معرفی برگزیدگان جشنواره کودک‌ونوجوان و انتصاب رئیس کتابخانه مجلس

اقتصاد ایران: معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره کودک‌ونوجوان و انتصاب رئیس کتابخانه مجلس از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه کتاب و ادبیات در این هفته بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در مطالعه و مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات ۸ خبر مهم به چشم می‌آید که معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره کودک‌ونوجوان و انتصاب رئیس کتابخانه مجلس از جمله آنها هستند.

آغاز به کار نمایشگاه کتاب مدینه، درگذشت آخرین بازمانده جنبش سورالیسم، امضای تفاهمنامه کتابخانه ملی با سازمان ملی هوش مصنوعی، امضای تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌ها با بنیاد صحیفه سجادیه، آغاز به کار یک ناشر جدید در حوزه ادبیات، لزوم تلاش جهادی برای غنی‌سازی کتاب کودک و نوجوان هم از جمله دیگر اخبار مهمی هستند که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

آغاز به کار نمایشگاه کتاب مدینه

سازمان ادبیات، نشر و ترجمه عربستان اعلام کرد با هدف ترویج کتاب‌خوانی و حمایت از نشر، سومین دوره نمایشگاه کتاب مدینه را به مدت ۷ روز در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه ۳۰۰ ناشر عربستانی، عربی و بین‌المللی از ۱۳ کشور در ۲۰۰ غرفه حضور دارند و عموم مردم می‌توانند از این‌رویداد بازدید کنند.

درگذشت آخرین بازمانده جنبش سورالیسم

در حالی که مکتب سورالیسم ۱۰۰ ساله شده، آنی لوبرون یکی از آخرین نمایندگان آن که تمام زندگی‌اش به این جنبش وفادار بود، درگذشت. وی تا پایان به روحیه شورشی که برتون در سال ۱۹۲۴ این سبک را شکل داد، وفادار ماند.

انتشارات گالیمار روز پنجشنبه، یکم آگوست خبر درگذشت این نویسنده را تأیید و از وی به عنوان «متفکر عظیم زمان ما» و یکی از آخرین ناظرانی یاد کرد که از افسون زدگی جهان و گورکنان شعر می‌نوشت.

آنی لو برون که سال ۱۹۴۲ در رن متولد شد، سال ۱۹۶۳ با آندره برتون آشنا و مانند دوست نقاشش توین، به سرعت به یکی از حلقه دوستان شاعر بدل شد و تا زمان درگذشت او در سال ۱۹۶۶ در این حلقه ماند.

امضای تفاهمنامه کتابخانه ملی با سازمان ملی هوش مصنوعی

تفاهمنامه همکاری میان سازمان ملی هوش مصنوعی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای ارتقای ظرفیت‌ها و بسترهای فناورانه توسط علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محمدسعید سرافراز دبیر شورای ملی راهبری و رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی امضا شد.

امضای تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌ها با بنیاد صحیفه سجادیه

تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با هدف تدوین نظام معنی در حوزه دعا و نیایش و نهادینه سازی فرهنگ صحیفه سجادیه در جامعه، دوشنبه ۱۵ مرداد ماه در نشستی با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مرتضی وافی، مدیرعامل بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه امضا شد.

انتصاب رئیس کتابخانه مجلس

محمد باقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۵ مرداد با صدور حکمی مسعود معینی پور عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم و از فضلای حوزه علمیه قم را به ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

معینی پور تا سال ۱۴۰۱ مدیر شبکه چهار سیما بود و برنامه‌های شوکران، زندگی پس از زندگی، روایت سپید، اینجا و خیلی دور، خیلی نزدیک از برنامه‌های تولیدی این شبکه در دوران مدیریت اوست.

آغاز به کار یک ناشر جدید در حوزه ادبیات

مؤسسه فرهنگی و هنری راوی قلم زرین آئین رونمایی از نشر راوی را در حوزه تخصصی ادبیات در امتداد فعالیت‌های ادبی و هنری و برای گسترده‌تر کردن فعالیت‌های فرهنگی، در محل کافه کتاب ونک برگزار کرد.

در این نشست که سید محمدحسین حسینی و سعیده اسداللهی، مدیران مسئول این نشر به همراه جمعی از مهمانان و علاقه مندان به هنر و ادبیات حضور داشتند، اهداف و سیاست‌های راه اندازی این انتشارات تبیین شد.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواده کتاب کودک‌ونوجوان

برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان چهارشنبه ۱۷ مردادماه در تالار وحدت معرفی شدند.

به گفته حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات در نخستین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در بخش شعر ۲۲۵ کتاب، بخش داستان کوتاه ۲۱۲۵ کتاب، بخش داستان بلند و رمان ۱۶۰ کتاب، کلیات ۵۵۶ کتاب، پژوهش ۴۰ کتاب و در مجموع ۳۱۰۶ کتاب در بخش تصویرگری مورد داوری قرار گرفتند.

لزوم تلاش جهادی برای غنی‌سازی کتاب کودک و نوجوان

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نخستین جشنواره کودک‌ونوجوان گفت: به دلایل متعددی که کارشناسان بهتر و بیشتر می‌دانند، میل به تولید و تألیف در حوزه ادبیات بومی آن‌چنانی که بایستی اوج بگیرد نبوده. شاید مهم‌ترین بخش تأمین‌کننده نیاز در این حوزه مربوط به کارهای ترجمه‌ای است؛ چه به لحاظ متن و چه استفاده از گرافیک و نقاشی و تصویرسازی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به کار مهمِ جهادی و در عین حال ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیاز داریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ