عرضه برنج وارداتی ممنوع شد/ تصمیم دولت برای حمایت از تولید داخل

اقتصاد ایران: ساری- استاندار مازندران از ممنوعیت عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج خارجی به بازار که طی سه ماه اول سال به کشور وارد شده بود، خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری ظهر جمعه در گفت وگو با خبرنگاران از تصمیم مهم دولت؛ برای حمایت قاطع از تولید داخلی برنج خبر داد و گفت: عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی که در ۳ ماهه ابتدای سال وارد کشور شده بود، به بازار ممنوع شد.

استاندار مازندران با تأکید بر اهمیت خودکفایی در تولید برنج، از این تصمیم به‌عنوان گامی مهم در جهت حمایت از تولیدات داخلی و کشاورزان مازندرانی یادکرد، وی همچنین بر لزوم تقویت زیرساخت‌های تولید و زنجیره تأمین از مزرعه تا بازار تأکید کرد.

حاجی پور، رئیس مجمع نمایندگان استان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نیز از این تصمیم استقبال کرد و بر وحدت، جدیت و استمرار پیگیری‌های تمامی اعضای مجمع نمایندگان استان‌های شمالی و وحدت در پیگیری مطالبات کشاورزان این منطقه راهبردی در پاسداری از امنیت غذایی کشور و جلوگیری از هرگونه واردات بیش از تقاضا و خارج از موعد تاکید کرد.

جلوگیری از ورود بی رویه برنج

وی افزود: با این تصمیم، از ورود بی‌رویه برنج وارداتی به بازار جلوگیری شده و به کشاورزان این فرصت داده می‌شود تا محصولات خود را باقیمت مناسب به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی، می‌تواند به ثبات قیمت‌ها در بازار برنج نیز کمک کند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز تاکید داشت: در سال جاری سطح زیر کشت برنج در مازندران به ۲۱۵ هزار هکتار رسیده است که از این میزان، بیش از ۱۶ هزار و ۱۶۹ هکتار به‌صورت مکانیزه کشت شده است، این آمار نشان‌دهنده رشد قابل توجهی در استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و کاهش وابستگی به روش‌های سنتی است که انشالله رشد حداقل ۱۰ درصدی در تولید برنج استان را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: مجموعه تلاش‌های ملی، استانی و بطور ویژه مدیران و همکاران گرانقدر در این سازمان برای حمایت از کشت ثانویه در مناطقی که آب مطمئن دارند بویژه در تأمین کودهای پایه نیز به ثمر نشسته است.

نشای مجدد ۴۳ هزار هکتار شالیزار

وی تصریح کرد: با توجه به تدابیر اتخاذ شده در شهرستان‌های استان برای ذخیره آب کافی در آبندان‌ها و با بهره مندی از جریانات سطحی، کشت راتون و نشای مجدد در ۱۰ هزار و ۵۰۰ و ۴۳ هزار و ۳۲۵ هکتار از اراضی استان انجام‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: اگرچه هنوز ۵۴ هزار و ۸۳۱ هکتار از اراضی استان به‌صورت سنتی کشت می‌شود، اما این رقم نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌یافته است.

وی اذعان داشت: در برداشت برنج نیز شاهد تحولات چشمگیری هستیم به‌طوری‌که از ۸۳ هزار و۲۴۳ هکتار اراضی که به کشت برنج محلی اختصاص‌یافته، تنها ۶ هکتار به‌صورت سنتی برداشت‌شده و مابقی به‌صورت مکانیزه برداشت‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: این دستاوردها در کنار اجرای نخستین پایلوت طرح جامع ساماندهی زیرساخت‌های اراضی شالیزاری که در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت نشان می‌دهد که کشاورزی مازندران در مسیر مدرنیزاسیون و بهره‌وری بیشتر قرار گرفته است و انشالله با اراده جدی شکل گرفته برای حمایت از تولیدات داخلی در بازار محصولات کشاورزی، بازار شکوفا و مساعدی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شاهد باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ