ماده ای که هر جسمی را پنل خورشیدی می‌کند

اقتصاد ایران: محققان دانشگاه آکسفورد یک ماده جدید جاذب نور ابداع کرده اند که هر جسمی را به پنل خورشیدی تبدیل می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، محققان دانشگاه آکسفورد یکی از مهم ترین چالش های گسترش دسترسی به انرژی خورشیدی را برطرف کردند. محققان دپارتمان فیزیک دانشگاه یک لایه بسیار نازک از ماده ای ابداع کرده اند که می توان آن را به جای صفحات خورشیدی حجیم سیلیکونی، روی قسمت بیرونی اجسام با دسترسی به نور خورشید به کار برد.

ورقه انعطاف پذیر و بسیار نازک از روی هم قرار گرفتن لایه های جاذب نور از پروسکایت با ضخامت اندکی بیش از یک میکرون تشکیل شده است. طبق بیانیه دانشگاه آکسفورد، مواد جدید همچنین ۱۵۰ برابر نازک‌تر از ویفرهای سیلیکونی فعلی هستند و می‌توانند ۵ درصد بازده انرژی بیشتری نسبت به فتوولتائیک‌های تک لایه سیلیکونی سنتی تولید کنند.

شائوفنگ هو یکی از محققان پست دکترای دانشگاه معتقد است این روش سبب می شود تا دستگاه های فتوولتائیک کارآمدی بیشتری داشته باشند که فراتر از ۴۵ درصد است.

همچنین روش جدید هزینه تولید انرژی خورشیدی را کاهش می دهد. این ورقه ها را به دلیل نازکی و انعطاف پذیری می توان روی هر سطحی به کار برد. چنین روندی هزینه ساخت و نصب را کاهش می دهد و ممکن است تعداد مزرعه های خورشیدی که انرژی را با توجه به حفظ محیط زیست تولید می کنند، بیفزاید.

البته این فناوری هنوز در مرحله تحقیق است و دانشگاه ثبات بلند مدت پنل های پروسکایت تازه طراحی شده را ذکر نکرده است. افزایش کارآمدی انرژی خورشیدی از ۶ به ۲۷ درصد در عرض ۵ سال یک ویژگی خارق العاده است اما ثبات چنین دستاوردی همیشه محدود بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ