تلخ و شیرین یک زوج خبرنگار/ مردم خط قرمز خبرنگاران

اقتصاد ایران: زاهدان_ یک زوج خبرنگار سیستان و بلوچستان از تلخ و شیرین کار و زندگی خود گفتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- به مناسبت فرا رسیدن هفدهم مرداد، روز خبرنگار، در پای درد و دل یک زوج خبرنگار نشسته‌ایم تا از دغدغه‌ها و مشکلات این عرصه خصوصاً در سیستان و بلوچستان بگویند.

پوریا جهان تیغی که خود خبرنگار خبرگزاری مهر است، ضمن تبریک روز خبرنگار به همه فعالان این عرصه، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: در سیستان و بلوچستان که استانی امنیتی اما در حال توسعه محسوب می‌شود، دشمن بسیار به دنبال ایجاد نا امنی و تفرقه بین فرقه‌ها و اقوام است.

وی ادامه می‌دهد: سیستان و بلوچستان خود پایتخت وحدت اسلامی بوده و وحدت در این استان زبان‌زد عام و خاص است، این خطه پهناور بالغ بر هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد و ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی، دامداری، تجارت، ترانزیت، معادن و دریا، صید و صیادی، نیروی انسانی جوان و غیره دارد که متأسفانه در بیش از چهار دهه گذشته که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، آن گونه که باید و شاید، توجه به این پتانسیل‌ها نشده و سرمایه دارن بومی و غیر بومی، سرمایه‌های خود را به سایر نقاط برخوردار می‌برند و کمتر در این منطقه سرمایه گذاری می‌شود.

جهان تیغی که از سال ۸۳ در عرصه خبرنگاری است، اظهار کرد: در سالهای اخیر با توجه ویژه شهید خدمت، آیت الله رئیسی و هیأت دولت سیزدهم توجه به توسعه این منطقه و بهره گیری از ظرفیت‌های این استان در اولویت کشور قرار گرفت و همه آن را مشاهده و یا لمس کردند به طوری که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره کردند «سیستان و بلوچستان کارگاه عمرانی شده است».

وی ابراز امیدواری کرد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم، امیدوارم روند توسعه‌ای این خطه پهناور بیش از پیش در دستور کار باشد.

این خبرنگار تاکید کرد: مردم این استان، با توجه به فرهنگی که دارند، مهمان نواز، خونگرم و بسیار صبورند و مطالبه گر نیستند برای همین مشکلات در مناطق مختلف ملموس بوده و هست اما به همت مسؤولان رفع آنان در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به عدم مطالبه گری مردم این خطه، وظیفه کار اصحاب رسانه خصوصاً خبرنگاران بیش از پیش و بیشتر از سایر نقاط کشور است و باید به نمایندگی از مردم مشکلات و معضلات آنان را شناسایی و پیگیری کنند.

جهان تیغی بیان کرد: خبرنگاران سیستان و بلوچستان نیز صبورند و خود که باید مطالبه گری از زبان مردم داشته باشند، مطالبه گر ندارند، آنان در مشکلاتی از قبیل بیمه، قراردادهای کوتاه مدت، حقوق بسیار پایین، عدم داشتن امنیت شغلی، نبود دوره‌های بازآموزی و آموزشی متناسب، نبود دانشکده خبر، نبود مشاور حقوقی مناسب، عدم سواد رسانه داشتن مسؤولان، عدم حمایت‌های لازم از سوی مسؤولان حتی فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدم حمایت رسانه‌های مرکزی از نیروهای زیر مجموعه خصوصاً در حوزه‌های اداری و حقوقی، نداشتن مسکن و زمین و غیره در رنج هستند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر کمتر فردی را دیدم که برای فعالیت در عرصه خبر ابراز علاقه نشان دهد و برای آموزش آنها و حمایت از وی، رسانه و یا سازمانی پای کار بیایند و این درحالی است که در دوره قبلی خانه مطبوعات، بسیاری از فعالان رسانه از خانه عزل شدند و نهادی به مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیری مسائل آنها نبود.

جهان تیغی گفت: خبرنگاران سیستان و بلوچستان بارها هرکدامشان تهدید شده‌اند، بارها جانشان را در کف دستشان گذاشته و در حوادث امنیتی به هر مشتقت و سختی که بوده، حاضر شدند و مسائل را رصد و خبر و اطلاع رسانی لازم را انجام دادند، بسیاری از اوقات مسؤولان پاسخگوی آنان نیستند خصوصاً در شرایط امنیتی، این درحالی است که اصحاب رسانه بازوان مسؤولان و چشم بیدار آنان هستند در کنار مطالبه گری مشکلات و معضلات، موظف هستند که خدمات نظام را نیز منعکس کنند.

این فعال رسانه در خصوص سختی‌های زندگی خبرنگاری نیز گفت: زوج‌های خبرنگاری زندگی شأن با کل مردم دنیا متفاوت است، به دلیل کنار هم نبودن، حتی برای صله ارحام هم وقت نداریم و همیشه خانواده‌ها و آشنایان شاکی هستند، حتی روزهای تعطیل هم کنار هم نیستیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: مهمترین وظیفه من پیگیری حق و حقوق مردم است و مردم خط قرمز من در این عرصه هستند.

دردهای قشر خبرنگار زیادند و درمان کم!

معاون خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) واحد زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: به عنوان یک بانوی فعال رسانه‌ای در سیستان و بلوچستان که قریب به ۱۰ سال فعالیت خبری در رسانه‌های مختلف را انجام می‌دهم، اگر همسرم که خود یک خبرنگار است در این مسیر همراه و همگام در امورات نبود شرایط به سختی برایم پیش می‌رفت.

نجمه خسروپرست افزود: اولویت بندی برای حل مشکلات خبرنگاران ضروری است و متولیان امر باید وعده‌های که هرسال تکرار کرده اما منتج به نتیجه نمی‌شود را رسیدگی کنند، چرا که خبرنگاران مطالبه گر برای احقاق حقوق تمام اقشار جامعه هستند؛ اما خود نمی‌توانند از دردهایشان مطلبی ارائه کرده و تیتر بزنند.

وی ادامه داد: خبرنگاری یک وجدان بیدار است یعنی فردی که صاحب اندیشه و قلم بوده و می‌تواند روای دردهای مردم باشد، خبرنگاران در بحران‌های سخت جزو نخستین افرادی هستند که در صحنه حاضر شده و بعضاً در این راه متحمل خسارت جانی و مالی هم می‌شوند.

این بانوی فعال رسانه‌ای در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خبرنگاران همان افرادی هستند که شب و روز نشناخته و برای مطالبه گری از حقوق به حق مردم و همچنین بیان خدمات نظام در تمامی شرایط پای کار بوده و در این راه گرمای طاقت فرسای تابستان و تحمل گرمای بیش از ۴۰ درجه و یا سرمای استخوان سوز هم برایشان تأثیری ندارد، حتی اگر در یک روز توفانی تعطیلی اعلام و تمامی دستگاه‌ها دورکار شوند؛ اما آنها به عنوان حلقه بین مردم و مسؤولان باز هم باید برای پیگیری امور در صحنه حضور داشته و روایتگری کنند.

وی در پایان خواستار توجه بیش از پیش مسؤولان به فعالان عرصه خبر در سیستان و بلوچستان شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ