گزیده‌ای از درس‌های عاشورا برای روزگار ما

اقتصاد ایران: «در مدرسه سالار شهیدان» گزیده‌ای از درس‌های عاشورا برای روزگار ما نوشته محسن اسماعیلی از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ توصیف وقایع جانسوز و نقل حوادث کربلا همواره سودمند است؛ چرا که این واقعه را، و علاوه بر آن، ما را زنده نگـه می‌دارد و نمی‌گذارد بزرگ‌ترین جنایت تاریخ فراموش شود. اما قناعت به این اندازه از آثار یاد کربلا، محروم ساختن بشریت از تحول‌های عظیم و سریعی است که می‌تواند بـه برکت نام حسـین علیه السلام و یاد حماسه‌اش حاصل شود. کربلا را نباید تنها بـه عنوان یک حادثۀ تاریخی و عاطفی زنده نگه داشت، بلکه باید به دیده یک مکتب و الگوی جاودان، جـذاب و کارآمد برای اصلاح اوضاع جهان هستی و نیز احوال انسان‌پریشان نگریست.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد:  «یاد حسین و حماسه‌ای که آفرید تنها راهی برای کسب پاداش در سرای دیگر نیست، پیش و بیش از آن سرمشقی است برای ساختن همین سرایی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم.

سرور آزادگان ابتدا الگوی چگون زیستن است و سپس آموزگار چگونه مردن. این نکته‌ای است که سوگمندانه کمتر به آن اندیشیده‌ایم، عاشورا نباید به عنوان یک حادثه نگریسته شود، بلکه مدرسه و مکتبی است که بشر همواره نیازمند آموختن در آن و از آن است.

اینکه هر زمان عاشورا و هر زمین کربلا خوانده شده معنایی جز این ندارد که آن آزمون همواره برای یکایک ما تکرار می شود.البته متناسب با جایگاه و ظرفیت و ادعایی که هر یک از ما دارد، از این رو انسانی که در طلب رستگاریست، هیچ‌گاه از بازاندیشی و تحلیل درس‌های عاشورا برای خویش بی‌نیاز نمی‌گردد و این است، رمز و راز دستور به تکرار هرچه بیشتر و بهتر یاد سالار شهیدان.

کوشش‌های من در این زمینه در آستانه محرم 1401 با نام در طلب عیش مدام: بازاندیشی و تحلیل درس‌های عاشورا برای روزگار ما منتشر شد و حالا گزیده‌ای از‌آن نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب شامل 12 گفتار است که هر گفتار چندین موضوع را دربر می‌گیرد عاشورا به مثابه یک الگو و مکتب، فضیلت عزاداری و گریه بر سالار شهیدان، فلسفه عزاداری و حکمت لزوم آن، اصلاح امت و جامعه سازی در مکت عاشورا، عزت نفس و کرامت انسان در مکتب عاشورا، ذلت و خواری خط قرمز مکتب عاشورا، زمینه سازان قتال؛ قاتلان پنهان حسین(ع)، نقش سکوت نخبگان در انحراف مردم و جامعه، شقشقیه دیگری در سرزمین منا، حفظ اصالت حادثه کربلا و مبارزه با تحریف، احکام و آداب روضه خوانی، گزارشی از کتاب لولو و مرجان، زیارت اربعین و اسرار آن از عناوین این 12 گفتار هستند.

دفتر نشر فرهنگ اسلامی این کتاب را در 95 صفحه به قیمت 80 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ