ترس آلمانی‌ها از عواقب استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا

اقتصاد ایران: نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که حدود نیمی از شهروندان آلمانی استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک کشورشان را منفی ارزیابی کرده و از تشدید تنش‌ها با روسیه در سایه اجرایی شدن این طرح هراسانند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "هامبورگر ابند بلات" آلمان، حدود یک ماه پیش، دولت فدرال آلمان و دولت ایالات متحده آمریکا به طور مشترک اعلام کردند که واشنگتن دوباره از سال 2026 سیستم های تسلیحاتی دوربرد را در آلمان مستقر خواهد کرد. اینها موشک هایی هستند که می توانند به اهدافی در روسیه برسند. دلیل ارائه شده از طرف رهبران این کشورها این بود که این امر باید بازدارندگی اروپا را تقویت کند. حالا نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که جمعیت آلمان در این مورد به شدت دچار اختلاف و دودستگی شده است.

در یک نظرسنجی که توسط مؤسسه تحقیقاتی سیوی انجام شد، تنها 44 درصد از افراد مورد بررسی گفتند که به استقرار تسلیحات آمریکایی در خاک کشور خود نگاه مثبتی دارند. 42 درصد این طرح را منفی ارزیابی می کنند و 14 درصد در مورد این مسئله بلاتکلیف هستند. آنچه قابل توجه است این است که اندکی قبل از انتخابات ایالتی در تورینگن، زاکسن و براندنبورگ در ماه سپتامبر، مردم در شرق آلمان نسبت به شهروندان غرب این کشور به طور قابل توجهی دید منفی تری نسبت به این طرح دارند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که تنها یک چهارم از افراد مورد بررسی (26 درصد) در آلمان شرقی از استقرار تسلیحات دوربرد ایالات متحده در خاک کشورشان حمایت می کنند و 60 درصد مخالف آن هستند. در غرب آلمان نیمی از مردم موافق آن هستند و حدود یک سوم (36 درصد) مخالف آن هستند. 14 درصد از شرکت کنندگان نظر روشنی ندارند. برای این نظرسنجی، موسسه سیوی از بین حدود 5000 شهروند آلمانی 18 ساله و بالاتر سوالاتی را مطرح کرده است.

بر اساس این توافق، ایالات متحده آمریکا می خواهد موشک های کروز تاماهاوک با برد بیش از 2000 کیلومتر، موشک های ضد هوایی SM-6 و سلاح های مافوق صوت جدید توسعه یافته را در آلمان مستقر کند. آخرین باری که چنین تسلیحات آمریکایی در اروپا مستقر شد در زمان جنگ سرد بود و قبل از آن اعتراضات خشونت آمیزی از سوی جنبش صلح و سال ها بحث در این باره وجود داشت. بنابراین برای بسیاری تعجب آور بود که تصمیم فعلی در این باره تنها در یک بیانیه مطبوعاتی در ابتدای ژوئیه در حاشیه نشست سران ناتو اعلام شد. منتقدان خواستار یک بحث گسترده در مورد این استقرار هستند.

مایکل کرچمر، نخست وزیر ایالت زاکسن آلمان بر این عقیده است که این طرح‌ها درست است، اما از اینکه این تصمیم بدون بحث عمومی گرفته شده، شکایت دارد. بنابراین، این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی خواستار برگزاری همه پرسی در مورد این موضوع است و بر این عقیده است که دولت فدرال باید به این رای پایبند باشد. بر اساس ین نظر سنجی حدود نیمی از کسانی که توسط انستیتو سیوی مورد بررسی قرار گرفتند از خواسته کرچمر حمایت می کنند و در ایالت های آلمان شرقی این حمایت به 63 درصد می رسد.

حتما لزومی ندارد که پارلمان آلمان با استقرار این تسلیحات موافقت کند، اما صداهای فزاینده ای در پارلمان در این باره شنیده می شود. "ولفگانگ هلمیچ"، کارشناس دفاعی حزب سوسیال در این باره گفت: مهم است که همه چیز را در مورد این موضوع مهم در نظر بگیریم، نگرانی های شهروندان را جدی بگیریم و آنها را با اطلاعات حل کنیم. هلمیچ اعلام کرد، در ماه سپتامبر، پس از تعطیلات تابستانی پارلمان، نمایندگان مجلس "به منظور پوشش نیاز موجود به اطلاعات و بحث، با این موضوع به طور کلی برخورد خواهند کرد. به گفته وی این مسئله مهم است که قدرت نظامی و دیپلماسی هم زمان برای تضمین صلح پایدار مورد نیاز است.

بر اساس نظرسنجی انستیتو سیوی حدود نیمی از مردم آلمان همچنان نگران هستند که استقرار این تسلیحات آمریکایی در خاک کشورشان بتواند منجر به تشدید بیشتر درگیری با روسیه شود. 38 درصد این را باور ندارند، دوازده درصد هم بلاتکلیف هستند.

همچنین در این سوال تفاوت بین شرق و غرب وجود دارد: در ایالت های فدرال جدید، دو سوم (67 درصد) انتظار تشدید تنش بیشتر در نتیجه استقرار موشک های ایالات متحده را دارند، در حالی که در غرب 43 درصد از افراد مورد بررسی چنین نظری دارند. روسیه از واکنش نظامی به این طرح خبر داده بود. این که وضعیت چگونه ممکن است به نظر برسد هنوز مشخص نیست.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان این تصمیم را با نیاز به بازدارندگی علیه روسیه توجیه کرده و در سخنانی اعلام کرد که این اقدام در خدمت تضمین عدم وقوع جنگ است. به گفته یک مقام حزب لیبرال دموکرات آلمان توازن بازدارندگی که توسط روسیه مختل شده بود در اینجا در حال بازسازی است.

البته اینکه آیا استقرار تسلیحات آمریکایی در آلمان به تحقق این هدف کمک می کند یا نه در میان مردم آلمان بحث‌برانگیز است: 47 درصد از افرادی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، انتظار اثر بازدارنده بر روسیه دارند، 45 درصد نظر مخالف دارند، هشت درصد نیز بلاتکلیف هستند. در ایالت های آلمان غربی، نیمی از آنها بر این باورند که بازدارندگی در سایه این طرح تقویت می شود.

در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که از سال 2026، تسلیحات دوربرد ایالات متحده برای اولین بار از دهه 1990 دوباره در آلمان مستقر خواهند شد. "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان این موضوع را با شکاف جدی توانمندی در اروپا توجیه کرد. "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم توضیح داد که این تصمیم برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است.

با این حال، انتقاداتی نیز وجود داشت که قبل از این تصمیم هیچ بحثی وجود نداشته است. به عنوان مثال، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق آلمان در این باره گفت که آنچه او را آزار می‌دهد قصد استقرار خود این تسلیحات نیست، بلکه این واقعیت است که هیچ بحث عمومی در مورد آن در آلمان وجود ندارد.

"اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان اولین بار در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن درباره این اقدام اظهار نظر کرد. وی از یک "تصمیم بسیار خوب" صحبت کرده و تاکید کرد: آلمان باید حفاظت خود را با بازدارندگی داشته باشد. به گفته وی سلاح های دقیق برای این امر ضروری است.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان اخیرا بار دیگر به ایالات متحده آمریکا اجازه داده است که موشک های دوربرد در آلمان مستقر کند. پیش از این اقدام مذاکرات طولانی انجام شد و انتقادات تندی به این اقدام به ویژه از سوی حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و چپ صورت گرفت.

با وجود همه این انتقادها وزیر دفاع آلمان هم اخیرا در سخنانی در ایالت هاوایی آمریکا ضمن رد همه انتقادها از توافق برلین با واشنگتن برای استقرار تسلیحات دوربرد در خاک کشورش این طرح را یک اقدام برای بازدارندگی واقعی در برابر روسیه دانسته است.

در مسکو سخنان روشنی در مورد این استقرار برنامه‌ریزی‌شده وجود داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی، به واشنگتن هشدار داده است که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ