هزار مرکز فرهنگی برای ۱۸ میلیون کودک و نوجوان ایرانی!

اقتصاد ایران: مدیرعامل کانون پرورش فکری بر توسعه مراکز فرهنگی با اولویت مراکز سیار شهری و روستایی تاکید کرد. در حال حاضر کانون دارای ۱۰۴۰ مرکز فرهنگی ثابت و سیار است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آیین پایانی گردهم‌آیی مدیران کل کانون سراسر کشور در تهران، توسعه مراکز را با اولویت مراکز سیار شهری و روستایی خواسته نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری عنوان کرد و از مدیران کانون خواست تا این کار را به عنوان یکی از افق‌های پیش رو و مصداقِ کاری جدی در دستور کار قرار دهند و تمامی ظرفیت‌های استان‌ها و خیران را برای این توسعه به‌کار بگیرند.

او در عین حال توصیه کرد که کار ساخت مراکز، با توجه به حفظ و افزایش کیفیت فعالیت‌ها و رعایت استانداردهایی -که مسئولان کانون تبیین خواهند کرد- صورت خواهد گرفت.

 

کانون پرورش فکری در حال حاضر دارای حدود هزار و 40 مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه پستی در سراسر کشور است؛ در حالی که این عدد بر اساس نیازهای جمعیت 18 میلیونی کودکان و نوجوانان ایرانی -که در محدوده سنی فعالیت‌های کانون قرار دارند- بسیار ناچیز است.

کانون پرورش فکری , کتاب کودک و نوجوان ,

مدیرعامل کانون در این گردهم‌آیی پس از تاکید بر ضرورت توسعه مراکز کانون یادآور شد که توسعه با تکثیر متفاوت است و ما می‌توانیم شیوه‌های اجرای بسیاری از فعالیت‌های کانون مانند ترویج کتاب، کتاب‌خوانی، قصه‌گویی و... را با استفاده از آموزش در جامعه تکثیر کنیم و این تجربه‌های‌مان را با دیگر سازمان‌ها و نهادها به اشتراک بگذاریم.

علامتی در همین حال نگاهی هم به مشکلات، عقب‌ماندگی‌ها و نیازهای مراکز باسابقه کانون انداخت و توضیح داد که به دلیل فرسودگی بسیاری از کتاب‌خانه‌های کانون، طرح شاداب‌سازی مراکز را اجرا می‌کنیم که این شاداب‌سازی فقط به حوزه عمرانی و بازسازی فیزیکی برنمی‌گردد و استانداردسازی فعالیت‌ها و توجه بیشتر به مربیان کانون نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل کانون چندین‌بار در این سخنرانی بر اهمیت توجه بیشتر به مربیان کانون تاکید کرد و گفت: در کانون به افق‌های بلند نگاه می‌اندازیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم. کانون ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کارهای بزرگ دارد اگر همه عناصر یک کار، استاندارد و قوی باشند، توان‌مان را بالا ببریم، برای مربیان دل بسوزانیم و برای یک هدف مشترک کار کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

کانون پرورش فکری , کتاب کودک و نوجوان ,

او ادامه داد: اگر می‌بینیم کام برخی از مربیان تلخ است، احیانا کم‌کار شده‌اند، نگاه منفی دارند و شاید به ما اعتماد نداشته باشند دلیلش این است که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری و تمرکز نکرده‌ایم بازوی تحقق آن‌چه در ذهن دارید مربیان هستند و باید به همه آن‌ها چه موافق چه مخالف توجه کنیم همه بیایند و بگویند و شما هم بپذیرید. ملاک ما تربیت بچه‌هاست و در این راه باید روی کادرسازی و تربیت مربیان به‌ویژه تربیت معنوی و کشف استعدادهای آنان نیز کار کنیم. کانون محل تحقق همه ایده‌ها و آرزوهاست.

علامتی شفافیت، صداقت، توجیه و اقناع مربیان را برای تحقق سیاست‌های کلان کانون ضروری دانست و گفت باید با جدیت سیاست‌های سه‌گانه نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری و مرکزمحوری را پیگیری کنیم تا کانون، در کانون توجهات قرار بگیرد.

مدیرعامل به مدیران کانون استان‌های کشور یادآور شد که شما مسئول حل مسایل کودکان و نوجوانان در استان‌های خود هستید و باید بروید و همه موانع را از سر راه بردارید. حجم کار بسیار زیاد است و نباید پروژه‌های بزرگ باعث شود -چه در ستاد چه در استان‌ها- از دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های اساسی غافل شویم. ما باید به آموزش‌های پایه، گسترش و تقویت انجمن‌ها و حرکت از سمت شکل‌دهی «مراکز الگو» به سمت ایجاد «مراکز پیشرو» -که از فضای روز جامعه جلوتر هستند– بیشتر توجه کنیم.

کانون پرورش فکری , کتاب کودک و نوجوان ,

 او به تغییر دولت و روی‌ کار آمدن رییس جمهوری جدید نیز اشاره کرد و گفت: هدف مشترک و نقطه کانونی ما تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری از کانون پرورش فکری است. دولت آقای پزشکیان نیز دولتی است که رهبری از آن حمایت کرده‌اند و ما هم برای این دولت آرزوی موفقیت و سربلندی داریم و همگی در تمامی سطوح به دولت کمک می‌کنیم.

علامتی همچنین در بخشی از سخنانش به اهمیت موضوع غزه و کودکان مظلوم آن اشاره کرد و از مدیران کانون خواست کارهای بیشتری در حوزه فعالیت و تولیدات کانون برای این کودکان انجام دهند.

مدیرعامل کانون در این سخنرانی با بیان احادیثی از نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) توصیه کرد که همه کارها باید برای خدا انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد و هرکسی رابطه خودش را با خداوند درست کند و به خود مراقبتی و محاسبه کارها توجه داشته باشد آن‌گاه هم خدا حافظ و نگهبان او خواهد بود هم حرف‌هایش برای مردم باورپذیر می‌شود و می‌تواند بر قلب مردم مدیریت کند. کانون پرورش فکری مکان و عرصه بسیار خوبی برای تهذیب نفس است.

معرفی استان‌های برگزیده کانون از سوی معاونت‌های تولید، فرهنگی، توسعه و مدیریت منابع و کانون زبان ایران بخشی از برنامه آیین پایانی گردهم‌آیی مدیران کل کانون بود.

گردهمایی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای 16 تا 18 مرداد در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ