چطور دعواهای زن و شوهری را مدیریت کنیم؟

اقتصاد ایران: وقتی بگو مگوها اوج میگیرد می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. دستتان را بالا ببرید و فریاد بزنید توقف! یا ایست! با شنیدن این حرف هر یک باید به سمتی بروید و از هم فاصله بگیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات، کسی از کودکی به ما آموزش مهارت های ارتباطی نداده است. کسی به ما نگفته وقتی در بحران های روابط بین فردی به بن بست می رسیم، چه کنیم. کسی نگفته وقتی در رابطه عاطفی، بحث بین ما شکل می گیرد و از کوره در می  رویم و هرچه به ذهنمان می رسد نثار طرف مقابل می کنیم، به جایش چه می  توانیم بکنیم. اما یاد گرفتن برخی مهارت ها به ما کمک می کند تا دعواهای زن و شوهری را بهتر مدیریت کنیم، بلکه با گفتگوی بجا و موثر راه حل  هایی هم ارائه بدهیم.



تکنیک ارتباط موثر

برای اینکه با هم صحبت کنید، حتما وقت مناسبی را تعیین کنید و به اطلاع طرف مقابل برسانید. به این ترتیب او هم خودش را برای رویارویی با صحبت های چالش برانگیز آماده می کند و سریع جوش نمی آورد. بهترین زمان برای گفتگوی موثر، زمانی است که بخواهید خستگی در کنید و نگرانی در مورد دیر شدن کاری یا قول و قراری نداشته باشید. مثلا موقع نوشیدن چای بعد از ظهر.

سعی کنید تا حد ممکن در عدم حضور فرزندانتان با هم صحبت کنید. هر بار که به چالشی برخورد می کنید، بگو مگو را قطع کنید و آنرا به زمان درستی که کودک و نوجوان تان در خانه حضور ندارند، موکول کنید.

برای شروع صحبت ها از جمله هایی استفاده کنید که با من آغاز می  شوند. با آرامش و احترام صحبت کنید. نیازها و نگران های خود را بیان کنید. طرف مقابل را سرزنش نکنید. سعی کنید همواره در جستجوی راه حل باشید؛ حتی اگر راه حل ها خنده دار یا سطحی به نظر برسند.

پس از اینکه جمله ای را بیان کردید اندکی صبر کنید. از او بخواهید جمله های شما را خلاصه کند. گاهی وقتها فقط سوتفاهم در شنیدن یک جمله، فاجعه آفرین می شود.

تکنیک ارتباط چشمی

بسیاری از اعتراض های زن و شوهری در این مورد است که وقتی دارم با او صحبت می کنم انگار دارم با دیوار حرف می زنم. ما معمولا بطور فعالانه به صحبت ها گوش نمی دهیم و همین موضوع باعث نارضایتی طرف مقابل می شود. اگر بتوانید فعالانه در زمانی که او حرف می زند گوش فرا دهید و همین را از او هم بخواهید، اوضاع بهتر می شود. ضمن رعایت این مورد، تماس چشمی خوبی هنگام صحبت کردن با هم داشته باشید، با این کار به همدیگر نشان می‌دهید که توجه لازم را دارید و این حرف ها برایتان اهمیت دارد.

تکنیک جمع بندی

باورتان نمی شود که اگر بتوانید هر دو سه جمله ای را که می شنوید جمع بندی کنید، چقدر در روحیه طرف مقابل موثر خواهید بود. او می فهمد که علاوه بر اینکه شنیده شده، بلکه به نیازهایش توجه هم شده. بخاطر همین سعی می کند بیشتر از پیش عاقلانه رفتار کند و از رفتارهای تهاجمی بپرهیزد.

استفاده از زبان بدن

حرکت هایی مثل تکان دادن سر وبستن چشم ها به حالت«درکت می کنم»، تماس آرام با او مثل زدن روی شانه طرف مقابل یا اندکی سکوت بین دو جمله  ای که او گفته و شما قرار است بگویید بسیار تاثیر گذار است.

تنفس آهسته

اگر وقتی قرار است در موردی با او صحبت کنید، هجوم احساسات مختلف را تجربه می کنید، طوری که دهانتان خشک می  شود و حس خفگی به شما دست می دهد، نفس عمیقی بکشید.

برای اینکه به موقع نفس عمیق به دادمان برسد، باید از قبل، تمرین داشته باشیم. یک مربع را در نظر بگیرید و با ضلع اول آن تا 4 شماره بشمارید و دم بگیرید.

در ضلع دوم باز هم 4 شماره بشمارید و دمی را که گرفته اید، حبس کنید. در ضلع سوم 4 شماره بشمارید و بازدم کنید و در ضلع چهارم 4 شماره بشمارید و بازدم خود را حبس کنید. می  توانید به مرور این چهار شماره را بیشتر کنید و نفس های عمیق  تری بکشید. آموزش این نوع نفس کشیدن به همسرتان و یا فرزندانتان باعث می شود در لحظات حمله اضطرابی، با یادآوری به موقع به شما کمک کنند.

تکنیک تایم اوت

مکث کردن درست وقتی که دلتان می خواهد حمله کنید، نه تنها مقدس است، بلکه امکانی برای آرام شدن به شما می دهد. معمولا وقتی احساسات به مغز ما هجوم می آورند، بدن ما وارد سیستم سمپاتیک می شود و سه راه برای ابراز پیش پای ما می گذارند: فرار جنگ و تسلیم. در چنین زمانی، ضربان قلب به شدت بالا می رود، تنفس سریعتر می شود. برای آرام کردن خود در این مرحله و وارد شدن به سیستم پاراسمپاتیک که در واقع صلح و آرامش است، می‌توانید قراری بگذارید که هر کدام از شما به اتاق دیگری برود. به ایوان خانه یا دستشویی یا حمام بروید و پس از فرو کش کردن التهاب  ها دوباره بازگردید.

تکنیک پرچم سفید

وقتی بگو مگوها اوج میگیرد می توانید از این تکنیک استفاده کنید. دستتان را بالا ببرید و فریاد بزنید توقف! یا ایست! با شنیدن این حرف هر یک باید به سمتی بروید و از هم فاصله بگیرید. بچه ها معمولا از چنین تکنیک هایی به خوبی استقبال می کنند.

تکنیک بازگشت

معمولا درست نیست که موضوعات همینطوری به حال خود رها شوند و پرانتزهای باز شده ذهن بسته نشوند. پس بهتر است بعد از توقف، و احساس آرامش، دوباره صحبت را ادامه دهید، اما اگر نمی توانید و دوباره بحث اوج می گیرد، آن را به زمان بهتری موکول کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ