پیاده روی اربعین؛ نماد مرزبندی تمدن اسلامی و غربی

اقتصاد ایران: ساری- پیاده روی میلیونی اربعین به نماد مرزبندی تمدن اسلامی با تمدن غربی تبدیل شده است که رسانه‌های معاند با تکنیک‌های تخریب درصدد زدودن نقش آفرینی این رویداد هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هادی ابراهیمی*: پیاده روی از شام تا کربلا و تحقق زیارت اربعینی امام حسین (ع) به اوج کمال رسید و طی آن کربلای حسینی، مظهر دو مفهوم بزرگ یعنی تجدید بیعت سالانه با امام حسین (ع) و جاری شدن فرهنگ و نهضت عاشورا در قلمرو فرازمانی و فرامکانی بر اساس همان شعار معروف «کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا و کل شهرٍ محرم» شد و نشانه‌های تحقق وعده‌ی حسینی مبنی بر پیروزی خون بر شمشیر به تجلی در آمد و گذشت زمان هم بین المللی شدن نهضت خونخواهی حسین (ع) را ثابت کرد.

اعتقاد راسخ ملت بزرگ عراق در تثبیت سنت قدیمی و سالانه پیاده روی اربعین و پذیرایی خالصانه و مصرانه از زائران اربعین در هزاران هزار موکب مسیر پیاده روی، زمینه ساز گسترش بین المللی رغبت دیگر ملت‌ها برای حضور در این سنت عظیم شد و دمیدن روح ظلم ستیزی و ولایتمداری، این سنت سالانه را کاملاً متحول کرده و گام بزرگی در راستای هموار شدن مسیر ظهور برداشت.

هدایت قلب شیعیان و حتی اهل سنت ایران با محوریت جوانان مؤمن و بانوان مؤمنه برای حضور چندمیلیونی در این پیاده روی و حتی مشارکت مالی و جسمی و فکری در پذیرایی همراه با توسعه و راه اندازی هزاران موکب به علاوه بسترسازی برای حضور زائران پاکستانی و افغانستانی و سایر ملت‌های همسایه، اربعین و بین الحرمین را در تراز ممتاز جهانی و بین المللی قرار داده است.

به جرأت می‌توان گفت که به لحاظ جمعیت و مدت زمان مراسم و نیز شاخصه‌های دیگر مثل وسعت مکانی، تنوع ادیان و گستردگی مشارکت مردم در میزبانی و پذیرایی، مراسم اربعین به مراتب فراتر، مهیج‌تر، آزادتر، معنوی‌تر، صمیمانه‌تر و هدفمندتر از سایر مراسم جهانی بوده و گستره برقراری ارتباطات عاطفی، اعتقادی و غیره به مراتب از اجتماعات سالانه حج تمتع نیز موسع تر است.

در یک جمله می‌توان گفت که خلاء حج غیرابراهیمی و بی برائتی که وهابیون آل سعود با داغ و درفش بر مناسک حج تحمیل و حاکم کرده و مانع از برگزاری مراسم عمومی برائت از مشرکین و تحقق حج ابراهیمی اند، توسط پیاده روی و زیارت اربعین پر شده و پیام برائت جویی از مشرکان و ظالمان در کعبه عشاق به گوش آزادگان عالم رسانده می‌شود.

در چنین محاسبات دقیق و عملیات جابجایی مکان ابلاغ پیام، دشمن علیرغم همه برنامه ریزی هایی که برای ممانعت از شکل گیری چنین اتفاقی انجام داده، رو دست خورده و عملاً اربعین را از دست رفته می‌نگرد و به همین خاطر، به فتنه‌های رسانه‌ای متوسل شده و دو عملیات غالباً موفق و اثرگذار یعنی تخریب و تحریف چنین مراسمی را اجرا می‌کند.

* تاکتیک تخریب

در مرحله تخریب، اولاً چنین مراسمی را غیرمدرن و ناسازگار با ضروریات زمان جلوه داده و اذهان عمومی را مهیای پذیرش بازنگری و تغییرات محتوایی و شکلی می‌سازد و ثانیاً با دامن زدن به اختلافات ساختگی تاریخی، حضور ایرانی‌ها را در این مراسم با شکوه، برای عراقی‌ها خوش یمن ندانسته و شوم جلوه می‌دهد.

دشمنان در مرحله تحریف، ضمن سانسور گسترده در انعکاس زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی بدیل این مراسم بیست و چند میلیون نفری، اقدام به برجسته کردن اتفاقات فرعی و احتمالاً ناسازگار و نیز ساخت و انتشارات شایعات تفرقه انگیز، روحیه شکن و شورش خیز نموده و می‌کوشند تا اراده مردمی مشهود در این مراسم را دولتی جلوه داده است.

همچنین آنان با استفاده از پیشینه برخی شورش‌های اعتراضی، اربعین را از جلوه‌های جمعیتی، عقیدتی و وحدتی محروم ساخته و رفته رفته اربعین بی برائت و غیرسیاسی را به ملت‌های آزاده و مسلمان به خصوص به شیعیان عالم تحمیل کنند و سرنوشت حج مدل وهابیون را به زیارت اربعین گره بزنند.

تحریف اربعین که البته با کمک شیعه انگلیسی مدل جریان انحرافی شیرازی پیگیری می‌شود، کار را به جایی می‌رساند که اصلاً عاشورا را قیام ندانسته و زیارت اربعین را یک پدیده عاطفی و فاقد پیام می‌داند و سیاسی کردن سیاسی‌ترین حادثه تاریخ صدر اسلام را ظلم فاحش به آل عصمت جا می‌اندازد.

انکار پیاده روی دهها میلیونی اربعین توسط رسانه‌های غول پیکر غربی، در حالی انجام می‌گیرد که این رسانه‌ها یک اتفاق چند نفره فرعی را در اقصی ترین نقاط حهان، به اقتضای تأمین منافع خود، بزرگ نمایی و به مسئله اول جهانی مبدل می‌کنند.

نظر به اینکه مراسم پیاده روی و زیارت ده‌ها میلیون نفری اربعین تحت مدیریت شیعیان عاشورایی عراق و ایران، به نماد مرزبندی جهان اسلام و تمدن اسلامی با تمدن غربی مبدل شده، کینه ورزی گسترده رسانه‌های غربی و پادوهای معاند آنها با هدف گیری اربعین به تحقیر و توهین پرداخته است.

آنان می‌کوشند تا اختلافات بی مبنا مثل تقابل قومی و نژادی و زبانی و مذهبی و حتی جغرافیایی دو ملت ایران و عراق را به تیتر اول ابررسانه های خود کشانده و فضای مجازی را با میدان داری تکنوکرات‌ها و سلبریتی ها و سایر دارندگان اندیشه‌های لیبرال دمکراسی، آتش بیار معرکه کرده و پشت صحنه‌ها و پشتوانه‌های اربعین را در متن جامعه، به استیصال و گریز و ندامت و حتی ستیز بکشانند.

۱- بصیرت و بیداری سیاسی ملت‌های عراق و ایران
۲- روشنگری و جهاد تبیین علمای ذی نفوذ دو کشور
۳- مطالعه مدبرانه تاریخچه‌های اختلافات و جنگ‌های تاریخی
۴- زینبی ماندن و حسینی شدن شیعیان عالم
۵- تقابل هوشمند با سلسله فتنه‌های رسانه‌ای
۶- افزایش همدلی‌ها و همکاریهای اربعینی
۷- بی اعتنایی به شایعه پذیران تندمزاج
۸- جمع بندی سالانه میزان نقش آفرین اربعین در گسترش فرهنگ عاش‌را
۹- افشاگری‌ها و رسواسازی های پشت صحنه ابررسانه ها و فضای مجازی
۱۰- برجسته سازی صحنه‌های اعتقادی بسیار زیبای مراسم اربعین مانند اقشار پذیرایی کننده و شکل‌های مصرانه پذیرایی
۱۱- پاسخگویی به شبهات و تکذیب مستند شایعات و توجیه عقلانی واقعیات
۱۲- مردمی نگه داشتن این مراسم هم در مقدمات و هم در متن نهایی آن

جامع‌ترین راهکار و برنامه‌هایی هستند که می‌توان برای حفظ و توسعه سنت زیبای اربعین عراقی‌ها و میزبانی شکوهمند از ایرانی‌ها و سایر ملت‌ها در نظر گرفت و بر آن اصرار ورزید.

در فراز پایانی باید تأکید کرد که دشمن با فهم درست نقش اربعین در شکل گیری و توسعه بیداری اسلامی، رشد نهضت مقاومت، ستم ستیزی‌ها و ولایتمداری‌ها، به طور جدی ورود کرده و همانگونه که حج را علیرغم حفظ ظاهری، به لحاظ محتوایی مصادره کرده، همواره در تکاپوی مصادره اربعین مشروط به حذف ایرانی‌ها بوده و در این راه از هرگونه رذالتی فروگذار نمی‌کند.

سخن پایانی دعوت جهان اسلام به درک هر چه بیشتر و عمیق‌تر اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع شیعیان عالم و خط دهی و هدایت اربعینی افکار عمومی در جهان اسلام و مرکزیت بخشی جدید برای تقویت قوا و تزریق انگیزه و نیز تزریق روحیه عاشورایی در پیکره جهان است.

امیدوارم با دشمن شناسی، شگردشناسی، لحظه شناسی، فرصت شناسی، موقعیت شناسی و دوست شناسی، اربعین به بزرگترین سرمایه گذاری اعتقادی جهان مبدل و زمینه ساز اصلی ظهور حضرت حجت، مهدی موعود (عج) شود.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه و مدیرکل صدا و سیمای مازندران

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ