شدن این طرح هراسانند.

مایکل کرچمر، نخست وزیر ایالت زاکسن آلمان بر این عقیده است که این طرح‌ها درست است، اما از اینکه این تصمیم بدون بحث عمومی گرفته شده، شکایت دارد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان این تصمیم را با نیاز به بازدارندگی علیه روسیه توجیه کرده و در سخنانی اعلام کرد که این اقدام در خدمت تضمین عدم وقوع جنگ است.

در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که از سال 2026، تسلیحات دوربرد ایالات متحده برای اولین بار از دهه 1990 دوباره در آلمان مستقر خواهند شد. "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان این موضوع را با شکاف جدی توانمندی در اروپا توجیه کرد. "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم توضیح داد که این تصمیم برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است.

با این حال، انتقاداتی نیز وجود داشت که قبل از این تصمیم هیچ بحثی وجود نداشته است. به عنوان مثال، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق آلمان در این باره گفت که آنچه او را آزار می‌دهد قصد استقرار خود این تسلیحات نیست، بلکه این واقعیت است که هیچ بحث عمومی در مورد آن در آلمان وجود ندارد.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان اخیرا بار دیگر به ایالات متحده آمریکا اجازه داده است که موشک های دوربرد در آلمان مستقر کند. پیش از این اقدام مذاکرات طولانی انجام شد و انتقادات تندی به این اقدام به ویژه از سوی حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و چپ صورت گرفت.

با وجود همه این انتقادها وزیر دفاع آلمان هم اخیرا در سخنانی در ایالت هاوایی آمریکا ضمن رد همه انتقادها از توافق برلین با واشنگتن برای استقرار تسلیحات دوربرد در خاک کشورش این طرح را یک اقدام برای بازدارندگی واقعی در برابر روسیه دانسته است.

در مسکو سخنان روشنی در مورد این استقرار برنامه‌ریزی‌شده وجود داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی، به واشنگتن هشدار داده است که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ