آداب زیارت| صدقه ضامن سلامت مسافر

اقتصاد ایران: صدقه یکی از آداب سفر هم محسوب می‌شود و ممکن است بلاهای مقدر را از انسان دفع کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در آموزه‌های اسلام درباره ارزش و اهمیت صدقه سفارشات زیادی شده است. آیات قرآن و روایات دربارۀ کیفیت و اهمیت صدقه بیانات روشنی دارند.  در صورت کلی دو نوع صدقه مطرح است: یکی صدقه واجب مثل زکات و یکی هم صدقه مستحب. صدقه مستحبی یکی از کارهای ارزشمند اجتماعی است که البته دارای آدابی است و رعایت آنها در افزایش ثواب صدقه، نقش بسزایی دارد. جلب محبت پروردگار، دفع بلا، سعادت دنیا و آخرت، تبدیل بدبختی به سعادت، کفارۀ گناهان، دفع مرگ بد و زشت و دفع اندوه از جمله آثار صدقه در آیات و روایات برشمرده شده است.

البته باید مدنظر داشته باشیم که صدقه به پرداخت پول نیست بلکه طبق فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله «هر کار پسندیده و خیری که در حق انسان فقیر و یا ثروتمند انجام شود، صدقه محسوب می‌شود، پس در راه خدا صدقه بدهید اگرچه نصف خرما باشد؛کلّ معروفٍ صَدقَةٌ الی غَنِیٍ و فقیرٍ فتَصَّدقوا و لَوْ بِشِقِّ تَمْرةٍ.» منتها پرداخت مال از بهترین نوع از انجام صدقات و مبرّات است. 

صدقه یکی از آداب سفر هم محسوب می‌شود و ممکن است بلاهای مقدر را از انسان دفع کند. چه بسا افرادی که قبل از آغاز سفرشان صدقه پرداخت کردند و اقرار کردند از یک حادثه جان سالم به در برده‌اند؛ از این جهت است که امام صادق علیه‌السلام فرمود:

«اِفتَتِحْ سَفَرَکَ بالصَّدقَةِ و اخرُجْ إذا بَدا لکَ؛ فإنَّکَ تَشتَرِی سلامَةَ سَفَرِکَ»؛ یعنی مسافرت خود را با صدقه دادن آغاز کن و هرگاه خواستى بیرون برو؛ زیرا [با صدقه دادن] سلامت سفرت را مى‌خرى.» 

در این روایت تصریح بر این موضوع دارد که پرداخت صدقه سبب تضمین سلامت می‌شود. 

انتهای‌پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ