شالیکاران از آتش زدن کاه و کُلش برنج خودداری کنند

اقتصاد ایران: شفت- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت با تشریح مضرات سوزاندن کاه و کلش از شالیکاران خواست تا از این کار خودداری کنند.

محمدرضا یوسف نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر ساله با آغاز برداشت محصول برنج شاهد آتش‌زدن کاه و کلش در پایان برداشت محصول توسط برخی از شالیکاران در این شهرستان هستیم که این اقدام آنان مضرات زیادی به همراه دارد از این‌رو ضروری است تا برنجکاران از این کار جلوگیری کنند.

وی با تشریح مضرات سوزاندن کاه و کلش افزود: ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا، از بین رفتن سرمایه ملی "به عنوان منبع تولید علوفه و کود آلی، ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک و کاهش دید رانندگان و افزایش بروز تصادفات جاده‌ای از مضرات سوزاندن کاه و کلش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت با اشاره به فواید استفاده از کاه و کلش خاطر نشان کرد: کشاورزان می‌توانند به جای سوزاندن کاه و کلش برنج از آن استفاده کنند و از این طریق مانع آلودگی‌های زیست محیطی شوند.

یوسف نژاد افزایش درآمد شالیکاران از طریق جمع‌آوری، بسته‌بندی و فروش را یکی از فواید استفاده از کاه و کلش برنج عنوان کرد و افزود: استفاده از کاه و کلش در دامداری‌های سنتی موجب کاهش هزینه‌های تولید و کاهش واردات علوفه می‌شود.

وی با بیان اینکه کاه و کلش برنج می‌تواند به عنوان علوفه مورد نیاز دام به ویژه در خشکسالی و زمستان‌های خیلی سرد مورد استفاده قرار گیرد، گفت: همچنین کاه و کلش برنج ماده اولیه مناسب برای برخی از کارخانجات صنعتی تولید، نئوپان، فیبر و ظرف یک بار مصرف و سایر محصولات است.

یوسف زاده تصریح کرد: شفت یکی از شهرستان‌های تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در سطح استان به شمار می‌آید که با ۱۴ هزار ۳۳۶ هکتار اراضی شالیزاری رتبه ششم استان را به خود اختصاص داده است و ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود خزر جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای این شهرستان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این شهرستان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ