گنبد حرارتی به منابع زیستی شوک زیادی وارد می کند

اقتصاد ایران: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وجود گنبد حرارتی در مرداد امسال در پهنه وسیعی از کشور رخ داد و این موضوع می‌تواند شوک بسیار زیادی به منابع زیستی و طبیعی وارد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه در حاشیه افتتاح پروژه‌های محیطی زیستی استان تهران با اشاره به اینکه با توجه به شرایط تغییر اقلیمی که حاکم بر جهان شده و کشور ما هم تحت تأثیر قرار گرفته است وقتی شرایط پایدار یک منطقه اهم از بارش و درجه حرارت دست خوش تغییر می‌شود اولین جایی که دچار شوک می‌شود تنوع زیستی اهم از پوشش گیاهی و جانوری است، افزود: یکی از خصوصیات تغییرات اقلیمی نابسامانی‌های اقلیمی است به نحوی که گرم‌ترین یا سردترین روزهای سال از لحاظ زمانی جا به جا می‌شوند.

وی ادامه داد: آن چیزی که امسال شاهدش بودیم وجود گنبد حرارتی در مرداد امسال است و اگر در آمار اقلیمی در دراز مدت نگاه کنیم همچنین حرارت‌هایی را به این صورت و در پهنه وسیعی از کشور به ندرت مشاهده کرده‌ایم و این رخداد شوک بسیار زیادی به منابع زیستی و طبیعی وارد خواهد کرد.

سلاجقه با بیان اینکه در چنین شرایطی سطح تبخیر نه تنها در منابع آبی بلکه در پوشش گیاهی نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در چنین شرایطی یک شیب منفی اتفاق افتاده و گیاه پژمرده می‌شود و به طبع آن پوشش جانوری هم تحت تأثیر قرار گرفته و نهایتاً مجموع چرخه حیات دستخوش تغییر خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست مأمور شده‌اند که بر اساس داده‌های اقلیمی و هواشناسی تحلیل جامعی برای گنبد حرارتی ارائه دهند، افزود: همچنین معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اثرات گنبد حرارتی را بر تنوع زیستی بررسی خواهد کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دو موضوع سازگاری که بحث اساسی در تغییرات اقلیمی است و انتشار، باید روند این موضوعات را از لحاظ علمی و آماری بررسی کنیم تا بتوانیم برای مدیریت منابع زیستی کشور راهکاری ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش مردم در حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: خوشبختانه ملت شریف ما در بحث حفظ محیط زیست از مسئولان جلوتر بوده در این حوزه مطالبه‌گر هستند و ظرفیت و ارزش مناطق طبیعی را از لحاظ تنوع زیستی به خوبی می‌دانند.

سلاجقه با تاکید بر اینکه همه باید در استفاده از طبیعت قوانین حاکم بر طبیعت را رعایت کنند، اظهار داشت: شهروندان در مناطق با شرایط اقلیمی که با افزایش حرارت روبروست زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند، رها کردن زباله در طبیعت می‌تواند باعث تمرکز نور خورشید و ایجاد آتش سوزی و نابودی طبیعت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به ایجاد سامانه پلاک خوان خودرویی در پارک ملی لار، تصریح کرد: کنترل ورود و خروج و مدت زمان حضور گردشگران در مناطق طبیعی و همچنین نحوه ورود دام و عشایر به این منطقه بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند الگویی برای مدیریت سایر پارک‌های ملی کشور باشد.

علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه یکی از عمده‌ترین مسائل پارک ملی لار حضور گردشگر و عشایر است، افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال ورود عشایر به لار از ورودی ایرا و ورود گردشگران از منطقه پلور خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این منطقه ایجاد سامانه پلاک خوان خودرویی در پارک ملی لار با هدف ایجاد بستری برای استفاده همه گردشگران از طبیعت این منطقه بوده است، افزود: در فرآیند احداث پروژه‌های منطقه لار سعی شده از مصالح طبیعی موجود در منطقه استفاده شود و تجهیز سامانه پلاک خوان و احداث مأمور سرای دلیچایی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان انجام شده است.

مزینانی احداث پاسگاه محیط بانی دریاچه تار را دیگر پروژه افتتاح شده امروز بر شمرد و گفت: منطقه اثر طبیعی ملی دریاچه تار در سال ۸۹ به عنوان اثر طبیعی ملی به تصویب رسید و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و در این منطقه ساختمان قدیمی بود که سال گذشته با اعتباری که تأمین شد پاسگاه جدیدی در منطقه احداث شد تا هم ورودی‌های گردشگری و هم زیستگاه‌های حیات وحش و مسیرهای تردد کنترل شود.

گفتنی است امروز و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار تهران، معاونان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی و آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، سامانه پلاک خوان خودرویی و مأمور سرای دلیچایی پارک ملی لار و پاسگاه محیط بانی دریاچه تار دماوند افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ