کشتی فرنگی در المپیک؛ سه فینالیست با «قلب شیر» پسران رنگرز

اقتصاد ایران: اتفاقی که تیم ملی کشتی فرنگی لیاقت آن را داشت در المپیک ۲۰۲۴ پاریس رخ داد؛ سه فینالیست در بزرگترین آوردگاه ورزش جهان.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌ رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک 2024 برای ایران شیرین و فراموش نشدنی به پایان رسید:‌ با دو طلا،‌ یک نقره و یک برنز. تیم حسن رنگرز در این رقابت‌ها سه فینالیست داشت،‌ مثل المپیک 2012 لندن.

پسران رنگرز در پاریس قلب شیر داشتند و این تیم نتایجی رؤیایی را در المپیک رقم زد. راهیابی به فینال در سه وزن کار بسیار ارزشمندی بود، ضمن اینکه پیش از آن هم در سنگین‌وزن موفق به کسب نشان برنز شده بودیم.

* 60 کیلوگرم:‌ یک پنجمیِ باارزش و خداحافظی احساسی

مهدی محسن‌نژاد خودش سهمیه المپیک را گرفت،‌ با پنجمی در مسابقات جهانی 2023 بلگراد. او در مصاف انتخابی با امیررضا ده‌بزرگیِ‌ جوان، حضورش در المپیک را قطعی کرد. محسن‌نژاد که در دو سال اخیر ملی‌پوش 60 کیلوگرم ایران بوده، بعد از یک دور استراحت، فرگات الجزایری را 9-صفر برد و در ادامه با همین نتیجه به کنیچیرو فومیتای ژاپنی باخت.

در گروه شانس مجدد 10-یک کوین رودریگوئز آرماس کوبایی را برد و به دیدار رده‌بندی رسید اما در مصاف بسیار سخت با ژولمان شارشنبکوف قهرمان سال گذشته جهان از قرقیزستان 3-یک باخت و به عنوان پنجمی رضایت داد.

او که در گروه سختی قرار گرفته بود، بعد از این شکست،‌ تحت تأثیر فشار روانی بالا، خداحافظی احساسی از دنیای قهرمانی داشت. خواست کفشش را دربیاورد که حسن رنگرز مانع از این کار شد. هنوز سکوهای نرفته زیادی برای کشتی‌گیر بهبهانی که برادرانش هم عضو تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان هستند،‌ وجود دارد که می‌تواند فتح‌شان کند.

المپیک 2024 پاریس , کشتی فرنگی ,

* 67 کیلوگرم:‌ طلای ناب پسر عجیب کشتی دزفول

آنهایی که در دو سال گذشته از نزدیک اخبار کشتی را دنبال می‌کنند،‌ منتظر شگفتی‌سازی سعید اسماعیلی بودند. کشتی‌گیری که پله پله بالا رفته و سال گذشته برای آنکه در رده سنی بزرگسالان مدعی شود، قید حضور دوباره در جوانان جهان را زد.

سهمیه این وزن را محمدرضا گرایی با برنز مسابقات جهانی بلگراد گرفت و به دلیل شکستی که در تورنمنت مجارستان مقابل اسماعیلی تجربه کرد،‌ دوبنده تیم ملی را از دست داد و کشتی‌گیر جوان، صاحب دوبنده شد.

سعید اسماعیلی بعد از رهایی از محرومیت، قهرمان تورنمنت وهبی‌امره و آسیا شد و سپس به تورنمنت رنک‌دار مجارستان رفت و آنجا با شکست عجیبی که مقابل لوئیز اورتا سانچز داشت، به مقام سومی رسید.

کشتی‎‌گیر ذزفولی دور اول اسحاق قایوی الجزایری را 10-صفر برد و بعد ازآن انتقام شکست قبلی از سانچز را یک طرفه و با نتیجه 9-صفر گرفت. در نیمه‌نهایی درحالیکه چلنج درست و به موقع از سوی حسن رنگرز و مجید رمضانی، ضربه فنی را ملغی کرد،‌ 10-4 اسلاویک گالستیان ارمنی را برد و در فینال هم 6-5 پرویز نصیبوف اوکراینی نایب قهرمان المپیک قبلی را شکست داد و به مدال طلا رسید.

اسماعیلی هنوز در کشتی‌هایش خامی‌هایی دارد که ممکن است کار دستش بدهد، اما 21 سالش هم نشده و قطعاً با اعتماد به نفسی که از طلای المپیک می‌گیرد،‌ می‌تواند در آینده خیلی مطمئن‌تر مقابل حریفان ظاهر شده و با خیال آسوده‌تر مدالش را بگیرد.

المپیک 2024 پاریس , کشتی فرنگی ,

* 77 کیلوگرم: باخت به آمویان و کسب عنوان هشتمی

امین کاویانی‌نژاد سهمیه‌ای که محمدعلی گرایی نتوانست در مسابقات جهانی سال گذشته بگیرد را در رقابت‌های گزینشی بیشکک به دست آورد و پس از آنکه در تورنمنت وهبی‌امره بعد از دیسکالیفه شدن محمدرضا مختاری،‌ بالاتر از این کشتی‌گیر و همچنین امیر عبدی و علی اسکو قرار گرفت،‌ صاحب دوبنده تیم ملی شد و پس از آن هم فرصت دوباره به گرایی و مختاری در تورنمنت مجارستان را به نظاره نشست تا باتوجه به عدم طلایی شدن‌شان در بوداپست،‌ او المپیکی شدن خود را قطعی کند.

کشتی‌گیر اندیمشکی دور اول 1-1 یوسوانیس فلورس کوبایی را برد و در دور دوم 3-صفر مغلوب مالخاز آمویان ارمنی شد و باتوجه به شکست این کشتی‌گیر در نیمه‌نهایی،‌ از دور رقابت‌ها حذف شد. او که برای دومین بار صاحب دوبنده تیم ملی شده بود، درنهایت عنوان هشتمی المپیک را به دست آورد.

المپیک 2024 پاریس , کشتی فرنگی ,

* 87 کیلوگرم:‌ کار بزرگ مُهمدی نیمه‌تمام ماند

اینکه چند ماه بعد از تغییر وزن و رفتن به وزن المپیکی بتوانی فینالیست المپیک شوی،‌ کار بزرگی است که علیرضا مُهمدی آن را انجام داد اما با رضایت به نقره،‌ تمام کردن این کار بزرگ، محول شد به آینده.

علیرضا سال گذشته در 82 کیلوگرم هم فینالیست جهانی شده و مدال نقره گرفت. پس از آن تغییر وزن داد و کارش در چرخه را از نقطه صفر شروع کرد. علاوه بر شکست ناصر علیزاده در فینال مسابقات کشوری،‌ سهمیه‌ای که او در بلگراد نگرفته بود را در مسابقات گزینشی آسیایی گرفت.

مُهمدی در پاریس 9-صفر کارلوس مونوز جارامیلو کلمبیایی را برد و پس از آن آرکادیوز کولینیچ لهستانی که علی چنگیز را شکست داده بود،‌ 10-یک از پیش رو برداشت و در نیمه‌نهایی هم 3-3 ژان بلنیوک قهرمان جهان و المپیک از اوکراین را برد.

در فینال 7-صفر به سمون نوویکوف بلغاری که پیش از آن دیوید لوسونچی را شکست داده بود،‌ باخت و به نقره رضایت داد.

المپیک 2024 پاریس , کشتی فرنگی ,

* 97 کیلوگرم: سید خوب،‌ انگیزه بالا و متفاوت از همیشه برای طلا

محمدهادی ساروی در درست‌ترین زمان ممکن، همه شکست‌های سال‌های اخیرش را جبران کرد و با بهترین ورژن خود،‌ قهرمان المپیک شد. او که قبلاً سه بار به الکسانیان و یک بار به روسیلو باخته بود،‌ این بار بالاتر از کشتی‌گیران ارمنستان و کوبا، سکوی اولی 97 کیلوگرم را به خود اختصاص داد. البته از تدبیر کادرفنی هم نگذریم که هادی را با اعزام به تورنمنت رنک‌دار مجارستان،‌ صاحب سیدی کردند که تا فینال برخوردی با حریفان اصلی‌اش نداشته باشد.

هادی از گروه ساده‌تر و بدون آنکه به زحمت بیفتد به فینال رسید،‌ اما الکسانیان 30 ساله مسیری سخت و ناهموار را برای فینالیست شدن تجربه کرد. یک کشتی بسیار سخت با رستم آساکولوفی گرفت که می‌خواست امسال بالاخره از کشتی خداحافظی کند و بعد از آن در نیمه‌نهایی مبارزه سنگینی با روسیلو داشت و بعد از غلبه بر آنها به فینال رسید.

در مقابل ساروی 10-یک جوزف راو آمریکایی، ‌8-صفر اوزور دژوزوپبیکوف قرقیزستانی و 6-صفر محمد گبر مصری را برد و در فینال هم 4-یک از سد آرتور الکسانیان گذشت و طلای المپیک را گرفت.

المپیک 2024 پاریس , کشتی فرنگی ,

*130 کیلوگرم: میرزازاده فقط حریف لوپز نشد

از قبل قابل پیش بینی بود که رنگ مدال امین را اینکه کجای جدول با لوپز برخورد کند،‌ مشخص خواهد کرد. لوپزی که برای پنجمین طلای المپیکش به پاریس آمده بود و با آن جثه متفاوت،‌ حتی در 42 سالگی هم کسی نتوانست شکستش دهد.

میرزازاده که سال گذشته با شکست رضا کایالپ قهرمان سنگین وزن جهان شده بود، حریف آمریکایی را 3-یک برد و بعد از آن با همین نتیجه مغلوب میخایین لوپز کوبایی شد. در گروه شانس مجدد 9-صفر لی سئونگ چان کره‌ای را برد و در دیدار رده‌بندی هم از سد صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی تیم ملی آذربایجان 4-صفر گذشت و به مدال برنز المپیک رسید.

در این وزن دو نفر بعد از مسابقات از دنیای قهرمانی خداحافظی کردند؛ لوپز و شریعتی،‌ ضمن اینکه کایالپ هم با محرومیت به خاطر دوپینگ مواجه شده و قطعاً با این شرایط جدید معادلات در سنگین وزن تغییراتی خواهد داشت.

المپیک 2024 پاریس , کشتی فرنگی ,

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ