چین: بنیاد «نِد» دستکش سفید دولت آمریکا است

اقتصاد ایران: وزارت خارجه چین در گزارشی تحلیلی بنیاد ملی آمریکا برای دموکراسی (نِد) را به عنوان ”دستکش سفید“ دولت آمریکا معرفی کرده و یه انتقاد از فعالیت‌های این سازمان پرداخته است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته وزارت امور خارجه چین روز گذشته مقاله‌ای تحلیلی با عنوان «فعالیت‌ها و ماهیت واقعی بنیاد ملی دموکراسی آمریکا (NED)» منتشر کرده است که در آن اشاره شده است: بنیاد نِد به عنوان "دستکش سفید" دولت آمریکا، مدت‌هاست با بهانه ترویج دموکراسی، مشغول سرنگون کردن حکومت‌ها، دخالت در امور داخلی سایر کشورها، ایجاد تفرقه و تقابل، گمراه‌کردن افکار عمومی و اعمال نفوذ ایدئولوژیک بوده است.

در این گزارش آمده است: شرارت‌ها و اقدامات زیان‌بار بنیاد ملی دموکراسی آمریکا (NED) بارها از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شده است. بنیاد نِد در سال‌های اخیر با تغییر تاکتیک‌ها و سیاست‌های خود، باعث انحراف بیشتر فعالیت‌های این بنیاد از گرایش تاریخی جهان به صلح، توسعه و همکاری برد-برد شده است.

در این گزارش با اشاره به افزایش فعالیتهای نِد برای نفوذیابی به سایر کشورها، سرنگون کردن حکومت ها و تحریک فعالیتهای خرابکارانه در دیگر کشورها اشاره شده است که، دخالت بنیاد ند در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس ملی و شوراهای محلی صربستان در آوریل 2022 و دسامبر 2023 و اعلام حمایت از مخالفان حکومت صربستان و طرفداران آمریکا؛ حمایت های مالی این بنیاد از سایت خبری راپلر (Rappler) فیلیپین که باعث تاثیرگذاری بر اذهان عمومی در روند انتخابات 2922 فیلیپین به نفع نفوذ آمریکا نمونه هایی از این دخالت ها می باشد.

افشاگری چهره واقعی نِد برای کشورهای جهان امری ضروری بوده و به آنان هشدار داده که باید این چهره را تشخیص داده و هوشیاری خود را در برابر این نهاد ضد امنیتی حفظ کرده و با عملیات خرابکارانه آن مقاومت کنند تا از حاکمیت ملی، امنیت و منافع و توسعه خود و همچنین صلح و توسعه و انصاف و عدالت جهانی محافظت شود.

در این گزارش همچنین افشا شده است: نِد که خود را یک سازمان غیردولتی معرفی می کند، در واقع مجری عملیات مخفی سیا است و توسط دولت ایالات متحده تامین مالی می‌شود. گزارش‌های موجود حاکی از آن است که در سال 1983، زمانیکه سیا تاسیس شد،کنگره ایالات متحده 18 میلیون دلار به نِد اختصاص داده است. داده‌های USAspending.gov نیز نشان می دهد که نِد در سال مالی 2023 مبلغ 315 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

وزارت خارجه چین در این مقاله با تاکید بر اینکه جهان به سمت چندقطبی شدن حرکت می‌کند و نیاز به دموکراسی در روابط بین‌الملل بیش از پیش احساس می‌شود، بیان داشت که هر کشوری حق دارد مسیر توسعه را متناسب با واقعیت‌های عینی خود و نیازهای مردمش دنبال کند. هیچ کشوری در موقعیتی نیست که بتواند به دیگران درباره دموکراسی و حقوق بشر درس بدهد، بنابراین نباید به بهانه‌های دموکراسی و حقوق بشر به نقض حاکمیت سایر کشورها، مداخله در امور داخلی آنها و به تقابل ایدئولوژیک دست بزند.

در انتهای این مقاله آمده است: چین از اعضای جامعه بین‌المللی می خواهد تا از ارزش‌های مشترک بشریت یعنی صلح، توسعه، انصاف، عدالت، دموکراسی و آزادی پیروی کنند، مبادلات و گفت‌وگو را بر اساس احترام متقابل و برابری انجام داده و با یکدیگر برای کمک به پیشرفت مشترک بشریت تشریک همکاری کنند.

عبارت "دستکش سفید" به برخی از مجموعه های تجاری که با دولت ها و  کارکنان دولتی ارتباط نزدیکی دارند گفته می‌شود، که در ظاهر امر مشغول "کسب درآمد از طریق فعالیت های تجاری" هستند، در حالی که کارکنان دولتی در "پشت‌صحنه" به این بازرگانان کمک‌های گسترده‌ای ارائه می‌دهند و به عنوان "سهامداران سایه" عمل می‌کنند. در این گونه پرونده‌ها، این مجموعه ها در واقع به عنوان "نمایندگان" دولت ها و در جهت ایجاد پوشش عمل می‌کنند که به اصطلاح به آن‌ها "دستکش سفید" گفته می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ