کروم‌کست به گورستان محصولات مُرده گوگل پیوست؛ پس‌از ۱۱ سال استریم

اقتصاد ایران: نسل اول کروم‌کست که ۱۱ سال قبل عرضه شد، آغازگر تغییری مهم در دنیای استریمینگ بود و اکنون شاهد بازنشسته‌شدن این محصول هستیم.

گوگل با معرفی جانشین کروم‌کست، رسماً به عمر این برند ۱۱ ساله پایان داد. برندی که با محصولی نوآورانه، استریمینگ را به مرکز سرگرمی خانگی تبدیل کرد. حالا با روی‌کار آمدن تی‌وی استریمر گوگل، زمان آن رسیده تا نگاهی به ۱۱ سال فعالیت کروم‌کست داشته باشیم.

از دانگل مقرون‌به‌صرفه تا پیشگام استریمینگ

اولین نسل کروم‌کست در ۲۴ جولای ۲۰۱۳ (۲ مرداد ۱۳۹۲) با تمرکز بر قابلیت استریم محتوا ازطریق گوشی یا کامپیوتر، بدون ریموت کنترل و با اتصال مستقیم به درگاه HDMI تلویزیون عرضه شد.

مهم‌ترین ویژگی کروم‌کست، قیمت فوق‌العاده مناسب ۳۵ دلاری آن بود. در دوره‌ای که ستاپ‌باکس اپل تی‌وی با قیمت ۹۹ دلار به فروش می‌رسید و تلویزیون‌های مجهز به اپلیکیشن هنوز رایج نبودند، حتی دستگاه‌های استریمینگ روکو با قیمت ۱۰۰ دلار و نیاز به تلویزیون‌های دارای گواهی Roku Ready گزینه‌ای گران‌قیمت به‌شمار می‌رفت. در مقابل چنین گزینه‌های پرهزینه‌ای، مقاومت دربرابر کروم‌کست دشوار بود و همین موضوع، باعث فروش سریع و ماندگاری طولانی‌مدت آن در بازار شد. گوگل موفق شده بود محصولی در دسترس، مقرون‌به‌صرفه و سازگار با طیف وسیعی از دستگاه‌ها را به بازار عرضه کند.

سال‌های تکامل و رقابت

در سال‌های پس از عرضه‌ی نسل اول کروم‌کست و با ورود رقبای قدرتمند، گوگل به ارائه‌ی نسل‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده‌ی کروم‌کست با امکانات و طراحی‌های مدرن‌تر روی آورد. نسل دوم این محصول در سال ۲۰۱۵ با طراحی دانگل و اتصال مغناطیسی به میدان آمد. در همین سال، گوگل با الهام از طراحی صفحه‌ی گرامافون، کروم‌کست صوتی را با تمرکز بر استریمینگ موسیقی معرفی کرد.

کروم کست نسل ۲
نسل دوم کروم کست
Google

سال ۲۰۱۶ شاهد معرفی کروم‌کست اولترا به‌عنوان نخستین مدل رده‌بالا با پشتیبانی از استریمینگ 4K و دالبی ویژن بودیم. نسل سوم در سال ۲۰۱۸ با سرعت بالاتر، قابلیت اتصال به اسپیکرهای نست و تغییرات جزئی دیگر به بازار عرضه شد.

در سال ۲۰۲۰ شاهد رونمایی از Chromecast with Google TV با ریموت کنترل بودیم. مدل HD این استریمر هم در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. نام‌گذاری عجیب دو محصول موردبحث، شاید به‌نوعی نشانه‌ای از برنامه‌ی گوگل برای تغییر نام برند در آینده بود.

گوگل تی وی استریمر
گوگل تی‌وی استریمر
Google

اکنون گوگل با برند قدیمی‌اش در دنیای استریمینگ خداحافظی می‌کند. گوگل تی‌وی استریمر با طراحی مدرن‌تر و در شرایطی متفاوت نسبت‌به ۱۱ سال پیش، جایگزین کروم‌کست می‌شود.

تاثیر کروم‌کست بر دنیای استریمینگ

کروم‌کست، به‌ویژه مدل نوآورانه‌ی نسل اول، نقش مهمی در سوق‌دادن ما به دنیای استریم‌محور فعلی داشته است.

مقالات مرتبط:
  • گوگل تی‌وی استریمر رونمایی شد؛ جایگزین سریع‌تر و بهتر کروم‌کست
  • بزرگ‌ترین شکست‌ها و اشتباهات خجالت‌آور گوگل؛ از گوگل گلس تا آموزش‌ پهپادهای نظامی

قیمت پایین و سهولت استفاده از کروم‌کست، رقبایی مثل روکو را مجبور به کاهش قیمت استریمینگ استیک نسل دوم خود از ۹۹ دلار به ۵۰ دلار و حذف الزام به داشتن تلویزیون‌های دارای گواهی Roku Ready TV کرد. آمازون نیز با درک فرصت ایجاد شده، در سال ۲۰۱۴ استیک فایر تی‌وی را با قیمت ۳۹ دلار به بازار عرضه کرد. بدون‌تردید، اگر کروم‌کست نسل اول وجود نداشت، احتمالاً شرایط دنیای استریمینگ در سال‌های بعد، بسیار متفاوت رقم می‌خورد.

طبق اعلام گوگل، مدل‌های قدیمی کروم‌کست تا زمان اتمام موجودی در بازار باقی خواهند ماند. پشتیبانی امنیتی و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری این دستگاه‌ها نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ