ایجاد مسئولیت جهانی برای حفظ، صیانت و معرفی هگمتانه

اقتصاد ایران: همدان-معاون میراث‌فرهنگی گفت: هگمتانه متعلق به آحاد بشری است و ما یک مسئولیت جهانی برای حفظ، صیانت و معرفی این اثر پیدا کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دارابی صبح پنجشنبه در حاشیه بازدید از محوطه باستانی هگمتانه، ضمن تبریک ثبت جهانی هگمتانه اظهار کرد: استدلال ما در پرونده هگمتانه این بود که تاریخ سه هزار ساله نخستین پایتخت ایران را روایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هگمتانه یک نشانه بزرگ از گردهمایی اقوام مختلف است که وحدت و اتحاد ملی را روایت می‌کند، افزود: در این محوطه علاوه بر زیست و زندگی شهری که در آن زمان وجود داشته شاخصه‌های معماری و شهرسازی و زیست نیاکان ما نیز وجود دارد.

دارابی ثبت جهانی هگمتانه را آغاز کار دانست و اظهار کرد: ثبت جهانی سبب می‌شود داشته‌ها و گنجینه‌ها در عرصه‌های مختلف یک ملت به دنیا معرفی شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه ثبت جهانی باعث می‌شود آوازه هگمتانه از مرزهای ایران فراتر رود، یادآور شد: هگمتانه متعلق به آحاد بشری است و ما یک مسئولیت جهانی برای حفظ، صیانت و معرفی این اثر پیدا کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: ثبت جهانی هگمتانه با توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ و تمدن ایران رابطه مستقیم دارد و این مهم از دستاوردهای ثبت جهانی است.

دارابی با تاکید بر اینکه برنامه‌هایی که به عنوان پیوست ثبت جهانی آمده باید در استان و وزارتخانه پیگیری شود، گفت: این کار فراتر از کاری است که یک دستگاه و وزارتخانه انجام دهد و یک نهضت بزرگ مردمی، خیرین، نیکوکاران و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد که اثر را حفظ کنیم و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه کاوش‌های هگمتانه طبق نظرات کارشناسی ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: نفس ثبت جهانی معرفی ارزش‌های یک ملت به جامعه جهانی است، با سفیر هندوستان در ایران ملاقاتی داشتیم او معتقد بود نه تنها هگمتانه ارزش ثبت جهانی دارد بلکه کل ایران باید ثبت جهانی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ