ضریب حفاظت از مراتع و جنگل‌ها باید ۲۰ درصد افزایش پیدا کند

اقتصاد ایران: سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به تاکید برنامه هفتم بر موضوع حفاظت از آب و خاک، گفت: مکلفیم با مشارکت مردم، ضمن کاستن از کانون‌های بحران دست‌کم تا ۲۰درصد مراتع را احیا کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن وحید، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حراست از مراتع و جنگل‌ها را وظیفه ملی همه مردم و نهادهای دولتی عنوان کرد و با بیان اینکه از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور، بیش از ۵۰ میلیون هکتار مراتع ضعیف و درجه ۳ محسوب می‌شود، اظهار کرد: این عرصه وسیع از مراتع کشور که فرسوده شده و ممکن است تبدیل به کانون‌های بحرانی شود، باید با تدابیر مختلف احیا شود.

وی افزود: این موضوع در برنامه هفتم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس برای احیا دست‌کم ۲۰ درصد از مراتع برنامه‌ریزی شده و مراتب با تاکید بر لزوم مشارکت مردم و اجرای طرح‌های چند منظوره، به استان‌ها ابلاغ شده است.

وحید با اشاره به گسترش عرصه بیابان‌ها در کشور، گفت: در برنامه هفتم علاوه بر احیا جنگل‌ها، موضوع مهم کاهش کانون‌های بحران نیز مورد تاکید قرار گرفته و با توجه به شناسایی ۱۴ میلیون هکتار عرصه منشأ ریزگرد، مکلف به کاهش ۲۰ درصدی این عرصه‌ها هستیم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین اضافه کرد: در موضوع حفاظت از مراتع و جنگل‌ها نیز باید ۲۰ درصد ضریب حفاظت را افزایش دهیم.

وی افزود: افزایش ضریب حفاظت شاخص‌هایی دارد که فناوری، مشارکت مردم، نیروی انسانی و … از جمله آنها هستند و ضرورت دارد که در این زمینه‌ها، به ویژه در زمینه نیروی انسانی گام‌های رو به جلو برداریم.

وحید با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی هر محیط‌بان می‌تواند بر ۵ تا ۱۰ هزار هکتار عرصه جنگلی یا مرتعی نظارت کند، تصریح کرد: در حال حاضر هر جنگلبان ما باید ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار را با گشت زنی نظارت کند که بسیار مشکل است و عامل بروز بسیاری از حوادث مانند قطع درختان یا آتش سوزی همین نکته است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید ضریب حفاظت را ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وحید با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم به همکاری و انسجام ملی نیاز داریم، افزود: لازم است که نگاهمان نسبت به مدیریت عرصه‌های پهناور، چه در زمینه کشاورزی و چه منابع طبیعی باید جدی و معطوف به آبخیزداری باشد و از آنجایی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور، موضوع کمبود آب است، باید به آبخیزداری به عنوان راه مؤثر مقابله با این معضل، توجه ویژه داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ