روند بازار خودرو دوباره نزولی شد

اقتصاد ایران: بازار خودرو بعد از پشت ‌سر گذاشتن تلاطمات قیمتی در اوایل هفته  گذشته، حالا روزهای آرامی را سپری می‌کند. با شروع دوره چهاردهم ریاست‌ جمهوری، قیمت‌ها در بازار خودرو به‌تبعیت از نرخ ارز نزولی شد؛ این درحالی است که این روند چندان ادامه‌دار نبود.

از نیمه هفته گذشته قیمت‌ها روند نزولی به‌خود گرفت؛ به‌طوری ‌که طبق محاسبات قیمت‌ها در بازار خودرو به‌طور میانگین ۱۰ میلیون‌تومان کاهش را تجربه کردند. در این زمینه برخی دست‌اندرکاران بازار خودرو معتقدند اگر تنش سیاسی جدیدی شکل نگیرد، روند نزولی قیمت‌ها در این هفته نیز ادامه‌دار خواهد بود.

آرامش بازار اما با انتظارات شهروندان از تحقق وعده‌های مسعود پزشکیان مبنی بر گشایش‌های اقتصادی ناشی می‌شود. بدین‌ترتیب پس از پایان انتخابات و پیروزی پزشکیان، بازار خودرو پس از مدت‌ها روی خوش خود را به‌مشتریان نشان داد. این درشرایطی است که این آرامش چندان ثبات نداشت و با اتفاقی که در روزهای اخیر رخ داد، بازار خودرو بار دیگر برای مدتی ملتهب شد.

از سوی دیگر نرخ ارز طی چند روز گذشته به‌آرامش رسیده که به‌نظر می‌رسد بازار خودرو نیز متاثر از نرخ ارز، روند کاهشی را در قیمت‌ها داشته است. بر این اساس اگرچه بازار خودرو طی یک هفته گذشته یک‌درصد افت قیمت را تجربه کرده، با این ‌حال وضعیت تولید در شرکت‌های خودروساز چندان مناسب نیست.

آمار ۴ ماهه تولید بیانگر افت ۱۱ درصدی تیراژ است و خودروسازان به‌دلیل فریز قیمتی، قدرت مانور چندانی برای تولید خودرو ندارند. گزارش خودروسازان به‌بورس از رشد معوقات و خودرو ناقص در شرکت‌های خودروساز خبر می‌دهد.

در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، برآورد شده‌ است خودروسازان روزانه هزار میلیارد تومان ضرر می‌کنند که این مساله ناشی از عدم‌اصلاح قیمت‌ها طی ۱۰ ماهه گذشته است. بنابراین درحالی‌ که با فروکش هیجانات سیاسی، شاهد آرامش و افت قیمت خودرو در بازار هستیم، پیش‌بینی می‌شود همراه با افت بیشتر تیراژ در شرکت‌های خودروساز، این بار بازار از مرحله تولید با افزایش قیمت همراه شود. طی ۵ سال گذشته هیجانات مربوط به‌رخدادهای سیاسی یا مصوبات خودرویی، به‌نوعی قطب‌نمای بازار خودرو بوده است.

اگر از اتفاقات تنش‌زای سیاسی بگذریم، برخی مصوبات و تصمیمات سیاستگزار نیز در این زمینه موثر است. به‌عنوان مثال ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که نمی‌توان تاثیر آن بر بازار را انکار کرد، به‌افت قیمت‌ها در بازار منجر شد. دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود، آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها را ابلاغ و اعلام کرد ورود این خودروها برای همه ایرانیان آزاد است.

با توجه به‌تصور عمومی مبنی بر این‌که با آمدن خودروهای کارکرده خارجی قیمت‌ها در بازار می‌شکند، صرف اعلام خبر آزادسازی واردات این خودروها بازار با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بود. این درحالی است که تردیدهای زیادی بابت واردات خودروهای کارکرده وجود دارد و حتی برخی فعالان عرصه واردات معتقدند واردات دست‌دوم‌ها اجرایی نخواهد شد.

آن‌ها البته تاکید می‌کنند درصورت تخصیص ارز و رفع چالش‌هایی مانند خدمات پس از فروش، می‌توان خودروهای کارکرده وارد و به‌تنظیم بازار کمک کرد. در هر صورت می‌توان امیدوار بود در این هفته در صورت عدم شکل‌گیری تنش‌های سیاسی، قیمت‌ها در بازار خودرو به‌روند کاهشی خود ادامه دهند.

کاهش قیمت ۵۰ میلیونی سوزوکی سیاز (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۴ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۵۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۲ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۸ میلیون‌تومان و کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۲ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۷۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۰۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ