گزارش|حمله نفوذی اوکراین به کورسک به نفع کی‌یف تمام نشد

اقتصاد ایران: مقامات کی‌یف آشکارا اعتراف کردند که نفوذ به منطقه کورسک روسیه یک عملیات تمام عیار برای «تقویت مواضع اوکراین بر سر میز مذاکره» بود، در حالی‌که در مسکو آنچه اتفاق افتاده را ترور و تجاوز نامیدند و بعید است این اقدام به کی‌یف در جریان مذاکرات کمکی کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در مناطق مرزی منطقه کورسک، جایی که نیروهای اوکراینی در شامگاه روز 6 آگوست (16 مرداد) از خطوط مرزی عبور کرده، چندین روستا را اشغال و به پرسنل نظامی روسیه حمله کردند، وضعیت اضطراری همچنان ادامه دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت روسیه، 66 نفر در نتیجه این حملات زخمی شدند که 9 نفر از آنها کودک بودند. چهار نفر از ساکنان منطقه نیز جان خود را از دست دادند. حدود 3 هزار نفر از مردم ساکن کورسک تخلیه شده و یکهزار و 500 نفر دیگر در محل‌های اسکان موقت جای گرفتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این واقعه را یک اقدام تحریک آمیز بزرگ خواند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه این حمله را اقدام تروریستی علیه مردم غیرنظامی نامید.

البته طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، "پیشروی دشمن" طی 24 ساعت نخست نفوذ آنها به داخل خاک روسیه متوقف شد. این وزارتخانه روز جمعه گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین حداقل 945 پرسنل نظامی و 102 واحد تجهیزات سنگین، از جمله 12 دستگاه تانک، را از دست دادند.

به گفته کارشناسان، قصد کی‌یف برای کشاندن درگیری به منطقه کورسک با استفاده از مقادیر نسبتاً زیادی تجهیزات مهندسی میسر شد که قبلاً به مرز منتقل شده بود و با کمک آنها، پس از اشغال برخی مناطق، بلافاصله شروع به ایجاد مواضع دفاعی کردند و این اقدام نشان دهنده قصد کی‌یف برای ادامه حمله به عمق خاک روسیه بود.

دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سرانجام دلیل نیاز به این عملیات تهاجمی را بیان کرد. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی، گفت که حمله به منطقه کورسک تأثیر مثبتی بر توانایی کی‌یف برای تأثیرگذاری بر روند آتی مذاکرات بین روسیه و اوکراین خواهد داشت. 

اشاره رسانه‌های غربی به اقدام بی فایده اوکراین

با این حال، وضعیت به طور کلی در این جبهه به نفع کی‌یف پیش نرفت. این ارزیابی نه تنها در مسکو، بلکه در غرب نیز انجام شد. روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز"  یادآور شد که اگرچه ارتش اوکراین به نفوذ غیرمنتظره‌ای در خاک روسیه دست یافت، اما «از نظر عملیاتی و استراتژیک به هیچ نتیجه ای نرسید و این حمله معنایی نداشت».

این نشریه به نقل از کارشناسان غربی به این واقعیت اشاره کرد که گفتند: «ارتش روسیه دارای ذخایر نظامی کافی، فرماندهی خوب و سطح آمادگی رزمی بالاست و این عملیات تنها هدر دادن فاحش نیروی نظامی و تجهیزات قابل توجه بود.»

روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" نیز تقریباً همین دیدگاه را ارائه داد: حمله غیرمنتظره نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک در مرز روسیه باعث انتقاد از سوی تحلیلگرانی شد که معقول بودن انتقال نیروهای خسته از جنگ به خاک روسیه را زیر سوال بردند. این نشریه یادآور شد: در پس زمینه موفقیت‌های پی در پی روسیه در میدان نبرد، حمایت از نظریه لزوم پایان جنگ و آغاز مذاکرات در میان مردم اوکراین هم در حال افزایش است و نظر سنجی‌های اخیر این موضوع را ثابت کرده است.

مجله آمریکایی "فوربس" در تحلیلی حمله اوکراین به منطقه کورسک را «یک تلاش ناامیدانه» توصیف کرد که در آن ارتش اوکراین آخرین ذخایر خود را در معرض نابودی قرار داد. در این تحلیل اشاره شده که واحدهایی از حداقل دو تیپ ارتش اوکراین تصمیم گرفتند «از شکافی» در اطراف یک روستای کوچک در مرز شمالی اوکراین استفاده کرده و به نیروهای روسی در منطقه کورسک حمله کنند. با این حال، این حملات پرخطر به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

دیدگاه مقامات اروپایی به حمله اوکراین به منطقه کورسک

البته واکنش مقامات غربی به این اقدام جسورانه اوکراین متفاوت بوده است: گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا روز جمعه با صراحت گفتد که تسلیحات نظامی ایتالیایی که برای نیروهای مسلح اوکراین ارسال می شود فقط باید برای اهداف دفاعی استفاده شود و نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شود. وی همچنین بر اهمیت مذاکرات صلح آمیز در وضعیت اوکراین و روسیه تاکید کرد.

مایکل کرچمر، نخست وزیر ایالت فدرال زاکسن آلمان نیز تاکید کرد که اگر در حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه از تانک‌های آلمانی استفاده شده و این تجهیزات در خاک روسیه باشند، این یک مورد دیگر از نقض خطوط قرمز است. کرچمر یادآور شد که آلمان به عنوان یک کشور قدرتمند در مرکز اروپا که در سراسر جهان مورد اعتماد است، باید متحدانی را بیابد تا روسیه و اوکراین را به صلح و توقف درگیری نظامی سوق دهد. 

این مقام آلمانی همچنین تاکید کرد که برلین باید ارسال کمک نظامی به کی‌یف را متوقف کند. به عقیده او، درگیری نظامی در اوکراین در میدان جنگ پایان نخواهد یافت و حل و فصل مناقشه باید بر سر میز مذاکره صورت گیرد.

در عین حال، پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرد که حمله نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه هیچ تأثیری بر حمایت کشورهای اروپایی از اوکراین نخواهد داشت. استانو در پاسخ به سوالی درباره وقایع منطقه کورسک، افزود که اتحادیه اروپا در این حادثه هیچ دخالتی نداشته، بنابراین او نمی‌تواند تفسیری درباره وضعیت میدانی ارائه دهد.» با این حال، اتحادیه اروپا از اقدامات اوکراین «برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود» به طور کامل حمایت می‌کند.

مواضع ضد و نقیض مقامات آمریکایی درباره اوضاع کورسک

کارین ژان-پیر، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات واشنگتن قصد دارند با فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در خصوص حمله آن‌ها به منطقه کورسک روسیه تماس گرفته و اطلاعات بیشتری درباره اهداف این عملیات کسب کند. وی از اظهار نظر درباره این عملیات خودداری کرد.  به گفته او، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از حمله‌ای که به منطقه کورسک روسیه در حال آماده‌سازی بود، اطلاعی نداشته و نیروهای مسلح اوکراین قصد خود را به کاخ سفید اطلاع نداده بودند. 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به نوبه خود تایید کرد که رهبری آمریکا از مقامات اوکراینی درخواست کرده تا اطلاعاتی درباره حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک ارائه دهند. کربی مدعی شد که مواضع واشنگتن در خصوص استفاده ارتش اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به خاک روسیه تغییری نکرده است. 

در همان روز، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ادعا کرد که اقدامات نیروهای مسلح اوکراین با رویکرد واشنگتن در خصوص مجار نبودن استفاده از تسلیحات آمریکایی در حمله به خاک روسیه تناقضی ندارد. وی افزود: «ما در تماس با اوکراینی‌ها درباره عملیاتی هستیم که آنها در داخل مرز روسیه انجام داده‌اند.»

روسیه غرب را به توجیه اقدامات ارتش اوکراین در کورسک متهم کرد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در نشست پنجشنبه شورای امنیت اعلام کرد که حامیان غربی کی‌یف عملاً اقدام تروریستی ارتش اوکراین در منطقه کورسک را توجیه می‌کنند. به گفته وی، حمله نیروهای اوکراینی به کورسک با کمک سلاح‌های غر بی انجام شده است. وی از سازمان ملل خواست تا نقش سرویس‌های اطلاعاتی غرب و مقامات کی‌یف در سازماندهی و تسهیل حملات تروریستی را ارزیابی کند.

در این رابطه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز اعلام کرد که اظهارات مقامات آمریکایی در پاسخ به حمله شکست خورده نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک خشم‌برانگیز است، برای اینکه هیچ کلمه‌ای از انتقاد به این اقدام و یا تاسف برای قربانیان این تراژدی از سوی آنها شنیده نشد.

آنتونوف این اقدام طرف اوکراینی را به عنوان یک عملیات تروریستی آشکار توصیف کرد که با کمک تسلیحات آمریکایی انجام شده است. به عقیده او، این اقدام مستقیماً با وضعیت ناگوار نیروهای مسلح اوکراین در جبهه‌ها مرتبط است و واشنگتن باید ارسال تسلیحات به کی‌یف را متوقف کند.»

نگرانی سازمان ملل از افزایش خطر تشدید بحران به دلیل حمله اوکراین به روسیه

فَرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در یک نشست خبری اعلام کرد که حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه خطر تشدید بحران را افزایش می‌دهد. وی یادآور شد که سازمان ملل خواهان کاهش تنش‌ها در بیشترین حد ممکن است.»

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه از جامعه بین‌المللی درخواست کرده بود جنایت آشکار مقامات کی‌یف علیه مردم بی‌گناه شهرها و روستاهای روسیه در مناطق مرزی را محکوم کنند. زاخارووا گفت: «نئونازی‌های اوکراینی که در منطقه جنگی شکست خورده‌اند،به سمت اقدامات تروریستی خونین علیه غیرنظامیان روی آورده‌اند.»

وی تاکید کرد که تمامی این جنایات به دلیل سکوت بی‌رحمانه غرب که همچنان از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی خود در کی‌یف حمایت می‌کند، صورت می‌گیرد، در حالیکه ماهیت تروریستی آنها هر روز برای کل جهان آشکارتر می‌شود.

وعده گراسیموف به پوتین درباره نابودی کامل دشمن در کورسک

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در جریان نشست ویژه روز چهارشنبه شورای امنیت با حضور رئیس‌جمهور روسیه، به ولادیمیر پوتین گزارش داد که در حمله کی‌یف به منطقه مرزی کورسک، بیش از  یک هزار نیروی نظامی ارتش اوکراین شرکت داشتند. به گفته او، پیشروی نیروهای اوکراینی به عمق خاک روسیه در منطقه کورسک متوقف شده و عملیات با شکست کامل دشمن و بازگشت به مرزهای دولتی به پایان خواهد رسید. 

ولادیمیر پوتین نیز اعلام کرد، به افرادی که به دلیل حملات نیروهای مسلح اوکراین مجبور به ترک خانه‌های خود در منطقه کورسک شده‌اند، 10 هزار روبل پرداخت خواهد شد. او تأکید کرد که خسارات دیگر وارده به شهروندان، مانند از دست دادن اموال، نیز باید ارزیابی شده و به آنها غرامت لازم پرداخت  و تمامی نیازهای مردم بررسی و رفع شود.

نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای کورسک 

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز جمعه اعلام کرد که این سازمان در پی گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های نظامی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای کورسک، بر روند اوضاع نظارت دقیق داشته و خواستار "حداکثر خویشتن‌داری" برای جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای است.

او هفت اصل مربوط به تضمین ایمنی هسته‌ای در جریان درگیری‌های مسلحانه که برای نیروگاه اتمی زاپروژیه ایجاد شده، را یادآور شد و تأکید کرد که این اصول «در شرایط فعلی کورسک هم به یک اندازه قابل اجرا هستند». گروسی  افزود: من از همه طرف‌های درگیر می‌خواهم که حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از حادثه هسته‌ای که می‌تواند منجر به عواقب جدی رادیولوژیکی شود، به کار گیرند.»

به گفته وی شخصاً با مقامات روسی و اوکراینی ارتباط داشته و با اطلاع رسانی به جامعه جهانی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در این رابطه، هیئت نمایندگی دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نیز اعلام کرد که این کشور وضعیت نیروگاه هسته‌ای کورسک را در ارتباط با حمله نظامیان اوکراینی به منطقه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است. در این پیام اشاره شده که بقایای تسلیحات نظامی- قطعاتی از موشکهای سرنگون شده، از جمله در منطقه مجتمع پردازش زباله های رادیواکتیو پیدا شده است. 

نمایندگی دائمی روسیه هشدار داد که اقدامات بی پروای طرف اوکراینی نه تنها تاسیسات هسته‌ای روسیه را در معرض خطر قرار داده، بلکه تهدیدی برای کل صنعت هسته‌ای جهانی است.

روز جمعه دفتر مطبوعاتی نیروگاه هسته‌ای کورسک گزارش داد که این نیروگاه به طور عادی فعالیت دارد و  واحدهای تولید برق شماره 3 و شماره 4 آن با توان تعیین شده توسط برنامه تعین شده کار می کنند. البته با توجه به اعلام وضعیت اضطراری در سطح فدرال در منطقه کورسک، تعداد پرسنل نیروگاه به حداقل ممکن کاهش یافته است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ