سالانه ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری نوین مجهز می شوند

اقتصاد ایران: ارومیه- معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی از تجهیز سالانه۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، صادر نیازی شهرکی پنجشنبه شب در سفر در اتمام سفر یک روزه به آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تجهیز سالانه ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار است، اظهار کرد: از مجموع سه میلیون هکتار سیستم آبیاری اجرا شده در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هکتار آن توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر توسط کشاورزان با تسهیلات بلاعوض یا به صورت خودیاری بوده است.

وی ادامه داد: بخش اعظم بزرگترین طرح ملی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی غرب و شمال غرب کشور در سطح ۶۱ هزار هکتار در استان آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

اجرای طرح ملی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی غرب و شمال غرب کشور در آذربایجان غربی

نیازی شهرکی افزود: بزرگترین طرح آبرسانی و زهکشی اراضی کشاورزی ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز محدوده غرب و شمال غرب کشور را تحت پوشش کامل قرار می‌دهد که برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در سطح ملی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: تکمیل به موقع این طرح مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست و اعتبار مورد نیاز برای رفع نقص، تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تأمین و متناسب با پیشرفت فیزیکی تخصیص می‌یابد.

نیازی شهرکی افزود: از ۲۲۷ هزار هکتار این طرح تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار با تأمین آب تحویل بهره‌برداران شده و ۱۰۰ هزار هکتار آن با پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصد به دلیل محدودیت منابع مالی متوقف شده بود که سال گذشته به دستور مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار به وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای تکمیل این پروژه اختصاص پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: با انعقاد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران جدید طرح، در نظر داریم با پیگیری‌ها و جلسات برگزار شده، حداکثر ظرف آذرماه سال جاری بخش اعظمی از طرح را تکمیل و تحویل بهره برداران کنیم.

وزارت نیرو در تأمین آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان به موقع اقدام کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مراحل پیشرفت این طرح بسیار عظیم، هر هفته از سوی مجموعه دستگاه‌های اجرایی و به صورت دوره‌ای توسط دستگاه‌های نظارتی در حال رصد است، اظهار امیدواری کرد؛ وزارت نیرو برای تأمین آب به موقع اقدام کند تا بخش دیگری از اراضی برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

نیازی شهرکی همچنین با اشاره به ضرورت تقویت حوزه آب و خاک برای کشاورزی پایدار و مطمئن و تضمین امنیت غذایی، تسریع در روند اجرای طرح‌های آبیاری نوین را از دغدغه‌ها و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: کل اراضی آبی کشور حدود ۸ میلیون هکتار بوده که درجهت افزایش بهره‌وری آب و مدیریت مصرف آن تاکنون سه میلیون هکتار آن مجهز به سامانه نوین آبیاری شده است.

سالانه ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری نوین مجهز می‌شوند

نیازی شهرکی با بیان اینکه تجهیز سالانه ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار است، اظهار کرد: از مجموع سه میلیون هکتار سیستم آبیاری اجرا شده در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هکتار آن توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر توسط کشاورزان با تسهیلات بلاعوض یا به صورت خودیاری بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم توسعه مقررشده است در راستای تداوم اجرای سیستم آبیاری نوین سالانه ۲۰۰ هزار هکتار سامانه‌های آبیاری تحت فشار و ۱۵۰ هزار هکتار آبیاری زیر سطحی در کشور اجرا شود. یک راهکار مهم برای کاهش این بحران است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ