وزارت بهداشت عزمی برای گسترش گردشگری سلامت ندارد/ مجلس و دولت به قانونِ گردشگری سلامت عمل کنند

اقتصاد ایران: رییس سومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت، گفت:«در قانون برنامه هفتم توسعه در ماده 72 دولت مکلف شده است سالانه یک میلیارد یورو از محل صادرات دارو و واکسن درآمد کسب کند همچنین سالانه یک میلیارد یورو از محل صادرات تجهیزات پزشکی، سالانه 700 میلیون یورو از محل جذب دانشجویان پزشکی و سنگین تر از اینها سالانه 6 میلیارد یورو از محل گردشگری سلامت، درآمد کسب کند. اما وزارت سلامت ما در بزرگترین ایونت بین المللی کشور نه تنها فعالانه حضور ندارند بلکه بعضا اصلا حضور ندارند. »

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، مهندس مجید زنگویی، رییس انجمن گردشگری سلامت استان تهران و دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در سومین همایش بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی با اشاره به ظرفیت های فوق العاده گردشگری سلامت در ایران گفت:« در سومین همایش درگیریکسری چالش هایی بودیم اما عزممان را بر این جزم کردیم که این رویداد اتفاق بیفتد که بهترین رویداد گردشگری در دنیا است. باورداشته باشید ایران ظرفیت های گردشگری درمانی فوق العاده ای در اقصی نقاط دنیا دارد و فقط به کشورهای هم مرز با ایران توجه نداشته باشید ایران قابلیت عرضه خدماتش را در سراسر دنیا دارد و با توجه به کیفیت بالای خدمات درمانی و هزینه های پایین خدمات، اگر حوزه های درمانی ما چه بخش های خصوصی و چه بخش های دولتی توجه جدی تری به این موضوع داشته باشند ما شاهد توفیقات بسیار خوبی در آینده نزدیک برای حوزه گردشگری سلامت ایران خواهیم بود.»


وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت:« از نمایندگان خواهش می کنم از دولت بخواهید که در بخش برندسازی و حضور مراکز درمانی در کشورهای دیگر تمهیدات لازم برای اختصاص بودجه لحاظ شود. هر زمان که به دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه می کنیم و از آنها می خواهیم که در یک رویداد بین المللی مشارکت داشته باشند مشکل بودجه را مطرح می کنند. هرچند به شخصه اعتقاد دارم که مشکل هدررفت منابع بیشتر از کمبود بودجه است.»


وی در پایان گفت:« اگر برندسازی ایران در اقصی نقاط دنیا شکل بگیرد ما شاهد تحولی جدی در این مسیر خواهیم بود.امیدوارم وزرای جدید توجه جدی به حوزه گردشگری سلامت داشته باشند گردشگری سلامت موضوعی بسیار بزرگی است و موضوعی نیست که در یک اداره وزارت بهداشت بخواهد پیگیری شود. استدعای من این است در دولت جدید سازوکار جدی تری برای این موضوع لحاظ کنند حوزه گردشگری وزارتخانه هایمان بسیار ضعیف است چون هیچ امکانات و اختیاراتی ندارند و باید این موضوع خیلی جدی لحاظ شود به دلیل اینکه ارزآوری بالایی برای کشور دارد.»


به گزارش سلامت نیوز، در ادامه دکتر محمد علی محسنی بندپی رییس سومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی با تاکید براینکه در ایران بستر بسیار خوبی برای گردشگری سلامت داریم، گفت:« حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص و کادر درمانی قوی، وجود زیرساخت های لازم در بخش خصوصی و دولتی، تعرفه های خدماتی پایین نسبت به کشورهای دیگر، تجهیزات پزشکی پیشرفته در بیمارستان های کشور و همچنین بستر فرهنگی و دینی مشترکی که بین کشورهای اسلامی وجود دارد فاکتور بسیار مهمی برای توسعه گردشگری سلامت کشور است.»


تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای توسعه گردشگری سلامت

وی خاطرنشان کرد:« برای اولین بار در قانون برنامه هفتم رد پای قوی از گردشگری سلامت داریم و برای اولین بار بعد از شش برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کشور فصل 17 را منحصرا برای گردشگری کشور داریم که هم اهداف کمی برای دولت متصور شده است و هم اهداف کیفی و مهمتر از این در فصل 14 این برنامه در ارتقای نظام سلامت در ماده 72 تکلیف قانونی برای وزارت بهداشت تعیین کرده است. آقای دکتر پزشکیان در شعارهای انتخاباتی خود عنوان کردند که نیازی به ارائه برنامه جدید نداریم ما قانون برنامه هفتم توسعه را داریم که پنج ماه مجلس بر روی آن کار کرده است و تکالیفی را برای دولت مشخص کرده است و تمام شعار دکتر پزشکیان این بوده است که باید قانون برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم.»


دکتر بندپی در ادامه گفت:« در قانون برنامه هفتم توسعه در ماده 72 دولت مکلف شده است سالانه یک میلیارد یورو از محل صادرات دارو و واکسن درآمد کسب کند همچنین سالانه یک میلیارد یورو از محل صادرات تجهیزات پزشکی، سالانه 700 میلیون یورو از محل جذب دانشجویان پزشکی و سنگین تر از اینها سالانه 6 میلیارد یورو از محل گردشگری سلامت، درآمد کسب کند. اما وزارت سلامت ما در بزرگترین ایونت بین المللی کشور نه تنها فعالانه حضور ندارند بلکه بعضا اصلا حضور ندارند. واقعیت این است گردشگری سلامت یعنی وزارت گردشگری و وزارت سلامت، امروز خواهش من این است که دولت به تکلیف قانونی اش عمل کند. قوانین توسعه ای ما باید از مظلومیت اجرای 30 درصد خود خارج شود و همان جمله ای که دکتر پزشکیان رییس جمهور بارها عنوان کرده است که مدیران باید پاسخگو باشند.»

وزارت بهداشت عزمی برای گسترش گردشگری سلامت ندارد

وی گفت:« بنده محاسبه کردم اگر700 میلیون یورو درآمد کشور از جذب دانشجویان پزشکی را بین 70 دانشگاه علوم پزشکی کشور تقسیم کنیم هر دانشگاه باید سالانه 10 میلیون یورو درآمد داشته باشد. اگر شهریه هر دانشجویی را سالانه 4 هزار یورو در نظر بگیریم هر 70 دانشگاه باید سالانه 2500 دانشجو پذیرش کند این حاکی از این است که وزارت بهداشت ما باید برنامه مدونی برای جذب این تعداد دانشجو در هر 70 دانشگاه علوم پزشکی کشور داشته باشد آیا این عزم جدی را در وزارت بهداشت می بینید؟ من نمی بینیم. بنده به عنوان کسی که هم در مجلس یازدهم حضور داشتم و ناظر بر عملکرد دولت بودم و هم به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه این برنامه را نمی بینیم.»


وی گفت:« همانطور که اشاره کردم دولت مکلف است 6 میلیارد یورو از محل گردشگری سلامت کسب درآمد کند که اگر هر گردشگر سلامت 5 هزار یورو همراه خود داشته باشد ما باید یک و دو دهم میلیون گردشگری واقعی داشته باشیم که وزارت امور خارجه تایید کند این گردشگر، گردشگر سلامت است و برای درمان به ایران آمده است نه اینکه خارجی هایی که مقیم ایران هستند اگر نیاز به درمان داشتند را جزو گردشگران سلامت محسوب کنیم.»


دکتر بندپی در پایان با تاکید بر اینکه: اصل 44 قانون اساسی باید از مظلومیت خود خارج شود گفت:« این اصل می گوید توسعه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر گردن دولت، بخش خصوصی و تعاونی ها است اما متاسفانه الان همه کارها دولتی شده است و بخش خصوصی را با این همه ظرفیتی که دارد نادیده می گیریم. از مجلس و دولت می خواهیم به قانون برنامه عمل کنند. باید بخش خصوصی را باور کنیم اگر همکاران ما در وزارت بهداشت و در وزارت گردشگری باور به نقش گردشگری و اقتصاد گردشگری برای خروج از اقتصاد نفتی داشتند امروز بدون دعوت خودشان را میزبان می دیدند.»

جای خالی ایران در بین کشورهای پیشرو در گردشگری سلامت

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه شهرام دبیری اسکویی گفت:«گردشگری در دنیا یکی از بزرگترین صنعت ها است که با پتانسیلی که کشورها دارند حداکثر بهره برداری را از این صنعت می کنند ولی متاسفانه در کشور ما گردشگری سلامت هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. علیرغم اینکه شاید ایران از نظر جاذبه های گردشگری جزو 10 کشور برتر دنیا در این حوزه باشد ولی از نظر میزان فعالیت و درآمدزایی در این حوزه رتبه پایینی در بین دیگر کشورها دارد.»


وی در ادامه گفت:« در ایران سیستم آموزش پزشکی قوی بوده و فارغ التحصیلان ما توانایی دریافت بورد تخصصی اروپا و آمریکا را دارند. از نظر برخورداری از تجهیزات پزشکی نیز ایران به طور نسبی امکانات خوبی داریم اما از نظر برندسازی در منطقه فعالیت خوبی نداشته ایم. متاسفانه افرادی به عنوان دلال بیماران خارجی را جذب می کنند.»


وی گفت:« نرخ خدمات پزشکی در کشور نسبت به سایر کشورها پایین تر است، ویزیت یک پزشک متخصص در ایران 3 دلار است در حالی که در افغانستان هم پزشکان چنین تعرفه پایینی ندارند. با توجه به پایین بودن نرخ خدمات پزشکی در ایران با کیفیت بالای خدمات اگر درست برنامه ریزی کنیم می توانیم در حوزه گردشگری سلامت نتایج خوبی را کسب کنیم. یکی از اولویت های اصلی دولت تقویت روابط با کشورهای همسایه است اگر درست برنامه ریزی شود می توانیم در صنعت گردشگری سلامت موفق باشیم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ