انتخاب قطب‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور

اقتصاد ایران: مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران قطب‌های بهینه‌سازی مصرف گاز کشور در صنعت قند و شکر و بخش کشاورزی را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، ساجد کاشفی با بیان اینکه شرکت گاز استان خراسان رضوی به‌عنوان قطب بهینه‌سازی مصرف گاز در صنعت قند و شکر انتخاب شده است، گفت: بر اساس گزارش ارزیابی انطباق معیار مصرف انرژی، صنعت قند و شکر در سال ۱۴۰۱ با مصرف مازاد گاز، برق و مازوت روبه‌رو بود.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای آسیب‌شناسی و تجزیه‌وتحلیل معیار مصرف انرژی این صنعت ازجمله بررسی وضع ممیزی انرژی یا ایزو ۵۰۰۰۱ مشترکان صنعت قند و شکر در نظر گرفته شد که به شناسایی فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری به این منظور، منجر خواهد شد.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در ادامه تصریح کرد: اقدام‌هایی شامل شناسایی مشترکان با مصرف بالا، بررسی وضع و ارزیابی مدیریت انرژی مشترکان این بخش با مصرف سالانه بیش از ۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، برگزاری نشست‌های اختصاصی با سازمان‌های مربوطه و بررسی فرایندهای تولید در صنعت قند و شکر از این برنامه‌ها هستند.

کاشفی هدف نهایی از تدوین اطلس بهینه‌سازی مصرف گاز کشور را تهیه و ارائه راهکارهای بهینه‌سازی و بسته‌های سرمایه‏‏‌گذاری در قالب بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: امیدوارم این موضوع به کاهش مصرف گاز در بخش‌های مختلف مصرف منجر شده و از این طریق، با استفاده از تجربه‌های دیگر استان‌ها و همکاری با متخصصان، گام‌های موثرتری به‌منظور کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست برداشته شود.

«مازندران»؛ محور بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش کشاورزی

وی همچنین از انتخاب شرکت گاز استان مازندران به‌عنوان قطب میدانی بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: با توجه به تأثیر شرایط آب‌وهوایی بر مصرف گاز در صنعت کشاورزی که بهینه‌سازی این صنعت به‌ویژه در فصل سرد سال را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌کند، این موضوع با هدف تدوین «اطلس بهینه‌سازی گاز کشور» و به‌منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌‏گذاری در بخش بهینه‌سازی مصرف گاز صنایع، در دستور کار قرار گرفت.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مصرف غیربهینه گاز در این بخش می‌تواند ناترازی قابل توجهی ایجاد کند و این اقدام به بهینه‌سازی مصرف گاز در این صنایع کمک خواهد کرد، ازاین‌رو انتخاب استان مازندران به‌عنوان محور بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش کشاورزی، یک تصمیم راهبردی است.

به گفته کاشفی، همسو با تدوین و تکمیل این اطلس، برنامه‌ریزی‌هایی برای شناسایی و استخراج فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت کشاورزی، آسیب‌شناسی مصارف غیربهینه و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای راهکارهای استخراج‌شده انجام خواهد شد.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اقدام‌های درنظرگرفته‌شده شامل شناسایی شهرک‌های کشاورزی و نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس نزدیک به آن‌ها برای استفاده از سیستم‌های بازیافت حرارتی با هدف تأمین حرارت همان شهرک‌های کشاورزی است، گفت: همچنین، فرهنگ‌سازی برای تخصیص انرژی به شهرک‌های جدید از طریق احداث CHP، بازدید میدانی و ممیزی انرژی مشترکان کشاورزی، استخراج مقداری برای صادرات محصولات این صنعت با اولویت استان و برگزاری نشست‌های مشترک با جهاد کشاورزی استان به‌منظور هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر در مدیریت کشت گلخانه‌ها از دیگر اقدام‌های مدنظر در این زمینه است.

کاشفی بیان کرد: مدیریت و زمان‌بندی تولید مرغداری‌های استان به‌منظور انتقال زمان تولید مرغداری‌های غیراستاندارد با مصرف گاز بیش از معیار مصرف انرژی به دوره غیراوج مصرف گاز، برخی دیگر از اقدام‌هایی خواهد بود که در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: این گام‌ها به‌دنبال ارتقای بهره‌وری و مدیریت بهینه منابع انرژی در کشاورزی مازندران، به‌عنوان الگو برای دیگر استان‌ها، طراحی و برنامه‌ریزی شده و گزارش اولیه نتایج این اقدام‌ها، تا پایان مهر امسال به مدیریت مربوطه ارسال می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ