سهام‌داران اینتل بعد از سقوط آزاد ارزش سهام، از تیم آبی شکایت کردند

اقتصاد ایران: سهام‌داران می‌گویند که اینتل مشکلاتی را که منجر به ایجاد نتایج ضعیف از سوی این شرکت و کاهش قابل‌ توجه ارزش سهام آن شده، عمداً پنهان کرده است.

اینتل به‌تازگی و تنها در یک روز، با سقوط شدید سهامش، ۳۲ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. این اتفاق، موجب شد تا اینتل تصمیم بگیرد که برای کاهش هزینه‌هایش، بیش از ۱۵٬۰۰۰ کارمند خود را اخراج کند؛ تصمیمی که حالا منجر به ثبت شکایت از سوی سهام‌داران اینتل شده است.

به گزارش رویترز، سهام‌داران اینتل دیروز شکایتی را علیه اینتل، پاتریک گلسینگر، مدیر اجرایی و دیوید زینسنر، مدیر ارشد مالی این شرکت در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ثبت کردند.

سهام‌داران در این شکایت مدعی شدند که اینتل برخی از مشکلات جدی خود را از آن‌ها پنهان کرده است؛ مشکلاتی که به‌دلیل وجود آن‌ها، اینتل عملکرد ضعیفی داشت و با مسائلی مانند کاهش استخدام و نیاز به تعدیل‌نیرو و همچنین، افت سود سهام خود روبه‌رو شد.

به گفته‌ی سهام‌داران، اظهارات نادرست یا گمراه‌کننده‌ی اینتل درمورد توانایی تولید پردازنده‌هایش، قیمت سهام این شرکت پیشتاز در تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی را از فاصله‌ی ۲۵ ژانویه (۱ بهمن) تا ۱ آگوست (۱۱ مرداد) افزایش داد؛ اما در ۱ آگوست مشخص شد که اینتل صرفاً دست‌وپا می‌زند.

در ۱ آگوست اینتل گفت که حتی تلاش برای آماده‌سازی پردازنده‌هایی که سفارش گرفته است نیز، میلیاردها دلار هزینه‌ی اضافی را برای این شرکت به‌دنبال دارد و نمی‌تواند در هزینه‌های اینتل صرفه‌جویی کند.

اینتل برای حل مشکلات ناشی از کاهش قیمت سهامش، به‌سراغ راه‌حل‌هایی از جمله تعدیل ۱۵ درصد کارکنان فعلی و توقف عرضه‌ی سود سهامش رفته است تا ۱۰ میلیارد دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

در سه ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴، اینتل ۱٫۶۱ میلیارد دلار زیان خالص داشت که در پی کاهش یک‌ درصدی درآمدهای این شرکت و رسیدن به عدد ۱۲٫۸۳ میلیارد دلار رخ داد.

تنها یک روز پس از اعلام گزارش عملکرد سه‌ماهه‌ی اینتل و تصمیم این شرکت برای تعلیق ارائه‌ی سود سهام خود و اخراج ۱۵٬۰۰۰ کارمندش، قیمت سهام اینتل در ۲ آگوست (۱۲ مرداد) با کاهش ۲۶ درصدی به ۲۱٫۴۸ دلار رسید.

مقاله‌های مرتبط
  • سقوط سهام شرکت‌های فناوری؛ اینتل و آمازون بدتر از همه ظاهر شدند
  • وضعیت قرمز برای تیم آبی؛ اینتل ۱۵ هزار کارمند را اخراج می‌کند

دومینوی سقوط ارزش سهام اینتل هنوز هم ادامه دارد. در چهارشنبه ۷ آگوست (۱۷ مرداد) سهام این شرکت ۳٫۶ درصد کاهش یافت و با قیمت ۱۸٫۹۹ دلار معامله شد تا سقوط سهام اینتل از زمان اعلام گزارش عملکرد سه‌ماهه‌ی این شرکت به ۳۴٫۶ درصد برسد.

پردازنده اینتل، رقیب جدی پردازنده‌های سامسونگ، انویدیا، AMD و TSMC تایوان در حوزه‌ی هوش مصنوعی است؛ البته اگر بتواند از پس این وضعیت ایجاد شده برآید و سهم خود را در بازار پردازنده‌ها از دست ندهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ