آمریکا جایگزین چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان شد

اقتصاد ایران: نتایج داده‌های اداره آمار فدرال آلمان نشان می دهد که پس از ۸ سال ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین شریک تجاری آلمان جایگزین کشور جمهوری خلق چین شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه ویرتشافتز ووخه آلمان، پس از هشت سال، ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین شریک تجاری آلمان جایگزین چین می شود. آمارهای رسمی نشان می دهد که تغییرات شدیدی در واردات آلمان شکل گرفته است.

به این ترتیب آمریکا در نیمه اول سال جاری عنوان چین را به عنوان مهمترین شریک تجاری آلمان در اختیار گرفت. مبادله کالای آلمان با این بزرگترین اقتصاد جهان از ژانویه تا ژوئن حدود 127 میلیارد یورو بوده است، در حالی که صادرات و واردات با جمهوری خلق چین تقریباً 122 میلیارد یورو بوده است. این نتیجه با استناد به محاسبات خبرگزاری رویترز بر اساس داده های اولیه اداره آمار فدرال آلمان به دست آمده است.

در سال 2023، جمهوری خلق چین برای هشتمین سال متوالی با حجم مبادلات تجاری حدود 253 میلیارد یورو - با آلمان اما تنها چند صد میلیون یورو بالاتر از ایالات متحده آمریکا ، رتبه اول را حفظ کرد.

"لولا ماچلید"، کارشناس تجارت خارجی اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK)، در این باره گفت: از نظر حجم کل تجارت، یعنی مجموع واردات و صادرات، ایالات متحده آمریکا اکنون در نیمه اول سال جاری میلادی از چین پیشی گرفته است.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده در مجموع، صادرات آلمان آمریکا در شش ماه اول سال با 3.3 درصد رشد به تقریباً 81 میلیارد یورو رسید. از سوی دیگر، تجارت در چین تقریباً سه درصد کاهش یافت و به 48 میلیارد یورو رسید.

واردات از جمهوری خلق چین حتی تقریباً هشت درصد کاهش یافت و به 73.5 میلیارد یورو رسید. ماچلید گفت: ضعف اقتصادی مداوم در آلمان، محدودیت مصرف کننده و همچنین تمایل به تنوع بیشتر زنجیره های تامین در صنعت به این امر کمک کرده است.

این کارشناس گفت، از سوی دیگر واردات از ایالات متحده آمریکا تنها با 3.4 درصد کاهش به 46.1 میلیارد یورو رسید - که از طریق تحویل مواد خام انرژی مانند گاز طبیعی مایع حمایت می شود.

کارشناس DIHK گفت: "با توجه به عدم قطعیت های ژئوپلیتیک فعلی و توسعه اقتصادی نامشخص، نه تنها در ایالات متحده و چین، بلکه در اینجا نیز، پیش بینی چگونگی توسعه رقابت رودررو دشوار است."

وی تاکید کرد: شرکت‌های آلمانی در هر دو بازار بسیار فعال هستند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ