اتحاد آلمان و ایتالیا برای حفظ حیات احتراق

اقتصاد ایران: ب‌ام‌و به‌همراه شریک تجاری‌اش، تویوتا، تلاش می‌کند تا برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز، استفاده از سوخت‌های مصنوعی را رواج دهد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ برنامه خود برای قطع تولید و فروش خودروهای درون‌سوز را نهایی کرد و به خودروسازان نهایتا تا سال ۲۰۳۵ فرصت داد.

درست یک‌سال پس از نهایی‌سازی این برنامه زیست‌محیطی، کشورهای مالک خودروسازی‌های بزرگ در این اتحادیه مانند آلمان، خواستار سختگیری کمتر شدند؛ چراکه قصد دارند با تکیه‌بر سوخت‌های مصنوعی به عمر پیشرانه‌های درون‌سوز اضافه کنند.

نگرانی‌های مدیرعامل

مدیرعامل گروه خودروسازی ب‌ام‌و اولیور زیپس، ابراز نگرانی کرده؛ او معتقد است حتی اگر عمر فروش خودروهای درون‌سوز متکی به سوخت‌های مصنوعی از نیمه نخست دهه ۲۰۳۰ نیز بگذرد، نتیجه یکسانی در انتظار این پیشرانه‌ها خواهد بود: ممنوعیت قانونی برای خودروهای مجهز به آن‌ها!

این مقام بلندپایه ب‌ام‌و باور دارد عواقب این حرکت گریبان‌گیر تمام جهان خواهد شد؛ چراکه اروپا خودروسازان بزرگ و مطرح زیادی دارد. او در بیانیه‌ای گفت: «هم‌اکنون می‌توان به موارد مختلفی

اشاره کرد نشان از تلاش بیهوده کمیته اتحادیه اروپا برای یافتن روش‌های تقلبی در حفظ موتورهای درون‌سوز از طریق استفاده از سوخت‌های سازگار دارند. بنابراین اگر این اقدامات روی فراگیری سوخت‌های کم‌کربن تاثیری نگذارد، مشخصا دست‌های پشت‌پرده برای ممنوعیت این پیشرانه‌ها تلاش می‌کنند.

خودروسازی ب‌ام‌و در اعلام تاریخ قطع تمام محصولات درون‌سوزش تعلل کرده و معتقد است مرگ این پیشرانه‌ها نباید اجباری باشد؛ درحالی‌که برندهای رقیبی مانند مرسدس‌بنز و آئودی هم‌اکنون از قطع تولید خودروهای درون‌سوز یا حداقل برنامه مشخص عرضه محصولات برقی صحبت می‌کنند.

آقای زیپس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما همچنان باور داریم ممنوعیت قطعی فناوری احتراق اشتباه است. می‌توانیم موثرترین حرکت برای حفاظت از آب‌وهوا را از همین امروز آغاز کنیم. به بیان دیگر، هر تن گاز دی‌اکسید کربنی که امروز و نه در آینده نگهداری شده و منتشر نشود، موثر خواهد بود. این مسئله روی تقاضا و عرضه سوخت‌های کم‌کربن مانند E25 و HVO100 هم تاثیر مثبت خواهد داشت.»

تلاش برای توقف پافشاری

نکته جالب این است که فروش خودروهای برقی ب‌ام‌و در مقایسه با گذشته با رشد مواجه شده است. سهم خودروهای برقی این گروه خودروساز تنها در نیمه‌اول سال جاری میلادی به ۱۵.۷درصد رسید که در مقایسه به سال گذشته، ۳.۱درصد رشد داشته است. برندهای مینی، ب‌ام‌و و رولزرویس در ماه گذشته ۱۹۰,۶۱۴ دستگاه خودرو برقی به فروش رسانده‌اند.

آقای زیپس با تاکید بر استمرار عمر پیشرانه‌های درون‌سوز می‌گوید که اتحادیه اروپا باید به‌جای پافشاری روی حذف آن‌ها، استفاده از سوخت‌های کم‌کربن را تشویق کند.

مدیرعامل ب‌ام‌و پا را از این هم فراتر گذاشته و می‌گوید بهره‌وری از این فناوری جدید می‌تواند روی خودروهای کنونی هم اعمال شود؛ او به ۲۵۰میلیون خودرو در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اشاره دارد. سوخت E25 شامل ۲۵درصد اتانول و ۷۵درصد بنزین می‌شود؛ درحالی‌که HVO100 به نوعی روغن گیاهی گرمادیده اطلاق می‌شود که از منابع قابل‌تجدیدی چون روغن خوراکی تهیه می‌شود.

هم‌اکنون شریک تجازی ب‌ام‌و در تولید پیشرانه‌های هیدروژنی، تویوتا، مدل‌های لندکروزر و هایلوکس تطبیق‌پذیر با سوخت HVO100 را در اروپا به فروش می‌رساند. همکاری ژاپنی ب‌ام‌و معتقد است که تکیه‌بر سوخت‌های روغنی می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن را تا ۹۰درصد کاهش دهد.

چهارسیلندرهای جاودان

هیروکی ناکاجیما، مدیرارشد فناوری تویوتا در گفت‌وگو با اتونیوز از موتورهای 1.5 و 2لیتری جدید تویوتا به‌عنوان راه‌حلی بالقوه برای تغییر مسیر صنعت خودرو یاد کرده است.

او ادعا می‌کند پیشرانه‌های جدید تویوتا در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی فعلی، کاملا متفاوت خواهند بود. با اینکه از خودروهای هیدروژنی استقبال زیادی نشده و محصولی مانند «میرای» فروش بسیار ضعیفی را تجربه کرد، اما تویوتا اعلام کرد کارهای توسعه‌ای که برای این خودرو انجام شده، به مهندسان کمک می‌کند در مورد بازده حرارتی موتور اطلاعات بیشتری کسب کنند.

مدیر ارشد فناوری تویوتا اشاره کرد که موتورهای جدید، پیستون کوتاه‌تری خواهند داشت که کار بسیار دشواری است. گشتاور ازدست‌رفته در این فرآیند با پاسخ فوری موتوری الکتریکی جبران می‌شود.

این موتورهای جدید عمدتا با در نظر گرفتن فناوری هیبریدی ساخته می‌شوند.

در مورد اینکه چه زمانی اولین خودروها با موتورهای جدید به خیابان‌ها می‌آیند، انتظار می‌رود آن‌ها را در حدود سال ۲۰۲۷ ببینیم. تویوتا درحال‌توسعه پیشرانه‌هایی است که نه‌تنها با سوخت‌های فسیلی، بلکه با سوخت زیستی، هیدروژن و حتی سوخت مصنوعی کار می‌کنند. ناکاجیما ادعا می‌کند این خانواده موتورهای جدید جای زیادی برای کار دارد و این نشان می‌دهد که ترفندهای مهندسی زیادی وجود دارد که این شرکت در حال حاضر فاش نمی‌کند.

آینده‌ای که هنوز روشن نیست

درهرصورت خودروهای برقی همچنان درحال رشد هستند و کم‌کم پای خود را به کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته هم باز کرده‌اند.

متخصصان باور دارند که تا ۶سال دیگر، نیمی از فروش خودروها به این مدل‌ها اختصاص خواهد یافت. هر چند برندهای زیرمجموعه ب‌ام‌و برنامه خود را برای برقی‌شدن اعلام کرده‌اند اما برند هسته‌ای این گروه در باواریا همچنان روی استفاده از پیشرانه‌های درون‌سوز اصرار دارد.

ب‌ام‌و چند ماه پیش موفق شد با گذر ۱۱سال از زمان معرفی هاچ‌بک i3، یک میلیون خودروی برقی را به فروش برساند. با این وجود شرکت یادشده در عرضه برقی‌ها عجله نمی‌کند و برنامه دارد تا مدل‌های نئوکلاس را از سال ۲۰۲۸ روانه بازار کند.

شایعات مبنی‌بر آن هستند که شاسی‌بلندهای iX5، iX6 و iX7 هم بر پایه همان معماری «CLAR» رونمایی خواهند شد. نظر شما چیست؟ آیا بیانیه مدیرعامل ب‌ام‌و را منطقی می‌دانید؟ آیا دست‌های پشت‌پرده به‌دنبال حذف پیشرانه‌های درون‌سوز هستند؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ