افزایش ۳ درجه‌ای دمای هوای اردبیل بالاتر از میانگین جهانی

اقتصاد ایران: اردبیل- مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: افزایش دمای سه درجه‌ای اردبیل در ۵۰ سال اخیر از میانگین جهانی بالاتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید کوهی صبح جمعه با حضور در دفتر خبرگزاری مهر به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: به دنبال تغییر اقلیم در کل دنیا ما با شرایط آب و هوایی متفاوتی روبرو هستیم که بیشتر دلایل حادث شدن این وضعیت مربوط به گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در جو است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در یک دوره ۵۰ ساله افزایش دمای هوا در کل جهان یک درجه اعلام شده در ایران این افزایش دو درجه و در استان اردبیل سه درجه است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: دمای هوای پاییز سال گذشته ۳.۳ درجه، زمستان دو درجه، بهار کمتر از یک درجه و تابستان نیز تاکنون ۸ دهم درجه افزایش بالاتر از میانگین بلندمدت را نشان می‌دهد.

کوهی مدت زمان یخبندان و هوای سرد در اردبیل را کمتر از ۱۰۰ روز و بیشینه دمای آن را ۳۵ درجه اعلام و تصریح کرد: همین تغییر اقلیم به کم بارشی زمستان، خشکسالی پاییز و بارش‌های عجیب برف منجر شده که در سال زراعی جاری نمونه‌هایی از آن را شاهد بودیم.

وی موضوع پیش بینی هواشناسی و صدور هشدارهای سطح قرمز و نارنجی را یادآور شد و بیان کرد: با خرید تجهیزات و امکانات جدید ما قادر هستیم لحظه به لحظه مسیر جاری شدن سیل و نحوه مقابله با آن را هشدار دهیم که همین امر امسال به کاهش تلفات جانی و مالی در استان منجر شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: رسانه‌ها در انعکاس هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی یار و همراه ما هستند که در این بین خبرگزاری مهر سنگ تمام گذاشته است.

کوهی افزود: ما تعامل خوبی را با مجموعه جهاد کشاورزی برای اطلاع رسانی اوضاع جوی به کشاورزان برقرار کردیم به طوری که زمان کاشت، داشت و برداشت و اطلاعات هواشناسی مربوط به سمپاشی، کودپاشی و شرایط مناسب برداشت محصول را اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی گفت: اگر مجموعه‌های ورزشی ما در این استان به همراه شهرک‌های صنعتی و محل استقرار واحدهای تولیدی از الزامات هواشناسی بهره می‌برد ما امروز با شرایط آلودگی هوا و یا جریان‌های متغیر هواشناسی گاه آزاردهنده روبرو نمی‌شدیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از راه اندازی مرکز مطالعات تغییر اقلیم در استان خبر داد و اظهار کرد: قرار است یکی از ساختمان‌های هواشناسی به این امر اختصاص یابد تا با تجهیز این مرکز بتوانیم خدمات علمی، کارشناسی و فنی را ارائه کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ