TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

اقتصاد ایران: اکستریم برند لوکس مدیران‌خودرو محسوب می‌شود و حدود یک ‌سال است محصولات این برند لوکس در کشورمان معرفی شده و قرار است به‌زودی به‌بازار عرضه شوند.

اکستریم در حقیقت همان برند لوکس زیرمجموعه چری، یعنی Exeed است. سه محصول کراس‌اوور اس‌یووی این کمپانی قرار است به‌بازار عرضه شوند تا معادلات را در بازار بلندقامتان کشور تغییر دهند. بر این اساس کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز این برند یعنی TXL روز سوم تیرماه سال جاری توسط اصحاب رسانه در پیست اتومبیل‌رانی آزادی مورد تست و بررسی قرار گرفت. اکستریم TXL درواقع نسخه ارتقایافته و لاکچری‌تر از چری تیگو ۸ پرو است که با طراحی متفاوت‌تر و لوکس‌تر قرار است به‌بازار عرضه شود.

طراحی جسورانه با ویژگی‌های اسپرت

اکستریم TXL درواقع روی پلت‌فرم نوین کمپانی چری با نام M۳X شکل گرفته است. پلت‌فرم M۳X طبق آن‌چه مدیران کمپانی Exeed اعلام کرده‌اند، به‌زودی در محصولات جگوار-لندروور نیز استفاده خواهد شد.

این خودرو در بازار برخی کشورها مانند آمریکای شمالی با نام Exeed TX معرفی می‌شود؛ اما در بازار خودرو کشورمان با نام اکستریم TXL شناخته می‌شود. این خودرو سال ۲۰۱۹ میلادی در زادگاهش به‌جهان معرفی شد و طولی نکشید که نسخه فیس‌لیفت آن در سال ۲۰۲۱ میلادی راهی ‌بازار شد. تمام نسخه‌هایی که قرار است در بازار کشورمان عرضه شوند، همان نسخه فیس‌لیفت این کراس‌اوور اس‌یووی لوکس میان‌سایز است.

اکستریم TXL از سبک طراحی جدیدی برخوردار است که در ملاقات نزدیک با آن به‌خوبی می‌توان به‌سبک طراحی تازه آن پی برد. با نگاهی به‌پروفیل TXL شاهد یک بدنه با خطوط تیز منقطع هستیم که در جلو با پوزه نسبتا کشیده‌ای همراه است.

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

در بخش عقب خودرو، ستون D زاویه بیشتری دارد. همچنین استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی کاراکتر نافذ و دینامیکی را از این خودرو به‌نمایش می‌گذارد. چهره اکستریم TXL ما را به‌یاد کراس‌اوورهای لندروور می‌اندازد و چراغ‌های باریک و کشیده و سپر عریض این حس را به‌بیننده القا می‌کند.

طراحی چراغ‌های کشیده باریک مزین به‌فناوری LED، خطوط تیز روی کاپوت و یک نوار مشکی پیانویی که در میان چراغ‌های جلو تعبیه شده و نوشته اکستریم روی آن قرار گرفته با خطوط افقی درون سپر و دو LED عمودی در طرفین سپر (چراغ روز) چهره TXL را کاملا اسپرت و جسورانه نشان می‌دهند.

چراغ‌های عقب از طراحی کشیده و باریکی برخوردارند که ما را کمی به‌یاد محصولات لکسوس می‌اندازند. طراحی چراغ‌های کشیده به‌لطف یک نوار LED که حالت پیوسته ایجاد کرده، نمای زیبایی به‌این اس‌یووی کراس‌اوور میان‌سایز می‌بخشد.

همچنین اضافه شدن دو اگزوز ذوزنقه‌ای‌شکل فعال در طرفین سپر و لیپ سپر، چاشنی اسپرت این نمای خودرو را دوچندان می‌کنند. درمجموع اکستریم TXL از نظر طراحی امتیاز بالایی کسب می‌کند و می‌توان گفت از نظر طراحی با تمام هم‌کلاس‌هایش در بازار خودرو کشورمان متفاوت است.

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

کابین لوکس با سبک طراحی مشابه ژرمن‌ها

پس از باز کردن درهای اکستریم TXL با فضای داخلی کاملا لاکچری و البته بسیار خاص و مدرنی مواجه می‌شویم. سبک طراحی داخلی این خودرو از محصولات خودروسازان آلمانی الگو گرفته شده تا فضای بسیار خاص و لوکسی خلق شود. کلیت داشبورد ساده و مینیمال است؛ اما با افزودن یک نمایشگر بزرگ یکپارچه نسبتا خمیده که دارای دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی (یکی برای کلاستر یا مجموعه پشت آمپر و دیگری برای سیستم مولتی‌مدیا یا سیستم اطلاعات-سرگرمی است)، فضای داخلی کاملا مدرن جلوه داده می‌شود.

نمایشگرهای اکستریم TXL مجهز به‌سیستم پردازشگر ۸۱۵۵ اسنپ‌دراگون است که در کراس‌اوورهای اسپرتی مانند فورد مک-ای وجود دارد. طراحی کنسول میانی که به‌بخش میانی داشبورد متصل شده و سه دکمه روتاری روی آن تعبیه شده، دقیقا مشابه محصولات اسپرت مرسدس‌بنز است. طراحی دسته‌دنده در پشت فرمان نیز به‌همین ترتیب طراحی شده است.

طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل تهویه‌هوا که به‌کمک یک بخش مشبک حالت پیوستگی دارند، دقیقا مشابه محصولات فولکس‌واگن بوده و فضای داخلی را جذاب می‌کنند. از آن‌جا که اکستریم برند لوکس زیرمجموعه چری است، از متریال چرم ناپای طبیعی برای صندلی‌ها و از متریال جیر برای پوشش برخی قسمت‌های داخلی استفاده شده تا حس لاکچری بودن را به‌بیننده القا کند.

همچنین طراحی غربیلک‌فرمان دی-کات جدید به‌همراه پدال‌های شیفتر پشت فرمان و طراحی صندلی‌های جدید و قرارگیری یک هداپ دیسپلی بزرگ در مقابل راننده، حس اسپرت بیشتری در زمان رانندگی ایجاد می‌کند. درعین حال از نورپردازی داخلی و سقف پانورامیک نمی‌توان صرف‌نظر کرد که کابین اکستریم TXL را بسیار زیبا و خاص جلوه می‌دهند.

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

به‌لطف طول ۴۷۸۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۸۵ میلی‌متری، فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی‌متری و قامت ۱۷۳۰ میلی‌متری، فضای داخلی این خودرو به‌حدی برای سرنشینان عقب راحت است که گویی با یک کراس‌اوور اس‌یووی سایز بزرگ مواجهیم.

از دیگر نکات خاص در طراحی داخلی اکستریم TXL می‌توان به‌دستگیره‌های در اشاره کرد که به‌شکل بسیار ارگونومی طراحی شده و مکانیزم آن بسیار جالب است. همچنین فضای کابین به‌لطف استفاده از متریال باکیفیت و دقت بالا در مونتاژ، به‌لحاظ عایق‌بندی صدا و حرارت درسطح عالی به‌شمار می‌رود و گویی با یک خودرو تمام‌لوکس کره‌ای روبه‌رو هستیم.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی اکستریم TXL می‌توان به ۶ ایربگ و دارا بودن پنج ستاره ایمنی کامل از موسسه C-NCAP، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار نقاط کور به‌همراه شناسایی عابر پیاده، سیستم فوق هوشمند پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم کنترل فواصل، سیستم کمکی پارک، سیستم فوق پیشرفته کمکی رانندگی ADAS با ۱۲ سنسور راداری، سیستم ترمز اضطراری خودکار هوشمند، کروزکنترل تطبیقی، سنسور باران، سنسور نور، سیستم نشانگر باد تایرها TPMS، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه به‌همراه کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب و مجهز به‌یونیزاسیون و فیلتر N۹۵، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس) و استارت دکمه‌ای، سیستم تنظیم حالت‌های رانندگی در ۷ حالت، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو برقی، سردکن، گرم‌کن، کول‌باکس، درِ صندوق‌عقب برقی با مکانیزم باز شدن هوشمند، شارژر وایرلس، سیستم صوتی سونی مجهز به ۲۳ بلندگو، پشت سری راننده دارای بلندگو، هداپ‌دیسپلی و کنترل سیستم‌ها مبتنی بر فرامین صوتی اشاره کرد.

پیشرانه ۲۶۰ اسب‌بخاری

آن‌چه زیر کاپوت اکستریم TXL جا خوش کرده، همان پیشرانه تیگو ۸ پرومکس است. یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۹۹۸ سی‌سی مزین به‌تکنولوژی پرخوران توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها، پیشرانه این کراس‌اوور اس‌یووی لوکس میان‌سایز را تشکیل می‌دهد.

این موتور موسوم به Acteco F۴J۲۰C مجهز به ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها T-GDI می‌تواند در بهترین حالت ۲۶۰ اسب‌بخار قدرت در ۵۶۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور در ۲۵۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

نکته بسیار مهم درباره پیشرانه این بلندقامت جسور چینی این‌که با توجه به‌حجم موتوری که دارد، قدرت و گشتاور بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌همین دلیل باید در نگهداری از این پیشرانه، نهایت دقت و توجه را داشت. همچنین یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک وظیفه انتقال قدرت به‌چهار چرخ را برعهده دارد.

این گیربکس ساخت کمپانی فوژن (یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی چری) است. در زمان تست درایو با اکستریم TXL و با در نظر گرفتن گرمای محیط در نخستین ماه تابستان، دمای موتور در ۶۵ درجه سانتیگراد قرار داشت و با توجه به این‌که این خودرو ساعت‌ها مورد تست قرار گرفته بود، اما دمای موتور در سطح ایده‌آلی قرار داشت و این امر نشان می‌دهد پیشرانه این خودرو به‌دما وابستگی ندارد و استهلاک نسبتا پایینی دارد.

همچنین با در نظر گرفتن دمای بالای محیط، گیربکس و موتور هماهنگی بسیار خوبی داشته و تعویض دنده‌ها بدون کوبش و ضربه انجام شده و هیچ تاخیری در تعویض دنده‌ها مشاهده نمی‌شد.

همچنین جالب است بدانید که سیستم چهارچرخ‌محرک اکستریم TXL همواره در مدار فعال بوده و این سیستم از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. سیستم انتقال قدرت AWD اکستریم TXL متعلق به‌کمپانی بورگ‌وارنر آمریکاست.

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

TXL؛ کراس‌اوور جسور و چابک اکستریم

۷ حالت رانندگی برای این کراس‌اوور اس‌یووی لوکس میان‌سایز در نظر گرفته شده است؛ اکو، نرمال، اسپرت، برفی، مناسب برای حرکت در مسیرهای شنی، مناسب برای شرایطی که نیاز به‌گشتاور بیشتری وجود دارد و آفرود.

در زمان فعال‌سازی هر یک از این حالت‌های رانندگی، انتقال قدرت متفاوت بوده و تعویض دنده‌ها متناسب با حالت انتخاب شده است. همچنین توان و گشتاور موتور نیز متناسب با حالت انتخاب‌شده، تغییر وضعیت می‌دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ