عقب نشینی دولت عراق از پیشبرد پروژه خط لوله نفت بصره- عقبه

اقتصاد ایران: وزارت نفت عراق با صدور بیانیه‌ای ، پروژه اتصال خط لوله نفت به اردن به حالت تعلیق درآورد. مسئولین وزارت نفت عراق تاکید داشته اند که پروژه خط لوله به بندر عقبه متصل نخواهد شد و خطری در مسیر عادی سازی روابط میان بغداد و تل آویو وجود ندارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت نفت عراق با صدور بیانیه‌ای، از تعلیق پروژه اتصال خط لوله نفت به اردن خبر داد. در این بیانیه آمده است: مسئولین وزارت نفت بارها تاکید کرده‌اند که پروژه خط لوله نفت بندر بصره عراق به بندر عقبه اردن متصل نخواهد شد.

طرح اتصال خط لوله 1700 کیلومتری نفت بصره عراق به بندر عقبه اردن از دهه 80 میلادی، زمانیکه صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور بر عراق حکومت می‌کرد، همواره مطرح بود اما در حال حاضر علیرغم ابراز تمایل برخی از مقامات سیاسی و کارشناسان دو کشور، این پروژه در عمل تاکنون پیشرفتی را به خود ندیده است.

 

تغییر پروژه از عقبه به سوریه و ترکیه

در طول سال‌های اخیر دولت‌های مختلف عراق همواره خواستار اجرای پروژه اتصال خط لوله نفت بصره به اردن بودند. با این حال در هفته‌های گذشته طرح مجدد اجرای این پروژه با واکنش‌های منفی در درون جامعه عراق همراه شد. برای مثال «شیخ جعفر الابراهیمی» از خطیبان مشهور عراقی‌ در سخنرانی اخیر خود در بندر فاو بصره اظهار داشت: «چگونه در زمانی که از آب شرب محروم هستیم، به کشور اردن 850 هزار بشکه نفت مجانی می دهیم.» این مواضع «شیخ الابراهیمی»، با ابراز نگرانی مردم بصره نیز همراه شد.

انتشار جزئیات بند موسوم به خط لوله بصره- حدیثه، در بودجه دولت عراق سبب شد تا برخی اعضای پارلمان عراق طرح چنین بندی در بودجه کشور را به مثابه پیشبرد طرحی در دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق قلمداد کنند که ممکن است گامی در مسیر عادی سازی روابط میان بغداد و تل آویو قلمداد شود. منظور نمایندگان معترض در این جا حضور پرحاشیه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق در نشستی چهارجانبه با حضور محمد بن زاید و عبدالفتاح السیسی به میزبانی ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در بندر عقبه، و در فاصله چند کیلومتری بندر ایلات فلسطین اشغالی بود.

کشور عراق , نخست وزیر عراق , نخست‌وزیر عراق , محمد شیاع السودانی , بصره , کشور اردن , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل , مصطفی الکاظمی ,

بر همین اساس، برخی نمایندگان معترض عراقی ادعا دارند علاوه بر آنکه پیش بینی می شود اجرای طرح مزبور تنها دربرگیرنده مزیت های اقتصادی برای طرف اردنی باشد، به نظر می‌رسد ساخت خط لوله از بصره به حدیثه و از حدیثه به عقبه که بستر صادرات نفت عراق به اردن و مصر را فراهم می‌کند، در نهایت گامی محرمانه و به دور از جنجال رسانه ای در مسیر ارسال نفت عراق به فلسطین اشغالی خواهد بود.

 واکنش تند مقامات سیاسی و اقشار مختلف مردم عراق نسبت به احتمال صادرات نفت کشورشان به اسرائیل، سبب شد تا دولت السودانی در اولین اقدام، اتصال خط لوله نفت عراق به مصر را به حالت تعلیق در آورد و از دولت اردن نیز درخواست کرد تا با مسئولیت خود انتقال نفت از این کشور به مصر را در دستور کار خویش قرار دهد.

در صورتیکه اردن بخواهد نفت عراق را به مصر منتقل کند ضروری است تا خط لوله‌ کشیده شده میان بغداد و امان از سرزمین‌های اشغالی نیز عبور کند. در چنین شرایطی، انتظار می رود نفت عراق در عمل به طور مستقیم به سرزمین های اشغالی منتفل شود.

در نتیجه فشارهای سیاسی و مردمی دولت السودانی گام بعدی را حول موضوع تغییر مسیر این پروژه قرار داد. بر همین اساس بود که دولت عراق اعلام کرد نه تنها پروژه انتقال نفت بصره از طریق خط لوله به اردن را به حالت تعلیق درآورده بلکه در حال بررسی مسیر جدیدی برای انتقال نفت خود از طریق خاک سوریه و ترکیه است.

 

 

در بیانیه‌ای که وزارت نفت عراق منتشر کرده است، اتصال خط لوله نفت بصره به حدیثه را گامی مهم در مسیر پیشرفت کشور در کنار پروژه عظیم جاده توسعه برشمرده است. این بیانیه در ادامه می افزاید: خط لوله بصره- حدیثه ظرفیت اتصال به خط لوله جیهان ترکیه را ایجاد و همچنین مسیر صادرات نفت عراق به سوریه و در ادامه به دریای مدیترانه را تسهیل خواهد کرد.

در مجموع به نظر می‌رسد ابتکار مدنظر دولت السودانی با هدف تعلیق پروژه خط لوله انتقال نفت بصره-عقبه تلاشی مهم به منظور پیشگیری از اجرای طرحی است که می تواند عراق را در مظان اتهام گام برداشتن در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو قرار دهد. از طرف دیگر وزارت نفت عراق نیز پس از تعلیق این پروژه خطرناک به دنبال ساخت کریدور گازی همزمان با کریدور نفتی است تا از این طریق، علاوه بر حل مشکل برق در غرب کشور، مقدمات صادرات گاز عراق را به بازارهای بین المللی مهیا کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ