سامانه املاک در اولویت برنامه وزیر بعدی راه و شهرسازی باشد

اقتصاد ایران: یک نماینده مجلس گفت: در زمان دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، نمایندگان باید به بررسی برنامه وی در ارتباط با سامانه املاک و اسکان بپردازند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،سامانه ­ها در دنیای امروز از اهمیت بالایی در سیاست­گذاری­ها برخوردار هستند. بدون در اختیار داشتن این سامانه­ ها، حکمرانی به سختی صورت می­گیرد و روندهای حاکمیتی با مشکل مواجه می­شوند. اطلاعات خوراک اصلی سامانه ­ها است. بدون در اختیار داشتن اطلاعات، سامانه­ ها بلااستفاده باقی خواهند ماند.

تکمیل سامانه­ ها نیازمند همکاری تمامی سازمان­ها و نهادهای دولتی است. به نحوی که زمینه برای دسترسی سامانه به اطلاعات مورد نیاز فراهم شود. در همین راستا، سازمان ثبت احوال باید بر اساس قانون به سامانه املاک و اسکان متصل شود. بانک مرکزی نیز موظف شده است از متقاضیان دسته چک، کدپستی اخذ شده از سامانه را بخواهد. به نحوی که زمینه برای دسترسی به اطلاعات اسکان افراد از طریق خوداظهاری فراهم شود. این اقدام را وزارت آموزش و پرورش در زمان ثبت نام دانش ­آموزان انجام داد و کمک بزرگی به تکمیل بخشی از اطلاعات در سامانه مورد بحث کرد.

به زعم بسیاری، کم کاری سازمان­ها و دستگاه­ها در زمینه کمک به تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان قابل قبول نیست. زیرا منتفع نهایی تکمیل و راه­ اندازی این سامانه مردم هستند. بدون در اختیار داشتن یک سامانه کارآمد و قوی در خصوص املاک و اسکان نمی­توانیم سیاست­هایی را به منظور سامان دادن به حوزه مسکن در کشور به اجرا بگذاریم.

بسیاری معتقدند، در زمان اعطای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارتخانه راه و شهرسازی، باید به دقت اهتمام جدی وی برای حل و فصل مشکلات حوزه مسکن که در گروی تکمیل و راه­اندازی سامانه املاک و اسکان است، مدنظر باشد.

نظرات احمد آریایی­ نژاد، عضو مجلس شورای اسلامی را در این خصوص در ادامه می­خوانید.

آریایی ­نژاد در خصوص لزوم تکمیل و راه ­اندازی سامانه املاک و اسکان در کشور تصریح کرد: هر نوع سیاست­گذاری در راستای افزایش عدالت اجتماعی بدون شفافیت امکان­پذیر نیست. هر سامانه ­ای که ما را به شفافیت بیشتر در جامعه برساند، مفید است و برای کشور نفع دارد.

وی ادامه داد: در غیاب سامانه­ های شفافیت­زا مانند سامانه املاک و اسکان، ایجاد عدالت اجتماعی در کشور و اعمال سیاست­های درست در این زمینه شدنی نیست. وقتی همه چیز شفاف است و اطلاعات در یک سامانه در دسترس است، همه چیز نظم پیدا می­کند و به درستی پیش می­رود. اما در غیاب شفافیت که از طریق سامانه ­ها به دست می ­آید، ممکن است بسیاری از خطاها پوشیده بماند و نقدی صورت نگیرد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همکاری سازمان­ها و دستگاه­های مختلف در راستای تکمیل و راه­ اندازی سامانه املاک و اسکان یک ضرورت است. باید در سطوح بالا مقامات با یکدیگر جلسه بگذارند و به توجیه این موضوع بپردازند که پیوستن به سامانه املاک و اسکان و همکاری با آن یک الزام است. توجیه کردن امر مهمی است که باید مدنظر باشد. گاهی اوقات مشکلاتی وجود دارد که اگر دستگاه­ها با یکدیگر همکاری داشته باشند، راحت­تر می­توانند آن مشکلات را حل کنند. 

آریایی ­نژاد گفت: قطعاً تکمیل و راه­اندازی سامانه املاک و اسکان نفعش در نهایت به مردم می­رسد. زیرا سامانه­ ها و دسترسی به اطلاعات، شفافیت ایجاد می­کند. حالا باید ببینیم چه کسانی از عدم شفافیت نفع می­برند و جلوی اجرای این سامانه را می­گیرند. از این طریق می­توانیم به موانع پیش رو بیشتر پی ببریم و چاره ­اندیشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: حتی نمایندگان مجلس هم باید مسئله برایشان روشن شود. کاری که الان در این مصاحبه صورت می­گیرد، اقدام مناسبی در راستای پرداختن به اهمیت سامانه املاک و اسکان است. همه نمایندگان در جریان تمامی قوانین و طرح­ها نیستند. به طور مثال، بنده در کمیسیون بهداشت و درمان هستم و اطلاع دقیقی از طرح­های حوزه مسکن ندارم. باید رسانه­ ها موضوع را تبیین کنند تا تبدیل به یک مطالبه عمومی در مجلس شود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی موضوع سامانه املاک و اسکان در رسانه­ ها مطرح می­شود، بنده به عنوان یک نماینده که در کمیسیون تخصصی عمران نیستم، بهتر می­توانم وزیر پیشنهادی را به چالش بکشم و طرح و برنامه ­اش را برای اجرای سامانه مورد بحث بررسی کنم.

آریایی­ نژاد گفت: قطعاً در زمان دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، نمایندگان باید به بررسی برنامه وی در ارتباط با سامانه املاک و اسکان بپردازند. به ویژه کمیسیون عمران در این ارتباط نقش موثرتری دارد و باید برنامه مدون وزیر را در این خصوص جویا شود. لازم است بررسی صلاحیت وزرا به صورت یک کار کاملاً تخصصی و کارشناسی و نه یک کار حزبی و جناحی پیش برود و بحث تکمیل سامانه املاک و اسکان به طور ویژه در برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی خواهد شد

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ