زارعی: ترور، سیاست اسرائیل در مواجهه با شکست در غزه است

اقتصاد ایران: سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ اعتقاد دارد که اسرائیل با هدف اینکه صحنه باخته غزه را به یک صحنه پیروزی نمادین تبدیل کند سیاست ترور را دنبال کرد و این سیاست هنوز از دستور کار رژیم صهیونیستی خارج نشده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه ای افق جنگ در منطقه با حضور خبرنگاران در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور برگزار شد. 

در این نشست دکتر سعدالله زارعی گفت: آنچه که ما در این دو هفته اخیر شاهد بودیم فتنه انگیزی رژیم صهیونیستی و توسعه درگیری‌ها در منطقه بود. از زمانی که مشخص شد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در داخل غزه و در مواجهه با مقاومت به جایی برسد و فشار بر روی این رژیم برای پایان دادن به جنگی که امکان پیروزی نداشت بیشتر شد، اسرائیل برای تغییر دادن صحنه جنگ عملیات ترور را شروع کرد.

زارعی ادامه داد: برهمین اساس ترور عناصر مقاومت در محیط پیرامونی در دستور کار قرار گرفت. ترور شهید ابومحسن که یک فرمانده میدانی مقاومت در لبنان بود و همچنین ترور شهید حسین عبدالله منصور که از چهره های شاخص مقاومت یمن بود و شهادت اسماعیل هنیه در تهران، البته در کنار آن شهادت دیگران را شاهد بودیم. شهدایی از حزب الله که کمتر از ده روز شهید شدند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه تاکید کرد: اسرائیل با هدف اینکه صحنه باخته غزه را به یک صحنه پیروزی نمادین تبدیل کند سیاست ترور را دنبال کرد و این سیاست هنوز از دستور کار رژیم صهیونیستی خارج نشده است. لذا احتمال می رود که طی روزهای آینده شاهد اقداماتی علیه مقاومت و فرماندهان آن باشیم. ناگفته نماند که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نقش تایید کننده اسرائیل را در این ماجرا ایفا کرده و می کنند.

 

وی ادامه داد: آمریکایی ها قبل از اینکه رژیم صهیونیستی ابومحسن را ترور کنند فرستاده ویژه بایدن به لبنان سفر کرد و به مقامات آن کشور اطمینان داد که اسرائیل قصد حمله به بیروت را ندارد ولی یک روز پس از آن اسرائیلی‌ها بیروت را زدند. این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نقش آرام‌بخش داشته لذا وقتی اسرائیلی ها به بیروت حمله کردند هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

زارعی با اشاره به توصیه های آمریکا برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه، گفت: اگر آمریکایی‌ها نگران افزایش تنش در منطقه هستند باید به عامل این تنش یعنی اسرائیلی‌ها فشار وارد کنند.

وی با اشاره به تماس‌های گسترده ای برای عدم پاسخ دهی ایران به حمله تروریستی در تهران، گفت: چند موضوع به خوبی نشان می دهد که آمریکایی ها در این ترورها نقش دارند اینکه آمریکایی‌ها در اتاق مقابل قرار دارند و دنبال عدم پاسخگویی ایران و مقاومت هستند و مدیریت این اتاق را در اختیار دارند. دوم اینکه اسرائیل نیاز به کمک دارد بدین معنا که رژیم صهیونیستی به تنهایی قادر نیست از خودش دفاع کند.

زارعی تصریح کرد: این ضعف اسرائیل را نشان می دهد. اگر رژیم صهیونیستی ضعیف نبود نیازی به مداخله آمریکایی ها نداشت. این نشان می دهد که اسرائیل ضعیف است و این که قدرت مقاومت و جمهوری اسلامی ایران زیاد است به گونه ای که درخواست عدم پاسخگویی ایران و مقاومت به اقدامات تروریستی اسرائیل دارند. این موضوع نشان می دهد که پاسخ ایران و مقاومت موثر است به طوری که معادلات را در منطقه به ضرر آنها تمام شود این قدرت جمهوری اسلامی و مقاومت را می رساند.

کارشناس مسائل منطقه درباره عملیات تروریستی اسرائیل در تهران که به شهادت اسماعیل هنیه منجر شد اظهار داشت: این عملیات علیه تمامیت ارضی امنیت ملی و مهمان ایران اسلامی اتفاق افتاد البته اسرائیلی ها عملیات تروریستی را در ایران بارها انجام داده اند. ما قبلا شاهد عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه شش دانشمند هسته ای کشورمان بودیم و غیر از اینها اسرائیل افراد دیگری را در ایران به شهادت رسانده است. اما ترور اسماعیل هنیه یک چیز جدیدی است.

وی در ادامه درباره نوع واکنش ایران گفت: حال ما با این اتفاق چگونه باید مواجه شویم؟ برخی ها ما را به خویشتن داری دعوت می کنند درحالی که ایران همواره در مسیر تنش زدایی گام برداشته است. اما رژیم صهیونیستی وجودش تنش زا شرارت آفرین است که راجع به جنایت‌های اسرائیل کتابها نوشته شده است.

زارعی گفت: این رژیم به هیچ قول و قراری پایبند نیست. ایران بر این باور است که امنیت در منطقه یک لازمه قوی دارد و آن عدم وجود اسرائیل است. این کانون شرارت حتما باید تأدیب شود.

زارعی با مطرح کردن این سوال که آیا منطقه به سمت جنگ پیش می رود، گفت: ما بارها آزموده ایم که تأدیب متجاوز منطقه را به سمت جنگ پیش نمی برد. مثلا ما پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون کردیم و در پاسخ به ترور شهید سردار سلیمانی پایگاه عین الاسد را زدیم.آیا این منجر به جنگ شد؟ یا در عملیات وعده صادق حمله گسترده ای علیه اسرائیل انجام دادیم جنگی واقع نشد. بنابراین پاسخ کوبنده ایران به جنگ منجر نمی شود.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم در برابر نقض حاکمیت ملی مان سکوت کنیم. این سکوت باعث گستاخی متجاوز می شود.

وی همچنین با بیان این که آمریکا و برخی کشورهای همسو تلاش می کنند یک جبهه قدرتمند علیه ایران و مقاومت به تصویر بکشند، گفت: فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه به تل آویو می رود تا از این طریق یک تصور یک جبهه قدرتمند به نمایش بگذارد اما آیا امکان تشکیل یک جبهه نظامی موثر علیه ایران وجود دارد یا خیر؟ باید گفت پاسخ به این سوال خیلی دشوار نیست. آیا چنین جبهه ای علیه یمن تشکیل نشد؟ نتیجه این جبهه چه شد؟ آیا توانستند تحولات را به نفع خودشان پیش ببرند یا در مورد افغانستان آیا ائتلاف نظامی تشکیل نشد. آیا این ائتلاف سرانجام با شکست از افغانستان یا عراق خارج نشد؟

زارعی ادامه داد: اینطور نیست که ما از ائتلاف بترسیم. این که یک ائتلاف شکل بگیرد، ما چنین برداشتی از صحنه بین المللی نداریم. آیا ما نمی توانیم یک ائتلاف نظامی علیه این تهدیدات تشکیل دهیم آن هم ائتلاف موثر؟ با تشکیل یک ائتلاف با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه با این تهدیدات مقابله شود.

وی درخصوص چگونگی پاسخ ایران به حمله تروریستی اخیر در تهران گفت: سابقه واکنش ما به اقدامات شرارت بار نشان می دهد که دیر نشده است. پاسخ ایران به حمله کنسولگری ایران در دمشق دو هفته طول کشید. البته باید گفت پاسخ جمهوری اسلامی با پاسخ‌های قبلی تفاوت اساسی خواهد داشت به گونه ای که دشمن نتواند گستاخی دیگری انجام دهد.

زارعی در پایان تأکید کرد: پاسخ ما متوجه موقعیت های اسرائیل خواهد بود. مانقاط قوت دشمن را هدف قرار خواهیم داد تا رژیم صهیونیست متنبه شود و ما دیگر شاهد تکرار این شرارت‌ها نباشیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ