دمای شب و روز به هم نزدیک شد

اقتصاد ایران: در پی تغییرات اقلیمی و گرمایش بی‌سابقه کره زمین، شاهد افزایش دمای هوای کشور درتابستان هستیم و استمرار گرمای هوا درشب و روزهای متوالی است،این شوک گرمایی در ایران به یک تا دو روز میرسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، افزایش دمای هوای زمین، یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی قرن حاضر است. این پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و فعالیت‌های انسانی است.

طبق گزارش‌های سازمان ملل، دمای متوسط زمین از ابتدای قرن بیستم تاکنون بیش از یک درجه افزایش یافته است. این افزایش دما، اثرات گسترده‌ای بر روی اکوسیستم‌ها، منابع آب و شرایط جوی دارد.

در این زمینه"صادق ضیائیان" رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با بیان اینکه روند گرمای هوا در ایران دو برابر جهان است، گفت: در حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.

نکته اینکه با هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور، ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز بر مصرف آب هر خانوار و ۱۸۰۰ مگاوات به بار شبکه برق کشور اضافه می‌شود. تغییرات در الگوهای مصرف خانوار در پیک تابستان باعث افزایش مصرف برق می‌شود

به عبارت دیگر، تغییر در زمان‌بندی مصرف برق با چالش‌هایی برای صنعت برق کشور همراه است. افراد ممکن است به دلیل گرما، زمان استفاده از وسایل برقی را تغییر دهند که می‌تواند الگوهای مصرف را تحت تأثیر قرار دهد.

اما در ایران و در کنار تلاش برای ارتقای ظرفیت تولید برق و احداث نیروگاه‌های جدید به منظور افزایش تولید انرژی مورد نیاز مشترکان برق در همه بخش‌ها اعم از تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خانگی، توجه ویژه‌ای به موضوع فرهنگ‌سازی مصرف شده است. برنامه‌های مدیریت مصرف و تشویق مردم به استفاده از وسایل کم‌مصرف و بهینه‌سازی انرژی می‌تواند به کاهش بار شبکه کمک کند.
در روزهای گذشته اختلاف دمای بین حداقل و حداکثر کشور به بیش از ۴۰ درجه رسیده؛ به عبارت دیگر اختلاف یک نقطه کشور با نقطه دیگر بیش از ۴۰ درجه ثبت شده و دمای شب و روز به سرعت در حال نزدیک شدن به هم است، این در حالی است که در تاریخچه دمایی این مساله بی‌سابقه بوده است.

"علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالا رفتن کمینه دمای هوا را دو عامل مهم در رشد فزاینده مصرف برق عنوان کرد و گفت: متوسط رشد دمایی مرداد امسال برابر با ۲.۶ درجه افزایش یافته، این در شرایطی است که با هر یک درجه افزایش دمای هوا به میزان مصرف برق ۱۸۰۰ مگاوات افزوده می‌شود.

وزیر نیرو درباره تأثیر بالا رفتن کمینه دمای هوای کشور بر مصرف آب و برق نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته زمانی که دمای هوا مثلاً در شب و ساعات غیر اوج بار کاهش می‌یافت، اگر سیستم سرمایشی کولر گازی بود به طور اتوماتیک خاموش می‌شد و اگر کولر آبی بود با قرار گرفتن روی دور کند، مصرف آب و برق کاهش می‌یافت، اما در حال حاضر با بالا رفتن کمینه دمای هوای کشور، سیستم‌های سرمایشی خاموش نمی‌شود و مصرف برق افزایش قابل توجهی می‌یابد.

"محمد سلیقه" استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران نیز در این باره با اشاره به نقش مؤثر فرایند گرمایش جهانی در افزایش کمینه و بیشینه دما در ایران اضافه کرد: پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهد دمای کمینه در اکثر مناطق ایران در سال‌های گذشته روندی افزایشی داشته و همین موضوع به افزایش مصرف انرژی و تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای انجامیده است.

همچنین "محمدرضا کاویانپور" رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با اشاره به افزایش قابل توجه دمای هوا در کشور و استمرار این شرایط یادآور شد که پیش از این شوک گرمایی کشور، یک تا دو روز بود اما این امر امروز به یک هفته تا یک ماه افزایش یافته است.

افزایش حوادث به دلیل فشار بالای شبکه برق

اما افزایش دمای هوا در کنار همه پیامدهایی که دارد تأثیر مستقیمی در بالا رفتن احتمال بروز حوادثی در صنعت برق کشور دارد.

در این زمینه وزیر نیرو با اشاره به اینکه تقاضای مصرف برق به رقم بسیار بالای ۸۰ هزار مگاوات رسیده است، گفت: این شرایط احتمال بروز حوادث را در صنعت برق افزایش می‌دهد و نیاز است که مشترکان با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق، متولیان صنعت را در تأمین برق پایدار برای همگان یاری دهند.

در این میان مشترکان صرفاً با تنظیم کولرهای گازی روی ٢٤ درجه، استفاده از کولرهای آبی روی دور کند و عدم استفاده از وسایل پر مصرف در فاصله ساعات ١٣ تا ١٨ می‌توانند به صنعت برق در تأمین انرژی مطمئن و پایدار کمک کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ