کارگاه روایت نویسی اربعین در کرمانشاه برگزار شد

اقتصاد ایران: کرمانشاه- همزمان با آغاز عملیات اربعین در کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی و مسیر تردد زائران، کارگاه روایت نویسی اربعین با ۳۰ شرکت کننده در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح پنجشنبه همزمان با آغاز عملیات اربعین کارگاه روایت نویسی اربعین در کرمانشاه به همت حوزه هنری این استان و با دعوت از احسان قائدی نویسنده و مدرس نویسندگی خلاق، برگزار شد.

این کارگاه برای ۲ روز طراحی شد که برگزاری آن باحضور ۳۰ نفر از علاقه‌مندان به حوزه روایت نویسی طی روزهای ۱۶ و ۱۷ مردادماه درحال برگزاری است که در گام نخست این کارگاه روایت نویسی نحوه نگارش و شیوه روایت نویسی مطرح شد.

احسان قائدی نویسنده و مدرس نویسندگی خلاق مهمترین اصل شروع نویسندگی را بر پایه «پیرنگ» دانست و اظهار کرد: شیوه روایت نویسی بر پنج اصل مهم بنا کی‌شود که «پیرنگ» هم در داستان نویسی و هم در روایت نویسی اصلی‌ترین مرحله است.

وی افزود: در روایت نویسی نویسنده باید از نقطه شروع تا پایان روایت سیر منطقی از اتفاقات را ترسیم و برنامه‌ریزی کند و در ذهن خود کلیتی از روایت بنا داشته باشد.

این مدرس و نویسنده در جمع هنرجویان روایت نویسی را یک نوشته غیر تخیلی معرفی کرد و تصریح کرد: تمام آنچه در داستان استفاده می‌شود در رعایت نیز استفاده می‌شود غیر از معقول‌های تخیلی چراکه روند و نوشته یک روایت بر اساس و مبنای یک واقعیت خواهد بود.

قائدی در ادامه بیان داشت: زاویه دید یکی دیگر از اصول شروع نویسندگی است و با توجه به شخصیت‌های یک نوشته در روایت نویسی در اکثر مواقع و به ویژه برای شروع روایت نویسی روایت باید از دید و زبان اول شخص باشد.

وی عنوان کرد: پیرنگ، زاویه دید، راوی، صحنه پردازی شامل زمان و مکان و شخصیت پردازی پنج اصل اساسی یک نوشته است.

لزوم توجه به در محتوای روایت نویسی به وحدت مسلمانان و مسئله فلسطین

در ادامه با توجه به برگزاری کلاس روایت نویسی اربعین برای علاقه مندان استاد ونویسنده این کارگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ویژگی‌های این کارگاه، عنوان کرد: امروز در استان کرمانشاه همراه با تعدادی از نویسنده‌های خوب این استان دور هم جمع شدیم تا ضمن آموزش اصول اولیه برای حضور در مراسم بزرگ اربعین و از زیبایی‌ها، جذابیت‌ها و حماسه‌های مراسم اربعین برای مردم کشورمان روایت کنند.

وی افزود: بیش از ۳۰ نفر در کارگاه روایت نویسی شرکت کردند که با اصول اولیه روایت نویسی آشنا خواهند شد و این کارگاه کاملاً بر اساس تجربه‌های نویسندگی شرکت کنندگان در حال برگزاری است.

قائدی به ارزیابی روایت‌های نوشته شده شرکت کنندگان بعد از ایام اربعین اشاره و خاطر نشان کرد: بنابر برنامه‌ریزی انجام شده آثار و روایات تولید شده توسط شرکت کنندگان در قالب یک اثر به چاپ خواهد رسید.

وی ادامه داد: محورهای مطرح شده در کلاس روایت نویسی شامل اولویت‌های سفر و یک روایت در سفر اربعین بود که در این مسیر به لحاظ محتوایی به نکات مهمی همچون وحدت امت اسلامی، وحدت شیعه و سنی و مسئله فلسطین و تقابل با رژیم فلسطین می‌توان توجه کرد چرا که این و مسائل جز مسائل روز دنیای امروز هستند و به لحاظ فنی هم شیوه روایت و شیوه نگارش روایات به شرکت کنندگان آموزش داده شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ