ماشین‌آلات فرسوده ۴۰درصد کارایی فولادسازی‌ها را از بین می‌برد

اقتصاد ایران: رئیس هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: کارخانه‌های فولادسازی کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد کارایی خود را به علت اینکه ماشین آلات نو نیست از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نادر سیلمانی، رئیس هیأت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: کارخانه‌های فولادسازی کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد کارایی خود را به علت اینکه ماشین آلات آنها نو نیست از دست می‌دهند.

وی افزود: برای افزایش کارایی و تولید، همچنین استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، دولت جدید باید تدابیری برای نوسازی و جایگزینی ماشین آلات این صنعت بیندیشد.

وی به چالش بعدی صنعت فولاد که قطع برق است اشاره کرد و گفت: با قطع برق صنایع فولادی، عملاً از افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر، جلوگیری می‌شود.

سلیمانی افزود: در حال حاضر صنایع فولادی با کسری ۱۲ هزار مگاواتی برق روبروست که اگر برای جبران آن چاره اندیشی نشود ۸۰ تا ۸۵ درصد کارخانه‌های فولادسازی کشور، تعطیل خواهد شد.

وی گفت: با تخصیص ۱۲ هزار مگاواتی برق به کارخانه‌های فولادی، تولیدات این صنعت به ۴۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.

رئیس هیأت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: اگر دولت جدید برق و گاز مورد نیاز صنایع فولادی را به موقع تأمین کند کارخانه‌های فولاد سازی می‌توانند با کل ظرفیتشان کار کنند و تا سال ۱۴۰۴ که انتهای برنامه چشم‌انداز بیست ساله است تولیداتشان را به ۵۵ میلیون تن در سال می‌رسانند.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که دغدغه تولیدکنندگان صنایع فولادی است واردات انواع ورق است؛ با توجه به شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر " جهش تولید با مشارکت مردم" همچنین داشتن مازاد تولید، چرا مجوز واردات ورق سرد و پوشش دار صادر می‌شود؟

سلیمانی گفت: برای واردات ورق سرد، ارز ۴۲ هزار تومانی تخصیص داده می‌شود جالب‌تر اینکه بعد از واردات آن نیز معلوم نمی‌شود در کجا مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های نظارتی باید توجه جدی به مسیر واردات و مصرف محصولات کاربردی داشته باشند افزود: در سه ماهه اخیر ۲۵۰ میلیون دلار ورق‌های فولادی با ارز ۴۲ هزار تومان وارد شده،، اما فروش آنها در داخل با ارز بالای ۶۰ هزار تومان بوده که به نوعی رانت است و در جیب عده‌ای خاص می‌رود.

رئیس هیأت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: کارخانه‌های فولادسازی کشور مثل فولاد مبارکه، شرکت فولاد غرب آسیا، شرکت صنایع هفت الماس، نیاز داخل به ورق تأمین می‌شود با واردات این محصول زیان جدی به این واحدهای تولیدی وارد می‌شود.

سلیمانی افزود: هم اکنون ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که زمینه صادرات ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن در کشور وجود دارد، اما به علت تأخیر در پرداخت ارز مورد نیاز صادرکنندگان، مشکلات نقل و انتقال ارز و پیمان ارزی که از صادرکننده گرفته می‌شود باعث شده که موانع تولید رفع نشود، بنابراین دولت جدید باید برای رفع موانع و تسهیل روند تولید و توسعه صادرات اهتمام جدی داشته باشد.

وی افزود: اگر دولت برنامه جامع و دقیقی برای رفع موانع صادراتی نداشته باشد، عملاً درآمد ارزی ۱۰ میلیارد دلاری از صادرات ۱۵ میلیون تنی فولاد را از دست خواهیم داد، اما با هموار کردن مسیرهای صادراتی و رفع مشکلات نقل و انتقال ارزی، می‌توانیم گام بلندی در مسئله توسعه صنعت فولاد و بخش معدن برداریم.

سلیمانی گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد، در رده بندی اتاق بازرگانی خوش درخشیده به گونه‌ای که با داشتن ۱۷۲ عضو مؤثر، می‌تواند ظرفیت‌های موجود کشور را به بهره برداری برساند و در توسعه کشور گام‌های بلندی بردارد.

رئیس هئیت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: متولی صنعت فولاد باید از دغدغه همه صنعتگران فولاد به عبارتی از معدن تا محصول نهایی با خبر باشد؛ در گذشته افرادی بودند که در کارنامه عملکردشان، تولید یک میلیون تنی فولاد را در دوره مسئولیتشان به نه میلیون تن رساندند، بنابراین استفاده از چنین افرادی در این صنعت، می‌تواند در افزایش و توسعه این صنعت کمک بسزایی داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ