«مایکروسافت با هیچ مبلغی نمی‌تواند اپل را به استفاده از بینگ راضی کند»: صحبت‌های جنجالی دادگاه ضدانحصار گوگل

اقتصاد ایران: دادگاه ضدانحصار گوگل به‌نوعی تیر خلاص را به بینگ مایکروسافت زد؛ زیرا اپل با هیچ مبلغی این موتور جستجو را به‌عنوان پیش‌فرض در سافاری انتخاب نخواهد کرد.

حکم پرونده‌ی ضدانحصار گوگل که روز دوشنبه منتشر شد، حجم بسیار سنگینی دارد. قاضی آمیت مهتا وظیفه‌ی بررسی و اعلام یافته‌های واقعی و حقوقی پرونده‌ی مذکور را برعهده داشت و حکم مذکور شامل صدها صفحه یافته‌ی واقعی و حتی نتیجه‌گیری‌های حقوقی می‌شود که در‌مجموع به سندی ۲۸۶ صفحه‌ای مملو از پانوشت و ویرایش و نمودار گرافیکی تبدیل شد.

از نظر اپل، موتور جست‌وجوی بینگ واقعاً افتضاح است

گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل می‌پردازد تا جایگاهش را به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری حفظ کند. به‌گفته‌ی ادی کیو، معاون ارشد بخش خدمات اپل، هیچ جایگزین معناداری برای گوگل وجود ندارد. او در دادگاه ضدانحصار غول جست‌وجوی اینترنت گفت: «مایکروسافت با پرداخت هیچ مبلغی نمی‌تواند اپل را به استفاده از بینگ به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری راضی کند.»

یک زن با گوشی موبایل در جلوی لوگو مایکروسافت بینگ / Microsoft Bing

کیو در‌ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: «فکر نکنم هیچ قیمتی در دنیا وجود داشته باشد که مایکروسافت بتواند به ما پیشنهاد دهد. آن‌ها حاضر بودند بینگ را به‌‌رایگان در‌اختیار ما قرار دهند. حتی کل شرکتشان را هم می‌توانستند به ما بدهند.»

صحبت‌های کیو نشان می‌دهد که گوگل جایگاه خود را به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری همچنان حفظ کرده است؛ البته برای این‌ منظور هزینه‌ی هنگفتی به اپل می‌پردازد. طبق گفته‌ی قاضی مهتا، واقعیت بازار این است که گوگل، تنها انتخاب واقعی برای موتور جست‌وجوی پیش‌فرض (GSE) به‌حساب می‌آید.

قراردادهای گوگل با سایر شرکت‌ها

گوگل علاوه‌بر انعقاد قرارداد با اپل، قراردادهایی با اپراتورهای تلفن‌همراه و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بسته است تا موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اندرویدی باشد. این قراردادها کمی متفاوت عمل می‌کنند؛ زیرا به کنترل گوگل بر پلی‌استور وابسته هستند.

موتور جستجوی گوگل روی گوشی آیفون
9to5mac

غیر از اپل، بسیاری دیگر از شرکت‌های حاضر در فهرست Fortune 500 ترجیح می‌دهند تا از گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض روی محصولاتشان استفاده کنند و درواقع با شرایط کنونی، انتخاب دیگری برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

قاضی مهتا در حکم خود می‌نویسد: «گوگل می‌داند که رقابت واقعی برای کسب جایگاه پیش‌فرضش در مرورگرها و گوشی‌های هوشمند وجود ندارد؛ زیرا شرکای آن نمی‌توانند از سرویس دیگری استفاده کنند. شرکای گوگل بارها به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض یا تلاش برای انعطاف‌پذیری بیشتر در‌زمینه‌ی جست‌وجو از‌لحاظ مالی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا به‌معنای از‌دست‌دادن صدها‌میلیون یا حتی میلیاردها دلاری است که گوگل به‌عنوان سهم درآمد به آن‌ها می‌پردازد.

قرارداد طلایی گوگل و اپل؛ همکاری سودآور یا انحصار خطرناک؟

طبق حکم دادگاه، گوگل در ازای قرارگیری به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری، درصدی از درآمد تبلیغاتی خالص خود را به اپل پرداخت می‌کند که این مبلغ در سال ۲۰۲۲ به ۲۰ میلیارد دلار رسید. در مقام مقایسه، این مبلغ دو برابر پولی است که غول جست‌وجوی اینترنت در سال ۲۰۲۰ به سازنده‌ی گوشی آیفون پرداخت کرد و در آن زمان ۱۷٫۵ درصد از سود عملیاتی اپل را تشکیل داد.

گوگل و اپل قرارداد کنونی خود را در سال ۲۰۱۶ امضا کردند. همکاری آن‌ها به گذشته‌های دورتر برمی‌گردد؛ اما در آن زمان بود که اپل ویژگی Suggestions را معرفی کرد. برای مثال، زمانی‌که چیزی را در اسپات‌لایت تایپ می‌کنید و اپل وب‌سایتی را به شما پیشنهاد می‌دهد، این پیشنهاد درواقع براساس جست‌وجوی گوگل نیست.

معرفی ویژگی Suggestions تأثیر زیادی بر تعداد بازدیدکنندگان گوگل گذاشت. براساس یکی از تحلیل‌های گوگل، قابلیت مذکور باعث شد تا ترافیک موتور جست‌وجوی این شرکت از سافاری ۱۰ تا ۱۵ درصد و درآمدش از نسخه‌ی iOS سافاری ۴ تا ۱۰ درصد کاهش یابد. قرارداد سال ۲۰۱۶ شامل بندهایی بود تا از این مشکل جلوگیری کند و ویژگی Suggestions تأثیری بر ترافیک ورودی گوگل نگذارد.

مقالات مرتبط:
  • گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌و‌جو سافاری، ۲۰ میلیارد دلار به اپل داد
  • ۳۶ درصد درآمد تبلیغاتی گوگل از سافاری، به جیب اپل می‌رود

شرایط قرارداد سال ۲۰۱۶ هم برای گوگل و هم برای اپل موفقیت‌آمیز بوده است. این دو شرکت توافق مذکور را در سال ۲۰۲۱ تمدید کردند و در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد. اپل می‌تواند این توافق را به‌صورت یک‌طرفه به‌مدت دو سال تمدید کند و اگر هر دو طرف موافق باشند، امکان تمدید قرارداد تا سال ۲۰۳۱ وجود دارد.

اپل برای به‌چالش‌کشیدن گوگل به چه چیزی نیاز دارد؟

طبق گفته‌ی قاضی مهتا، ورود اپل به بازار موتورهای جست‌وجو بسیار دشوار خواهد بود و جای تعجب نیست که هر دو شرکت گوگل و اپل این موضوع را بررسی کرده‌اند و تخمین‌های خود را در دادگاه ارائه داده‌اند.

طبق تخمین‌های اپل، راه‌اندازی موتور جست‌وجوی عمومی (GSE) سالانه ۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این شرکت قبلاً برای توسعه‌ی قابلیت‌های جست‌وجو هزینه‌های زیادی کرده است. در همین حال، گوگل اواخر سال ۲۰۲۰ تخمین زد که ساخت و نگه‌داری موتور جست‌وجویی که بتواند با موتور جست‌وجوی این شرکت رقابت کند، حدود ۲۰ میلیارد دلار برای اپل هزینه خواهد داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ