۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور به عراق انجام شده است

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور به عراق انجام شده است که مجموع تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالامیر ربیهاوی روز چهارشنبه در نشست معرفی بازار کشور عراق و توسعه صادرات استان زنجان که در سالن اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد، افزود: عراق در آستانه پیوستن به سازمان تجارت جهانی است در حالیکه ایران عضو ناظر آن به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، گردشگری و توریسم درمانی را از دیگر فرصت‌های بازار عراق اعلام کرد و گفت: فرصت بازار عراق به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده برای خودکفایی آن غیرقابل تکرار بوده و از بازار سنتی تبدیل به بازار و تجارت الکترونیکی شده است.

وی با بیان اینکه عراق بعد از تحولات روی داده درصدد تأمین نیازهای خود از طریق انجام سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: در این حیطه ایرانی‌ها اقدامات خوبی در حوزه تولید نوشیدنی و رب گوجه‌فرنگی انجام داده‌اند به طوری که واردات آن به این کشور ممنوع شده است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییرات روی داده در این مراودات، گفت: در آغاز ۳۰ درصد بازار عراق توسط ایرانی‌ها تأمین می‌شد که در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور به عراق انجام شده است، ادامه داد: مجموع تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است و در این راستا اولویت صادرات کشور ما با ۱۵ کشور همسایه بوده که هشت کشور آن عضو دفتر غرب است.

ربیهاوی با تاکید بر اهمیت عراق بعد از سقوط حزب بعث یعنی از سال ۲۰۳۳ گفت: این کشور از سال ۱۹۸۰ درگیر جنگ‌های متعدد بوده و در حال حاضر به عنوان دارنده پنجمین ذخایر نفتی اقدام به تزریق ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی، درصدد بازسازی کشور خود در ابعاد مختلف است.

وی با تاکید بر توانمندی زنجان در تولیدات مختلف از جمله روی، مس، آلومینیوم و آهن، گفت: این توانمندی‌ها باید معرفی شود، ضمن اینکه تنوع کالاهای صادراتی و تنوع مقاصد هم باید مد نظر قرار گیرد.

میزان صادرات رسمی ایران به عراق ۱۰ میلیارد دلار است

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست، میزان صادرات رسمی ایران به عراق را ۱۰ میلیارد دلار و به صورت غیررسمی ۱۲ تا ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد.

داوود گودرزی با تاکید بر اهمیت بازار عراق برای ایران، افزود: عراق مهمترین شریک تجاری کشور بوده و اهمیت آن علاوه بر ارزآوری ناشی از صادرات، جوان بودن جمعیت این کشور است که این شاخصه نیازمندی‌های خاص خود در حوزه مسکن و اشتغال دارد.

وی به تغییرات روی داده در کشور عراق در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: عراق رو به توسعه بوده و با تزریق درآمدهای نفتی در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست.

گودرزی وجود سه مرز مشترک جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی را از مزایای ایران برای همکاری با عراق نسبت به دیگر کشورها دانست و گفت: باید از فرصت موجود برای توسعه فعالیت در عراق از جمله سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کرد چرا که این فرصت غیرقابل تکرار است و غفلت در این برهه، موجب ورود دیگر کشورها به این حوزه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه از انجام اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های استان در عراق خبر داد.

صمد یوسفی‌اصل به اقدامات انجام شده برای فعال کردن مجوز مرکز تجاری کربلا که امتیاز آن در اختیار اتاق بازرگانی است اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ