آخرین آمار از مناسب‌سازی مترو تهران برای معلولان اعلام شد

اقتصاد ایران: براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت بهره‌برداری مترو تهران، از ۱۵۹ ایستگاه فعال در خطوط هفتگانه، تعداد یک‌هزار و ۲۷۷ دستگاه پله برقی موجود است که در خط ۱ تعداد ۱۷۰ ، خط ۲ تعداد ۱۲۴ ، خط ۳ تعداد ۲۷۹ ، خط ۴ تعداد ۲۲۷ ، خط ۵ تعداد ۳۱ ... قرار دارد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، موضوع مناسب معابر و مبلمان شهری یکی از مواردی است در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تاکید شده است و دستگاه‌های دولتی و عمومی مکلف به اجرای آن هستند. برهمین اساس نیز شهرداری‌ها در سراسر کشور تمهیداتی را این امر در دستور کاری خود قرار داده‌اند. هر چند که موضوع مناسب‌سازی معابر و مبلمان شهری در شهرها به ویژه کلان شهرها متفاوت است و برخی از شهرها اقدامات مناسب‌تری در این بخش انجام داده اما برخی از شهرها به ویژه کلان شهر درصد کمتری از معابر خود را برای معلولان و حتی سالمندان مناسب‌سازی کرده‌اند.

این در حالیست که در قالب ستاد مناسب‌سازی کشور تصمیات و مصوباتی برای موضوع مناسب‌سازی در کشور انجام می‌شود هر چند که برخی از مصوبات این ستاد در شهرها و کلان شهرها عملیاتی و اجرا نمی‌شود.

مناسب سازی و رفع نواقص دسترس پذیری ساختمان‌های دولتی و عمومی وابسته به دولت برای تردد جانبازان و افراد دارای معلولیت (از جمله ساختمان‌ها، معابر و اماکن عمومی)، مناسب سازی ناوگان حمل و نقل کشور برای معلولان، دسترس پذیر کردن درگاه ها و وب گاه‌های الکترونیک به منظور مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت بر اساس موضوع ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، از موضوعات مطرح شده در بیست و نهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در تاریخ 5 آذرماه سال 1402 بوده است.

غلام رضا رضایی فر؛ رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش در سال 1402 گفت: طراحی و رونمایی از نشان طلایی و نقره ای مناسب سازی و عقد تفاهم‌نامه همکاری فی ما بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان بهزیستی کشور (دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور) از مهمترین اقدامات این دبیرخانه به شمار می‌آید.

وی همچنین پایش تمامی ایستگاه‌های راه آهن کشور و تشکیل کارگروه مشترک جهت انجام مناسب‌سازی کامل و دسترس‌پذیری ایستگاه‌های راه آهن، پیگیری مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری وبگاه‌ها و درگاه‌های ارائه خدمات اینترنتی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری ماده 11 آیین‌نامه اجرایی ماده 3 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در خصوص گنجاندن سرفصل‌های مرتبط با مناسب‌سازی در دروس آموزشی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش را از دیگر دستاوردهای سال 1402  نام برد.

رضایی فر افزود: جلب مشارکت تشکل‌های غیردولتی افراد دارای معلولیت و جانبازان در ارتقاء وضعیت دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی برطبق سند راهبردی مناسب‌سازی کشور، تهیه و پخش کلیپ و تیزرهای آموزشی مربوط به مناسب‌سازی از صدا و سیما، بررسی وضعیت دسترس‌پذیری ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی، شروع تدوین سند راهبردی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور و تشکیل 6 جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور از مهمترین اقدامات سال 1402 بوده است.

همچنین یکی از اماکن و محل‌های پرتردد جامعه معلولان، سالمندان و... استفاده از مترو و حضور در ایستگاه‌های مترو است که القاعده باید بگونه‌ای مناسب سازی شود تا اقشار مختلف به ویژه معلولان دسترسی مناسب و راحتی برای حضور در ایستگاه‌های مترو و استفاده از مترو داشته باشند.

یکی از موضوعاتی بارها از سوی مسئولان شهری در ادوار گذشته و فعلی بر آن تاکیده شده است افتتاح کامل ایستگاه‌های مترو و دسترس پذیری برای جامعه معلولان است و تاکید شده است که تا زمانی که ایستگاه‌های مترو جهت حضور معلولان و... مناسب سازی نشده است به هیچ عنوان مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.

برهمین اساس بنا بر آمار اعلام شده از سوی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه تا پایان تیر ماه سال جاری از مجموع 159 ایستگاه در حال بهره برداری تعداد 98 ایستگاه معادل 61 درصد  دارای مسیر ویژه نابینایان در تراز سکو هستند. بیشترین مسیر نابینایان در خطوط 1 و 2 برابر آمار 72 درصد ایستگاه‌ها به این مسیر مجهز شدند.

از مجموع159 ایستگاه در حال بهره برداری در قالب هفت خط، تعداد 125 ایستگاه معادل 78 درصد دارای رمپ یا ورودی همسطح هستند. خط پنج تمامی13 ایستگاه  دارای سطح شیب دار در ورودی ایستگاه است و به ترتیب خط سه با 92 درصد خط شش 91و خط 7 با 90درصد این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

از 159 ایستگاه فعال در خطوط هفتگانه، تعداد یک‌هزار و 277 دستگاه پله برقی موجود است که در خط 1 تعداد 170 ، خط 2 تعداد 124 ، خط 3 تعداد 279 ، خط 4 تعداد 227 ، خط 5 تعداد 31 ، خط 6 تعداد 193 و در خط 7 تعداد 253 دستگاه پله برقی است که خط 3 بالاترین تعداد پله برقی را دارد.

تعداد 48 ایستگاه دارای آسانسور فعال هستند که معادل 30 درصد ایستگاه دارای آسانسور و 70 درصد فاقد آسانسور است. خط 5 با 84 درصد دارد بالاترین میزان ایستگاه‌های دارای آسانسور را  و  خطوط 4 و 6 فاقد آسانسور فعال را بخود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ