سرشماری بخش کشاورزی به زودی انجام می شود

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح های آماری مرکز آمار گفت: هر سال ۵۳۳ آمار از حدود ۷۷ دستگاه در قالب ۳۲ کمیته آماربخشی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش فاضلی، مدیرکل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری در نشست خبری مرکز آمار ایران با اشاره به افتتاح اتاق صد و پایش آماری این مرکز در روز عید غدیر خم، گفت: اتاق رصد و پایش داده‌ها را از طریق ۳ داشبورد کنترل می‌کند.

وی با بیان اینکه ۷۷ دستگاه تولیدکننده آمار در کشور وجود دارد، افزود: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب کاهش موازی کاری در حوزه آمار است و تاکید دارند آمار باید یک متولی داشته باشد.

این مسؤول دولتی تصریح کرد: مرکز آمار ایران بیش از ۲ دهه است که فعالیت دارد و آمار رسمی کشور را تولید می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از موازی کاری باید یک مرکز به عنوان متولی امور آمار باشد.

فاضلی با اشاره به اتاق رصد و پایش این مرکز عنوان کرد: این اتاق از سال ۱۳۹۹ پایه‌ریزی شد و سالانه ۵۳۳ آمار دارد که خروجی آن بیش از میلیون عدد در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی است. به عنوان مثال «نرخ بیکاری» شامل شهری، استانی، رده سنی و… می‌شود که خود این شاخص حدود ۲۰۰ عدد خروجی دارد.

مدیر کل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری به کیفیت فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: گام دوم ما روی موضوع کیفیت داده‌ها و آمارها است. مساله در قالب «نشان کیفیت» در ۳ سطح اهتمام به کیفیت، تعهد به کیفیت و تضمین کیفیت پیش برده خواهد شد.

وی ادامه داد: این ۵۳۳ آمار در ۳۲ کمیته آمار بخشی است، به عنوان نمونه کمیته آماربخشی وزارت اقتصاد دارای ۶ دستگاه گمرک، مالیات، و… پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: مرکز آمار ایران ۲۳۳ طرح در دست اجرا دارد. مثلاً در طرح نیرو کار فصلی انجام می‌شود و در حال حاضر آمارگیری آن آغاز شده است.

فاضلی با اشاره به سرشماری بخش کشاورزی که به زودی در این مرکز آغاز می‌شود، یادآور شد: آخرین سرشماری مربوط به سال ۱۳۹۳ است که با توجه به سرشماری در هر ۱۰ سال، بر اساس قانون آمارها باید امسال به روز رسانی شود.

وی گفت: انجام مصاحبه‌ها به شکل حضوری و سنتی انجام می‌شود و این در تمام دنیا به دلیل ماهیت حوزه کشاورزی حضوری انجام می‌شود.

این مسؤول دولتی با بیان این که در حال حاضر متولی اعلام نرخ تورم مرکز آمار ایران است، ادامه داد: در بخش مشخص کردن نرخ تورم اقلام خوراکی، ماهانه قیمت ۴۵۸ کالا در ۳ نوبت رصد و پایش شده و نرخ تورم این بخش از سوی مرکز اعلام رسمی می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ