خاطرات بزرگترین کمک مردمی به جبهه‌ها مستند می‌شود

اقتصاد ایران: رشت- مستند ساز و پژوهشگر تاریخ شفاهی گیلان گفت: همزمان با سالگرد اعزام بزرگترین کمک مردمی به جبهه‌های دفاع مقدس از سوی مردم استان گیلان خاطرات شفاهی تولید و مستند می شود.

مازیار شاهین زیرک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم گیلان در بیستم مردادماه ۱۳۶۵ با هدایت مرحوم آیت‌الله احسانبخش امام جمعه وقت رشت، رکورد بیشترین اعزام کمک‌های مردمی به دفاع مقدس در یک روز را به نام خود ثبت کردند.

شاهین زیرک با اشاره به کثرت اعزام کامیون‌های حامل کمک مردم گیلان به رزمندگان دفاع مقدس افزود: در گیلان اعزام‌های کاروان‌های بین ۱۰ تا هزار کامیونی اقلام اهدایی مردم به کرات صورت گرفت و در مجموع طی هشت سال دفاع مقدس، حدود ۲۰ هزار کامیون کمک غیرنقدی از گیلان برای جبهه‌ها ارسال شد.

وی با تأکید بر توزیع این کمک‌ها بین تمام نیروهای فعال جنگ از استان‌های مختلف و همچنین اعم از سپاه، بسیج، ارتش و جهاد سازندگی تصریح کرد: این کمک‌ها صرفاً برای رزمندگان گیلانی دفاع مقدس ارسال نمی‌شد بلکه حتی نیروهای سپاه بدر و رزمندگان عراقی که علیه صدام می‌جنگیدند یکی از گروه‌های دریافت کننده این کمک‌ها بودند.

شاهین زیرک اضافه کرد: ستاد پشتیبانی جنگ در گیلان ذیل آیت‌الله احسانبخش نماینده وقت ولی فقیه در گیلان فعالیت می‌کرد و نیروهایی مثل سردار احمد عسگری، مرحوم رمضانعلی کریمی و سردار حزنی اضلاع عملیاتی، مردمی و پشتیبانی این ستاد را تشکیل می‌دادند و اوج کار این ستاد، بیستم مردادماه ۱۳۶۵، محموله ۱۵۱۳ کامیونی کمک‌های مردم گیلان از میدان شهرداری رشت عازم جبهه‌ها شد. در کامیون‌ها اقلام مختلف مورد نیاز جبهه‌ها جمع شده بود.

این مستندساز گیلانی گفت: درباره پشتیبانی مردم گیلان از دفاع مقدس، در سطح استانی بحث‌هایی صورت گرفته است اما به واسطه اینکه تاکنون محصول قابل ارائه و جذابی در این زمینه تولید نشده است این موضوع در سطح ملی و نزد افکار عمومی ناشناخته مانده است.

وی افزود: پس از حدود ۴۰ سال، اکنون برای نخستین بار خاطرات شفاهی این حماسه بزرگ در حال گردآوری است و به نظر بنده، همانطور که تعداد شهدای گیلانی موجب شگفتی بزرگانی مثل شهید سلیمانی شد حجم کمک‌های مردم گیلان به جبهه‌ها نیز بی‌نظیر است و روایت جزئیات آن موجب شگفتی خواهد شد.

شاهین زیرک با اشاره به آغاز گردآوری این خاطرات از دی‌ماه ۱۴۰۲ گفت: کار تحقیق همچنان ادامه دارد و همچون بسیاری از آثارم، همسرم در این پروژه بزرگ نیز جانانه و صمیمانه همراهم هستند و بدون حضور مؤثرشان، پروژه به اینجا نمی‌رسید.

وی افزود: تاکنون با بیش از ۴۴ نفر از افراد محوری یا مطلع در موضوع ستاد پشتیبانی جنگ شهرستان‌های گیلان گفت‌وگو شده است و نکته مهم این است که بخشی از این افراد، نخستین بار است که حاضر به گفت‌وگو پیرامون خاطرات خود شده‌اند.

این مستندساز و پژوهشگر با اشاره به تولید یک کتاب تاریخ شفاهی و همچنین تولید مستند با موضوع حماسه بیستم مردادماه ۶۵ مردم گیلان گفت: تمام مصاحبه‌ها به صورت تصویری ضبط شده تا قابلیت استفاده در مستند داشته باشند، همچنین در جریان پژوهش، حدود سه هزار قطعه عکس و چند ساعت فیلم آرشیوی مرتبط گردآوری شده است.

سازنده حدود سی فیلم مستند در گیلان در خصوص ایده شکل‌گیری این پروژه گفت: مدتی به تولید مستندی درباره آیت الله احسانبخش فکر می‌کردم و در حین مطالعه کتاب خاطرات ایشان، با دو صفحه درباره اعزام ۱۵۱۳ کامیون به جبهه مواجه شدم.

مازیار شاهین زیرک افزود: پژوهش حاضر بخش‌های مختلفی از جمله نیازهای رزمندگان، کم و کیف گردآوری کمک‌های مردمی و نوع آنها، ماجراهای اعزام کامیون‌ها و مسیر حرکت و توزیع آن‌ها، نقش افراد محوری و همچنین رانندگان کامیون‌ها را دربرمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این پژوهش، حوزه هنری گیلان همراه بنده بوده اما نیاز است که به این پروژه نگاهی ملی صورت گیرد لذا در مدیریت فرهنگی کشور، بخشی از بودجه‌های فرهنگی برای فیلم‌های انقلابی، به هنرمندانی داده می‌شود که نه تنها علاقه‌ای به انقلاب اسلامی ندارند و نگاه مادی دارند بلکه منجر به تولید آثار ضد جنگ شده است.

شاهین زیرک گفت: داستان‌های بومی مناطق و تجربه‌های ناگفته مردم ایران، فرصتی برای بسط مخاطب سینمای مستند در ایران است و می‌تواند توجه اقشار مختلف و از جمله جوانانی را که قشر خاکستری خوانده می‌شوند جلب کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ